středa 7. června 2023

Rok v mé kuchyni

Když mě v komentářích Jitka z Brna poprosila o nějaké příspěvky týkající se bytového textilu, první co mě napadlo bylo, že nějak nevím, o čem bych měla psát. Jenže hned vzápětí mně v hlavě začal frčet film a už se nedal zastavit. 




Bytový textil mám ráda, zútulňuje interiér a dokáže vykouzlit atmosféru plnou jarních paprsků, letně prázdninovou, zlatavě podzimní i hřejivě zimní. Bytový textil měním podle ročních období, příležitostí, ba třeba i podle momentálního nápadu. Někomu to může připadat divné či zbytečné, ale mně převlečený obývák nebo nově prostřený stůl přinese tak potřebnou malou radost všedního dne. 




Dnes proběhne v naší kuchyni utěrkový rok. Roky nastřádané poklady se střídají na dvířkách trouby a vítají každý nový měsíc. 

Leden

Začátkem chci říct, že ne všechno jsou originální utěrky. Například utěrku z Green Gate, která mi připomíná mrazem vyšité krajky na lednových oknech, jsem ušila z menšího ubrusu nebo spíš ubrousku. Pro ten bych užití neměla a na zdobení trouby stačí.


Green Gate + Vesna.

Únor

Lněné utěrky ráda používám nejen na zdobení, ale i na "špinavou práci". Dobře sají i udržují. Jen volím spíš tmavší barvy. Tyto krásky mně připomínají tóny únorové spící zimní krajiny



Vesna, Lidl

Březen

Už není zima, ale jaro si jako obvykle dává načas. Nejlepší doba na dva věčné a vděčné vzory - puntíky a proužky. V šedo-bílé kombinaci se hodí kdykoliv, nejen v březnu. 




Duben

Hurá - je jaro. Rozkvetla zahrada i mé utěrky. Anglická firma Cooksmart má nádherný kuchyňský program, vždy dotažený do detailu. 






Květen

Tento kousek je z poslední doby, ušitý z látky české firmy Daré, doplněný lněnými pruhy z prodejny bytového textilu Vesna (aspoň mám ten dojem). Dvířka trouby v květnu naplno rozkvetla a mám dojem, že jsem cítila i slabou vůni eukalyptu 😉.






Červen

Právě probíhající měsíc sebou přináší jahodové opojení. Jahodové koláče střídá domácí jahodová zmrzlina a nebo jen jednoduše rozmačkané s cukrem a jogurtem či smetanou. No řekněte, co jiného bych si v červnu mohla na utěrkách přát?
  


Tchibo

Červenec

Dovolená, Itálie, Toskánsko, San Gimignano. A já si kráčím hlavní ulicí v mých oblíbených citronových šatech a nestačím se divit. Ve všech obchodem mají něco s dekorem citronů, jako bych sem patřila. 



Tchibo

Srpen

Zase dovolená, ale kde to jsem? Sardinie? Řecko? Kypr? Kdo to má poznat? Výborné olivy i olej mají tam i tam. Že se tam letos asi nepodívám? To nevadí, středomořskou atmosféru zajistí olivové utěrky.



Lidl.



Září

To je babí léto jak se patří. Odkvétající trvalky, sluneční paprsky, které už nepálí a první tóny podzimních barev. Nádherný měsíc se sluší užít si se vším všudy. I vystajlovanou kuchyní.



Cooksmart, Vesna

Říjen

Další úlovek z mého Green Gate období. Porcelán je na mě už moc zdobený, ale textil jsem vždy obdivovala a jak je patrno občas i nějaký koupila. Vždy mně ale bylo líto jej používat, a proto je vše i po letech jako nové. I tato utěrka je ušitá z ubrousku a přináší do prvních chladných podzimních dní atmosféru tepla a drobný uklidňující vzor mě tak nějak ujišťuje, že je vše v pořádku.
 





Listopad

Začíná advent. V interiéru se objevují červené adventní dekorace ve společnosti této severská trojice. Jednoduché, čisté, elegantní. Nemám ráda přezdobené domy, někdy méně je více.



