pátek 9. června 2023

Mátový koláč

Další nový objev, další nezvyklá chuť, opět ze sezónní suroviny. Když tento koláč pekl Josef Maršálek v Kluci v akci, říkala jsem si, že hned jak máta povyroste, musím jej vyzkoušet. Povedlo se o víkendu. Mátu jsem sklidila skoro celou, ale vyplatilo se. Koláč se povedl, svěže voněl a chutnal orientálně. Pochutnala si na něm celá rodina i s manželovou maminkou.



Mátový koláč


200 ml mléka
50 g čerstvé máty  (měla jsem už jen 40 g a stačilo to)
3 vejce M (měla jsem domácí L)
170 ml olivového oleje
200 g krupicového cukru
2 limetky
200 g hladké mouky (dala jsem 100 g hladké a 100 g hladké špaldové)
špetka soli
10 g sody 

Mátový cukr:
20 g krupicového cukru
6 g čerstvé máty (vždy jen lístečky bez tvrdých stonků)
250 g zakysané smetany

Nejdřív připravím mátový cukr. Do mixéru dám cukr s mátou a rozmixuji. Mátovým cukrem ozdobím hotový koláč a proto si jej prozatím nechám bokem.

Do stejného mixéru naliji mléko, přidám mátu a rozmixuji na něco, co dost připomíná bažinu 😊. Přeliji do mísy a přidám olej, cukr, sůl, vejce a kůru i šťávu z jedné limetky (pokud máte jen citron, tak by taky šel). Vše dobře promíchám a přidám mouku se sodou. Opět dobře promíchám a vliji do vymazané formy. Peču na 170˚C asi 30 minut. Před vytažením z trouby vyzkouším špejlí, zda je koláč dobře propečený.

Nechám vychladnout, přendám na tác a potřu zakysanou smetanou. Ozdobím kousky limetky, mátovým cukrem a lístky čerstvé máty.





Nepodařilo se mně líp vyfotit barvu na řezu, je neskutečně pistáciově zelená.



A jen tak mimochodem: Zbylo mně trochu mátového cukru, který jsem využila na přípravu osvěžujícího nealkoholického "mojita".   




Do sklenice dám mátový cukr, přidám šťávu i kousky limetky, zaliji vychlazenou perlivou vodou a ozdobím čerstvou mátou.




12 komentářů:

  1. To je hodně zajímavý recept a nenapadlo by mě to.Mátu mám ráda a tak proč ne,koláč vypadá lákavě.
    Jituško,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, vyzkoušej, je překvapivě moc dobrý.
      Pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, mátu a její chuť miluji, mojito si v létě moc ráda dám! Tvůj koláč vypadá úžasně, ochutnala bych hned, ale u pánů bych asi moc neuspěla - ti z chuti "zubní pasty" v jídle tak nadšení jako já nejsou. Mátu hodně používají do jídla v Řecku, to si vždycky užívám, ta svěžest je moc příjemná.
    Přeji krásnou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, recept je z východní Asie, takže směr na Řecko je příhodný.
      K té chuti... Taky jsem koláč pekla s obavami, jestli si na něm nepochutnám já a babiččiny slepice, ale vůbec ne. Nechutná jako zubní pasta, chutná delikátně. Zkus třeba jen z poloviční dávky, takový mini koláček pro milovnice mojita :o)
      Měj klidný nedělní večer. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, vypadá to moc zajímavě. Mátu mám do letního pití moc ráda. Nebo v čaji spolu a meduňkou. U nás bych asi na koláč ani tolik lístků neměla, stíháme ji zužitkovat právě v nápojích.
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, máta je taková plevel. Roste rychleji než stíhám zužitkovat. Toto množství jsem ostříhala ze dvou květináčů a ještě ne úplně. Mojito miluju a mátu dávám i do normální vody.
      Měj pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  4. Mockrát jsem se už vašimi recepty nechala inspirovat, ale nikdy jsem tu myslím ještě nekomentovala. Takže dodatečně za všechnu tu inspiraci moc děkuju :-)! Tenhle koláč je ale tak originální, že vám napsat musím. Určitě co nejdřív vyzkouším, mátu mám moc ráda. Mátový cukr znám, ten používám podle receptu Jamie Olivera na prosypání tenkých plátků čerstvého ananasu, to mi moc chutná. Třeba se lžící bílého jogurtu nebo zakysané smetany - milovníkům máty vřele doporučuju!
    Srdečně zdraví Eliška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, to jsem moc ráda, že jste připojila komentář. Budu i ráda, když se potom ozvete, jak vám koláč chutnal. Já jsem včera dostala od sestry ananas, tak zase ráda vyzkouším mátový cukr podle vás.
      Jsem ráda, že jsem mohla inspirovat a děkuji za návštěvy mého blogu.
      Mějte krásné červnové dny. Zdraví Jitka

