čtvrtek 28. července 2022

Zahrada v červenci

Zpočátku chladný, později horký. Takový byl u nás červenec. Počáteční chladno zahradě prospělo, vše rostlo do hustoty nepropustné džungle, až jsem z toho začínala být nesvá. Horké dny to utnuly a trávník vzal za své.



My nekropíme, necháváme to na přírodě. Zalévám jen nádoby s letničkami a to každý druhý den. Výhodou jsou samozavlažovací truhlíky a mísy.

 



 

Musím po pravdě ale přiznat, že když vidím suchem svěšené listy hortenzií nebo rododendronů, tak mně to nedá a vláhu dodám. Jen to bohužel nemá dlouhého trvání. 

 




 
Škůdci tento měsíc dali pokoj, jen to sucho a horko je pro zahradu náročné. Snad se brzy vláhový deficit vyrovná, včerejší bouřku doprovodila slušná průtrž mračen a vody spadlo hodně.
 


 

Kvete toho stále ještě dost. Bohužel v tom horku i rychle odkvétá a spoustu kytiček jsem ani nestihla vyfotit.


Bílá levandule se za dva roky tolik rozrostla. Naštěstí se dobře udržuje kompaktní tvar.

Začínají kvést hortenzie latnaté.


I rudbekie.

 

Zvykla jsem si na přelomu července a srpna rozhodit po zahradě hořkou sůl. Zabraňuje předčasnému žloutnutí listů a jehličí. Ideálně před deštěm.

 

Fialové rozrazily, vrbiny, růže, mavuně.



Mavuně se od loňska tak rozrostly až mě to překvapuje. Z malých sazenic jsou velké trsy a nacházím je vysemeněné po celé zahradě. Na jaře je budu muset umravnit.



Už to vypadalo, že si někdo pochutnal na kopretinách, ale nějaké přece jen budou.


Letos poprvé kvete česnek kulatohlavý. Cibulky jsem koupila v Tullnu.










Hortenzie jsou velmi vděčné a spolehlivě kvetoucí keře. V kombinaci s okrasnými travinami vypadají moderně a nadčasově. Výborná volba do nenáročné zahrady.



 
Snow Flake.

Hortenzie dubolistá Snow Flake.




Také dubolistka Snow Queen.

V červenci naplno rozkvetly růže. Teď ještě některé kvetou dál, jiné si kvetení zopakují koncem srpna.

 

Oblouk se opět obalil květy růží a plaménků.




 

V zeleninové části zahrady sklízím průběžně vše co právě dozrává... okurky, hrášek, mrkev, cibuli, cukety, začínají rajčata. Ovoce už mám sklizené a zpracované. Jahody, maliny, rybíz, angrešt i višně už odpočívají v mrazáku nebo ve skleničkách. Blíží se čas ostružin.



 


A jen tak mimochodem: Bylinky pomalu končí sezónu. Některým balkonovkám, na rozdíl od nás, neudělala dobře naše dovolená. Chystám se na úpravu nádob a už se těším na vřesy. Zatím pár radostí z terasy.

 






19 komentářů:

  1. Závidím tu velkou zahradu, nabízí tolik možností... Krásné to máte, vím, co za tím je práce. Užívejte léto, moc zdravím. Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, ono to jen tak vypadá. Zas tak velká není, určitě bych se zabavila i s větší :-)
      Posílám pozdrav z Moravy. Jitka

      Vymazat
  2. Milá Jitko, téda, to je záplava květin, máš doma učiněnou rajskou zahradu. Krásně jsem se tu tebe zasnila a trošku jsem slintala nad tím angreštem, ten už jsem neměla roky. ;) Krásný léto přeje Vivi ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vivi, my jsme angrešt zasadili před asi třemi roky a jsem za to ráda. V obchodech není a pokud na trzích na něj narazím, tak zírám na cenu jako blázen. Dnes jsem koukala na farmářkách na lesní borůvky za 680 Kč za kilo.
      Také ti přeji pěkné letní dny. Jitka

      Vymazat
  3. Máš to nádherně uspořádané. Já kdybych se před hortenziemi stavěla na hlavu a zpívala při tom koledy tak nepokvetou a nepokvetou.... už nevím co s nimi, a na přesazení jsou už moc rozkořeněné...to bych je asi spíš zabila než jim posloužila ......taky jsem si kytky na záhonech vychovala tak, že je nekropím, jen opravdu v nejnutnějším případě, jen tedy zalévám terasu a mobilní zeleň která je na letním bytě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, máš hortenzie velkokvěté nebo ty panikulaty? Různě se stříhají, tak možná v tom je problém. Mně to kvete každoročně bez problému. Jitka