Ikea

Prosinec 

Advent, Vánoce, zima... a oblíbení ptáčci. Houfují se u nás často. Sklenění vrabčáci, porcelánové vlaštovky, keramické sýkorky, kovové hrdličky, dřevění strnadi. Lněné červenky nemohly chybět. 



Cooksmart


Praktické

Samozřejmě, že u nás utěrky používáme i k utírání nádobí 😊. Já mám ráda savé žakárové utěrky, které výborně plní svou funkci, vypere se z nich skoro všechno a vydrží roky. Doufám, že jsem ten název vygooglila správně. Ty z Tchiba mám snad 15 let, sardinkové asi tak dlouho nevydrží, ale jinak jsem moc spokojená.

Tchibo

Vesna


Kuchyňské zástěry nerozlučně patří k mému kuchyňskému Dress codu. Mám čtyři a i ty podléhají kalendáři.

Jarní

Je samozřejmě posetá květinami. Nejvíc ji užiji při přípravě tradičních velikonočních dobrot. Co ta už napekla mazanců, beránků, perníčků,...



Letní

A jsem zpátky v San Gimignanu. Není úplně jednoduché odsud odjed a nic si z té citronové euforie neodvézt domů. Já nemám tolik sebekázně a ráda podlehnu. Citronové šaty už jsem měla a tak zástěra byla jasná volba.




Podzimní

Úplně náhodou jsem se trefila i k zástěře ve stejném designu, jako jsem už měla utěrky a běhoun na jídelní stůl. A tím se kruh uzavřel. Na podzim jsem připravena.




Zimní

Tady to bylo naopak. Napřed byla zástěra a pak utěrky. Ptáčci drží stráž u trouby při pečení vánočního cukroví. Je na ně spolehnutí, zatím nepřipálili nic.
Jen mám poznámku k materiálu. Po prvním vyprání červené šňůrky pustily barvu a tak je lepší prát s protizabarvovacími ubrousky.





Nevím, jestli si to Jitka takto nějak představovala, ale mě to psát bavilo a snad i někoho zajímalo. Příště bychom se mohli kouknout do jídelny.


A jen tak mimochodem: Vlastně aby to bylo kompletní, ještě poslední textil v kuchyni. Nemám ráda takové ty obří teflonové rukavice a preferuji různé chňapky. Tyto jsem si v Ikei koupila před dvaceti lety a i když už nesou jisté kulinářské stopy, v aktivní službě ještě zůstanou. V nabídce je Ikea už nemá, ale kdybych na ně někde narazila, vzala bych si je do rezervy.




Jahody pro Katku.


27 komentářů:

  1. Výborný nápad, jak si zpestřovat běžné dny - a záživně napsáno :). Moc zdravím A.l

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milá slova i komentář.
      Přeji pěkné červnové dny. Jitka

      Vymazat
  2. Ahoj, tak u mě vedou utěrky pro září. Ty jsou naprosto dokonalé. A koukala jsem na netu, že ještě mají. I zástěru. Asi neodolám :o)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, ano ty jsou ještě v nabídce. Mám i běhoun na stůl a je to super trojice :o)
      Také přeji krásné červnové dny. Jitka

      Vymazat
  3. Kuchyňská módní přehlídka))))Jedna hezčí než druhá( utěrky i zástěry) já takovou výbavu nemám, budu se muset polepšit))))
    Hezké dny Jituš, máš to prostě zase dokonalé.
    Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, jo je to taková troubová módešau :o)
      Díky a měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško,máš to naprosto dokonalé.
    Jako mladá jsem si také podobně vyhrávala a teď už jakou utěrku vytáhnu,tu použiju.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, každý to máme tak, jak mu to vyhovuje a dělá mu to radost. Já u tebe obdivuji zase ta krásné háčkované výrobky, na které sama nemám trpělivost.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  5. Rok na dvířkách od trouby, to je opravdu parádní nápad, Jituško!
    I já to mám moc ráda a převlékám dům podle sezóny. Právě minulý týden jsem vyměnila šťavnatou zelenou za mořské tóny. A jak píšeš - převléknu polštářky, naladím k tomu ubrousky a dekoraci na stole a dělá mi to radost.
    Děkuji, rok u tebe jsem si moc užila!
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, začalo to nevině. Kolegyně přišla do práce celá smutná, že jí z elektra dodali novou troubu s jinými dvířky, než si objednala. Vracet už ji nechtěla, ale radost z ní taky neměla. Řekla jsem jí, ať si koupí nějakou krásnou utěrku na parádu a pověsí ji na ty dvířka. Udělala to a byla moc spokojená :o) Tak jsme se předháněly, která bude mít troubu hezčí :o)
      Je to taková blbost, že? :o)))
      Měj se moc hezky a užívej červen. Jitka

