neděle 25. června 2023

Jahodově

Léto se rozjelo na plné obrátky a kromě vitamínu D nás zásobuje sezónním ovocem a zeleninou. Byl by hřích všechny ty plody plné chuti nevyužít a neproměnit je v dobroty. 

Je tady ale jedna svízel. Pokud se vánoční kalorie nepočítají, tak ty plavkové se rovnou násobí dvěma 😏. Cukr číhá na každém kroku. Řeším to pro sebe i zbytek rodiny jak se dá, hlavně se snažím nahradit cukr alternativním slazením, odlehčenými pečenými i nepečenými recepty, šetřím s bílým pečivem a přidám bílkoviny. Místo čokoládového dortu se mnou zkuste cottage dezert a pochutnejte si zdravě.




Ovocný cottage dezert


Na čtyři poháry budete potřebovat
300 g sýru cottage natural - 2 kelímky
200 g zakysané smetany - 1 kelímek
na oslazení čekankový sirup nebo Xylitol
na ochucení čekankový topping - ale není nutný
půl balíčku ovesných sušenek
ovoce nejlépe čerstvé, ale klidně i zmrazené nebo kompotované. Já jsem měla nějaké čerstvé a z minulého pečení mně zbyl jahodový rozvar s rebarborou.





V robotu rozdrtím sušenky.
V misce promíchám cottage, zakysanou smetanu a podle chuti osladím. Asi polovinu jsem ještě ochutila jahodovým toppingem, ale není to až tak nutné, pokud jej nemáte.
Do poháru střídám vrstvy sušenek, ovocného rozvaru nebo čerstvého ovoce a cottage krému.
Dám vychladit do lednice. Po dvou, třech hodinách dozdobím čerstvým ovocem a mátou. 








A jen tak mimochodem: V podobném duchu tu ještě mám recept na pečený moučník. Pozměněná klasika, jednoduchá a lahodná.




Šlehačková bublanina


3 vejce
180 g Xylitolu
200 g smetany 31-33% - 1 kelímek
1 ČL vanilkového extraktu
300 g špaldové celozrnné mouky
1 kypřící prášek do pečiva
čerstvé, zmrazené nebo kompotované ovoce

V míse prošlehám vejce s Xylitolem do světlé pěny. Vmíchám smetanu a vanilkový extrakt. Jako poslední přijde do těsta mouka s kypřícím práškem. Naliji do vymazané a vysypané koláčové formy nebo do plechu s pečícím papírem. Pokladu ovocem, které jsme promíchala s lžící mouky. Peču asi 45 minut na 170˚C. Po vychladnutí nakrájím.  





      

16 komentářů:

  1. Jitko, děláš mi chutě :). Já teď peču hrozně málo - jednak jsme jen dva a jednak jezdíme o víkendu na chalupu s mámou a ona vždycky v pátek upeče něco sebou. Kdybych pekla ještě doma, tak neprojdu dveřma :D. Jen občas si zaexperimentuju, ale v poslední době na to nějak nedošlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já peču celkem často. Kluk nám roste a spotřebuje toho moc. Jen se snažím to všechno odlehčit a používat ingredience, které tolik nezatěžují zdraví.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Teď čekám až mi zchladne želé na jahodový koláč ;-)....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koláč se želé dělávala mamka. Jahodový a meruňkový. Byl moc dobrý. Jitka

      Vymazat
  3. Samé lákavé dobroty a lákavější fotky)))) Díky za další recepty.
    Přeji hezký začátek týdne. Eva

    OdpovědětVymazat
  4. óóó dezert do skleničky...Sv.

    OdpovědětVymazat
  5. Jituško, léto budiž pochváleno! Dezerty řeším podobně, vrstvené poháry, domácí zmrzlina... Jen na šlehačkovou bublaninu letos ještě nedošlo. Ale určitě to napravím!
    Přeji příjemné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já teď peču jen z toho co dá zahrada. Jedna dobrota za druhou. Je to plné chutí a už není potřeba moc dolaďovat.
      Je to tak. Léto budiž pochváleno!
      Měj pěkný zbytek června. Jitka

      Vymazat
  6. Samé dobroty.Také jsem teď po dlouhé době pekla z jahod.
    Díky za recepty
    Jituško,měj hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, tak to jsem ráda, že nejsem sama, kdo má rád jahodové moučníky.
      Posílám pozdrav a přeji krásný konec června. Jitka

      Vymazat
  7. Jahody a borůvky jsou za mě top! Krásné dny přeji!!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, mně je to asi jedno. Já mám ráda všechno, co přineseme ze zahrady. Vlastně... černý rybíz nemusím.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  8. Prostě dobroty! A k tomu ještě krásně nafocené.
    Měj se hezky a užívej léta !
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.