sobota 4. června 2022

Rebarborové koláče

 

První letošní sklizeň, koš rebarbory. Jakmile je sezóna, koláče z ní peču pravidelně každý rok. Máme rádi kyselkavou rebarborovou chuť. Tentokrát jsem se pustila do koláče v obdélníkové formě. Tato forma mě baví, hlavně z "grafického" důvodu. Při zdobení koláče se umělecky realizuji a mé maximum je zajímavě naskládané ovoce 😊. Na korpus jde použít klasické linecké těsto. Já jsem ale zvolila listové, které se nemusí předpékat.  

 


Koláč s rebarborou obdélníkový


půl balíčku listového těsta 300 g
50 g  bílé čokolády 
20 g másla
2 vejce
150 ml smetany 31%
1 PL vanilkového cukru
4 PL mandlové mouky
 
3-4 stonky rebarbory
6 ks jahod
hrst borůvek
 
Formu vymažu olejem a vystelu ji rozváleným listovým těstem, přečnívající okraje ohnu dovnitř.
Ve vodní lázni rozpustím čokoládu s máslem a nechám lehce vychladnout.
Mezitím vyšlehám vejce s cukrem, přidám smetanu, mandlovou mouku a nakonec i rozpuštěnou čokoládu. Tuto směs naliji na připravené těsto. Ozdobím kousky oloupané rebarbory, pokrájených jahod na plátky a borůvkami. Peču na 170˚C až do zlatavých okrajů, trvá to asi 25 min.
 
 




A jen tak mimochodem: Zůstala mně půlka těsta a spousta ovoce a tak jsem narychlo ještě připravila jeden koláč. Tentokrát kulatý. Vylepšila jsem jej zbytkem mascarpone, které mně zbylo v ledničce z minulého pečení. Nakonec se improvizace vyplatila a rodině koláč moc chutnal. 

 

Koláč s rebarborou kulatý


půl balíčku listového těsta 300 g
200 g mascarpone
2 vejce
100 g práškového cukru
1 vanilkový pudink - prášek
2 PL oleje a zbytek smetany z předešlého pečení - ale není to nutné
200 ml mléka
rebarbora, jahody, borůvky nebo jakékoliv jiné ovoce
drobenka - není až tak nutná

Koláčovou formu jsem vymazala a vysypala polohrubou moukou. Těsto jsem vyválela dokulata a dala do formy. 
V míse jsem prošlehala mascarpone s cukrem a vejci, přidala pudinkový prášek, mléko a trochu oleje se zbytkem smetany. Směs jsem nalila na připravené těsto a posypala kousky ovoce. V mrazáku jsem měla ještě zbytek drobenky a tak ta přišla na koláč jako poslední. Pekla jsem také na 170 asi 35-40 minut.

 



 

11 komentářů:

  1. Jituško, oba koláček vypadají skvěle, zvláště ten grafický! I já miluji rebarboru, po letech ji mám konečně na zahradě a tak si to užívám :o) Jak píšeš, koláč musí být. U nás - linecké těsto, tvaroh, drobenka, rebarbora chvilku marinovaná v pomerančovém likéru... Ještě tam mám pár klacků, i v obyčejném crumble je vynikající...
    Měj krásný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, když koláč vypadá pěkně, tak je to taková přidaná hodnota a malá radost. Já jsem se taky přestala spoléhat na dary a náhodné nákupy a rebarboru jsem si zasadila. Za tři, čtyři roky se pěkně rozrostla a koláčů bude letos víc :-)
      Přeji ti pohodový týden. Jitka

      Vymazat
  2. Taky máme rádi koláče s rebarbou. Tvoje koláče jsou krásné na pohled a že jsou to ňamky, je mi jasné.
    Hezkou neděli !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji za milá slova a rebarboře zdar!
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, oba koláče vypadají náramně. Já z listového těsta peču nasladko vlastně jen jablečný závin, pod ovoce volím nějaké jiné těsto (což se mi u posledního pokusu - třešňového koláče dost nevyplatilo ;-)). Manžel rebarboru nesnáší, takže já z ní peču jen v podstatě, když ji dostanu od někoho darem a musím ji tedy nějak zužitkovat (pak se většinou půlíme s mámou).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že to z mne udělalo anonyma - nějak mi komentáře v poslední době zlobí
      Stáňa (https://veverkoviny.blogspot.com/)

      Vymazat
    2. Stáňo, já listové těsto používám často a ráda i na jiné moučníky, ale štrúdl taky peču jen z listového.
      Komentáře mně taky zlobí, asi opět nějaké "vylepšení".
      Pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  4. Ten první koláč je úplné výtvarné dílo a lákavé jsou oba.Rebarboru jsem zatím nikde neviděla.
    Jituško,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, já jsem taky na ni ještě nenarazila, mám svoji na zahradě.
      Měj krásný nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. úžasná je i žemlovka s revení. A marmeláda - tu musím dělat každý rok pro celou rodinu. Přeji nádherné dny z Jizerek. Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oli, žemlovku s rebarborou zkusím, to je dobrý nápad. Marmeládu jsem taky dělala, ale u nás frčí hlavně jahodová s vanilkou, tak to nebyl takový hit.
      Děkuji za návštěvu a přeji pěkné (brzy letní) dny. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.