      Vymazat
  6. Tak to je slušná "sbírka". Za mě vítězí červen, kdyby sis vzpomněla, odkud utěrky jsou, sem s tím :)
    Krásné dny a díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, jahody jsou z Tchiba, ale asi už nejsou. Mám je tak 3-5 let :o)
      Našla jsem ti podobnou, odkaz je na konci příspěvku.
      Krásný jahodový červen. Jitka

      Vymazat
  7. Jitko, krásná utěrková přehlídka. Já moc nedekoruji, takže bych se takhle pochlubit nemohla. Zástěry máme v kuchyni dvě - obě darované. Manžel tu svou pivní dostal od syna, já svou fialovou od manžela. Stylová není ani jedna, ale byly darovány s láskou, tak naši kuchyni dotváří. Pokud jde o utěrky, tak u nás vedou klasické bílé s proužky do kostky (líp dekor popsat neumím) a jsou ryze užitkové (takže je tahám tak, jak jsou ve skříni ve sloupečku na sobě). A obdivuji, že ti chňapka vydržela tak dlouho. U nás chňapky, resp. rukavice odchází hodně rychle, vždycky na nich vyrobíme nevypratelné mastné nebo jiné fleky, takže zrovna ty se u nás střídají nejčastěji. A když o tom přemýšlím, tak je to jediný kousek, který ladím aspoň na Vánoce.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, přesně jsi to trefila. Zas tak stylové to být nemusí, ale je za zástěrou příběh nebo si vzpomeneš na někoho milého, kdo ti ji dal. Taky to tak mám, hlavně se zástěrami nebo s háčkovanými kousky od babičky a stařenka.
      Přeji ti pohodový večer. Jitka

      Vymazat
  8. paráda. A chňapky - určitě stojí za vyzkoušení uháčkovat ze starých punčoch - plní stejnou funkci, naučila mne to tchýně a nedám na ně dopustit. Krásné červnové dny z Jizerek přeje Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oli, podobné háčkované chňapky jsem viděla asi u Helenky, ale z punčoch??? To je pro mne novinka.
      Tak ať se ti daří. Jitka

      Vymazat
    2. Jituško, máš skvělou paměť. Skutečně mám pár pletených chňapek, ale jsou ze zbytku vlny z valašských oveček. Umělým materiálům se v kuchyni snažím vyhýbat, bála bych se, že se mi připečou k ruce.
      Hezký večer, H.

      Vymazat
  9. Moc pěkné a inspirativní ! Těším se na pokračování .
    Zdena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, děkuji a popřemýšlím nad tím pokračováním :o)
      Přeji pohodové červnové dny. Jitka

      Vymazat
  10. Odpovědi
    1. Jojo, jsem sběratelská maniačka. Zdravím Jitka

      Vymazat
  11. Jituško, to je jako malá módní přehlídka. Krásné, ráda jsem se koukla. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, rádo se stalo. Měj se krásně. Jitka

      Vymazat
  12. Milá Jitko, to je skvělá kolekce! Ani jsem nedoufala, že příspěvek o textilu by mohl mít více dílů.....budu se moc těšit na pokračování a ještě jednou děkuji! :-) Jitka z Brna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, děkuji za inspiraci, psaní tohoto příspěvku mě překvapivě bavilo. A při té příležitosti jsem si i srovnala skříňku 🙂.
      Přeji krásné červnové dny. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.