      Vymazat
    2. Milá Jitko, hlásím, že jsme u nás doma koláč vyzkoušeli a moc nám chutnal! Jen jsem nevěděla, jak velkou formu použít. Dortové mám dvě - 24 a 26 cm. Nechtěla jsem mít těsto moc nízké, tak jsem se rozhodla pro tu menší, ale příště použiju tu větší, bylo to docela vysoké. Recept jsem trošku upravila, máty existuje víc druhů, a ta moje má opravdu hodně silnou vůni, tak jsem jí v obavě z "chuti zubní pasty", jak tu někdo psal, vzala míň, asi tak polovinu a myslím, že to bylo tak akorát. Pak mě trochu zarazilo to množství sody. V receptech, které s ní mám vyzkoušené, se všude kombinuje s práškem do pečiva, tak jsem to pro jistotu udělala i tady půl na půl. No a navrch jsem dala zakysanou smetanu smichanou s kelímkem ušlehané šlehačky, to nám chutná víc než samotná zakysanka. Koláč je výborný, svěží a šťavnatý, krásně zelený a chuti zubní pasty se opravdu není třeba obávat. Určitě jsem ho nepekla naposledy a za inspiraci ještě jednou moc děkuju!
      Krásné léto, Eliška

      Vymazat
    3. Eliško, super. Děkuji za zprávu. Já mám koláčovou formu s oddělávacím dnem a ta má průměr 28 cm. V původním receptu té máty bylo opravdu hodně, i já jsem ubrala - víc jsem už neměla. Ale roste nová :o)
      Soda se samostatně dává do řídkých těst - aspoň to tvrdí cukrář Maršálek. Já mám recepty jen se sodou, jinde kombinace s PDP. Tady jsme dávala jen sodu, ale když se to nakombinuje s PDP, tak se nic nestane. Horní vrstva je taky volitelná, šlehačkou to jen vylepšíte.
      Děkuji za zpětnou vazbu, jsem ráda, že vám koláč chutnal.
      Přeji pěkný konec června. Jitka

      Vymazat
  5. Jitko, bezva recept, určitě ho vyzkouším. Možná už příští víkend - scie jsem mátu na chalupě ostříhala minulý víkend, ale myslím, že do toho příštího zas doroste. A z minula mi tam zbyla v lednici i zakysaná smetana z králíka na paprice, tak bych hezky zužitkovala i tu. Jen to z dortové formy budu muset "updatovat" na pekáček, protože dortovou formu na chalupě nevedeme. Jen když čtu Helenin komentář, tak přemýšlím, jestli si ho nebudu pak muset sníst sama :D
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, máta roste jako z vody, zvlášť teď po těch deštích :o)
      Já jsem taky nepekla v dortové formě. Klidně dej těsto do koláčové nebo do pekáčku, je to jedno.
      Jo, a nebojte se holky. Naši chlapi si byli 2x přidat :o) a to mátě moc nedají.
      Pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.