čtvrtek 15. června 2023

Neruda

Moc ráda si prohlížím nabídku internetových antikvariátů. Nevoní to tady tou nezaměnitelnou vůní starých knih, zato se tu hledá rychle a efektivně. Už se mně podařilo pár dobrých nákupů, jako třeba první vydání Čapkova Zahradníkova roku. 




Můj poslední úlovek je první a asi i poslední vydání sbírky milostných básní chilského básníka Pabla Nerudy Dvacet básní o lásce a jedna píseň ze zoufalství.  Jeho tvorba je tady málo známá a je to velká škoda. Pokusím se to trošku napravit a představím aspoň jednu jeho báseň z této sbírky.




Líbíš se mi, když mlčíš


Líbíš se mi, když mlčíš, to jsi jak nepřítomná

a nasloucháš mi z dálky, mým hlasem nedotčena.

Tvé oči vypadají, jak by ti uletěly,

a ústa jak bys měla polibkem uzamčena.


Protože všecky věci přetékají mou duší, 

když se z nich vynořuješ, má duše v tobě žije. 

Ty snový motýle, podobáš se mé duši 

a podobáš se též slovu melancholie.


Líbíš se mi, když mlčíš, to jsi jak v nedohlednu, 

jak sténající motýl, na něhož něha dýchá.

A nasloucháš mi z dálky, hlasem tě nedosáhnu.

Nech mě tedy, ať mlčím jazykem tvého ticha.


A nech mě také mluvit tvým tichem, stejně jasným 

jak rozsvícená lampa a prostým jako prsten.

Vždyť ty jsi jako noc, tichá a ohvězděná.

Je v tobě ticho hvězdy, tak daleké a prosté.


Líbíš se mi, když mlčíš, že jsi jak nepřítomná.

Bolestiplná, v dálce, jakoby na umření.

Postačí pousmání anebo slovíčko. 

A já jsem rád, tak rád,  že to tak vůbec není. 



A jen tak mimochodem: Pseudonym Pablo Neruda vznikl náhodou. Zatímco Pablo je podle oblíbeného francouzského básníka Paula Verlaina, příjmení Neruda zahlédl v časopise a až po letech zjistil, po kom příjmení převzal. Jako poctu českému básníkovi později položil květiny k jeho fousaté soše na Malé Straně v Praze.

Závěrem už jen poznámka k pousmání. Celokožená kniha kolibří velikosti s působivým ilustracemi Zdeňka Chotěnovského přišla na závratných 12 Kčs. Psal se rok 1964.



14 komentářů:

  1. Jitko, jsem ráda, že mi občas přiblížíš poezii (já ji jinak moc nečtu).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Staňo, já mám verše moc ráda a ráda jsem je četla u Olivky na blogu. Ta už s blogováním skončila a mně ty verše v životě chybí.
      Měj pěknou neděli. Jitka

      Vymazat
  2. Poezii mám ráda a znám Pablo Neruda.Jeho verše jsou nádherné.Díky za ukázku a připomenutí.
    Jituško,měj hezký den a celý víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, už jsem sem jednou verše od Pablo Nerudy dávala a určitě to nebylo naposled.
      Přeji ti pohodovou neděli. Jitka

      Vymazat
  3. Děkuji za chvilku poezie, Jituško! Taky mám ráda antikvariáty, už před spoustou let jsme s manželem "vymetali" ty kamenné, máme odtud spoustu pokladů. Asi tu vášeň zdědil Adam - často se chlubí nějakým úlovkem, většinou něco z jeho oboru, co vyšlo jen nepatrným nákladem a je nesehnatelné...
    Moc zdravím a přeji krásný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, nejen antikvariáty, ale i knihkupectví jsou naše oblíbené cíle. A pokud jsou historická nebo něčím výjimečná tím líp. O jednom takovém Aqua alta jsem psala vloni v příspěvku z Benátek. To byla nádhera.
      U nás je knihomolka Magdalenka. V poslední době objevila výprodeje vyřazených knih z knihoven. Za stovku domů přitáhne plnou tašku klasiky.
      Posílám pozdrav a přeji ti krásnou neděli. Jitka

      Vymazat
  4. Hezké verše jsi vybrala. Pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a přeji pohodovou neděli. Jitka

      Vymazat
  5. Krásné verše.
    Hezký víkend, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji velice a přeji ti pěknou neděli. Jitka

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. Světlanko, děkuji a přeji ti pěkný nový týden.
      Jitka

      Vymazat
  7. Chodila jsem ráda do kamenných antikvariátů. Hlavně jako studentka jsem tam byla dost často. Ale nějak vymizely a internetové mě teda opravdu nenapadly.
    Díky za tip.
    Měj se hezky. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, rádo se stalo. Dají se takto sehnat úplné poklady.
      Měj pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.