      Vymazat
    2. Mám klasické hortenzie velkolisté, a stříhám je na jaře, protože mi vždycky zmrznou vršky. A to jsem je zkoušela přikrejvat textílií, smrkovými větvěmi, zasypáním listy .... nic. Vždycky na jaře musím ostříhat až u země protože zmrznou. A to je mám už drahně let a za tu dobu mi kvetly obě asi třikrát jedním dvěma květy. Přitom sousedky okolo co je mají je mají obalené květy.... Jedna je na slunci druhá v polostínu ale to si myslím není až takový důvod nekvést. Ve vedlejší vsi je mají na místě kam praží celý den slunce a o stínu se jim může tak akorát zdát a jsou to rok co rok stovky květů na nich.

      Vymazat
    3. Jo, tak to je ten problém. Velkolisté kvetou na loňských výhonech a když ti pomrznou a ostříháš je, tak jsou květy včudu. Já jsem to měla stejně, přikrývala jsem je a stejně houby. Vyhodila jsem je. Z velkokvětých zůstala jen ta fialová a bordó. Ty ten problém kupodivu nemají, asi už jsou jinak vyšlechtěné, nevím. Na kvetení je bezva Anabelka a panikulaty. Ty kvetou na letošních výhonech, takže péče nulová, na jaře ostříhám a v létě se obalí květy.

      Vymazat
  4. Krása. Máš moc krásnou zahradu. Mě ji vedra totálně zdecimovaly. Hodně rostlin budu muset pořídit znovu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, u nás se to začíná pomalu bráborat, jak na Moravě říkáme :-) Přišla jsem jen o nějaké skalničky, které jsem přesadila z jarních truhlíků do zahrady.
      Ráda bych ti napsala na blog komentář, ale lautr vůbec mě to nejde. Nevím, co se s tím stále děje? Máš krásné fotky z Šumavy, toulám se s tebou a vzpomínám na naši jihočeskou covidovou dovolenou.
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, nemůžu se vynadívat a nechce se mi věřit, že to je zahrada bez závlahy. U nás už nepršelo asi 14 dní, bez kapkové závlahy bych tu měla poušť. Máš skutečně překrásnou zahradu.
    Děkuji za typ na hořkou sůl, moc ráda to vyzkouším. Nejdřív jsem nevěděla, co to vlastně je, znám ji jako epsomskou :o)
    Přeji hezký večer a já se jdu ještě jednou pokochat tvou zahradou...
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, on třeba trávník už není tak zelený jako na fotkách z kraje měsíce :-) Teď nám tady několikrát sprchlo a doufám, že se vzpamatuje a zase se zazelená.
      Hořkou sůl mně kdysi doporučil jeden zahradník na Floře a fakt to pomáhá.
      Měj se hezky a přeji pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, ráda jsem se pokochala, tvoje zahrada je krásně opečovaná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, děkuji moc. Ono to zas tolik péče nestojí. Na jaře je s tím tedy dost práce, ale pak to za mě udělá příroda sama.
      Měj pohodový víkend. Jitka

      Vymazat
  7. Jituško,tvoji zahradu nepřestanu nikdy obdivovat.Vždy mě napadne ta práce kolem,aby byla tak krásná.Jsi velmi pilná,bez práce nic nejde.
    Měj hezký den a celý víkend

    OdpovědětVymazat
  8. Jituško, zase se u tebe kochám tvojí krásnou zahradou. Díky za možnost a měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  9. Zahradu máš krásnou, ale to už vím z předchozích měsíců. Mně to taky docela pěkně všechno kvete, ale hortenzie dostala velkou nálož sluneční, takže byť je květy obalená, tak květy jsou doslova sežehnuté.
    Co nadělám, nic. Dlouho u nás nezapršelo a dnes od noci dostala zahradá vláhy skoro dost. Akorát tento víkend je u nás pouťový a déšť není zrovna to pravé ořechové. :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás nemlich to samé. Taky pouť a taky škaredé počasí.
      Tak ať se ti vydaří aspoň pěkný večer. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.