pondělí 27. června 2022

Zahrada v červnu


Červen je na zahradě krásný. Kvete většina trvalek, sbíráme první ovoce a zeleninu, práce už není tolik a tak si v klidu užíváme letní teploty. Vypadá to dokonce snad už i na bazén.




Časté červnové přeháňky mají blahodárný vliv a vše zelené roste "jako z vody". Trvalkové záhony se zaplňují a jsou místa, která připomínají zahrádkářskou džungli.    







 

Idylu nám ztěžovaly mšice, mravenci a lalokonosci. A taky jeden hyperaktivní krtek, který se k nám přestěhoval z pozemku bývalého zahradnictví, dnes je tam bytový komplex. Zatím bojujeme čestně, humánními prostředky. Uvidíme, jestli budou mít efekt.

 



Mavuně se rychle rozrůstají a jsou plné květů.


Kosů máme v zahradě požehnaně. Mám pocit, že vyhání menší ptáčky.

 

Po loňské pauze se letos dřín Cornus Milky Way rozkvetl v tak nebývalém množství, že záplava květů vypadá jako sněhové závěje.

 







 
Květy se obalil i dvacetiletý rhododendron, stejně starý clematis a radost udělaly i pivoňky.
 





 

Udatna je letos krásná a růže mne potěší každý rok bohatým kvetením.







Nakonec hospodářské úspěchy a vychytávky. Vše vyrobil manžel ze zbytků, které měl v dílně.


Šplhadlo pro okurky.


Spirály k rajčatům provlékl do ocelového lanka a už se nic nekácí. 


Fotka je ze začátku června, teď už je hokaido v půlce pyramidy.

Na ohrádku přijde nástavba - něco jako áčkový stan se sítí. Okurky se po ní pnout, líp se sbírají a odolají plísni.

Hrášek taky dostal šplhadlo.



A jen tak mimochodem: Asi to vypadá divně, ale toto jsou naše jahodové záhony. Sotva dozrály první jahody, slétlo se ptactvo a sezobalo vše, co bylo aspoň trochu červené. Maximálně mě to vytáčelo a tak manžel sestavil něco, čemu jsem dala pracovní název "vopičárna". Je to jednoduchý rám, potažený netkanou textilií. Jahody jsou chráněné před kosy, slunce i voda se k nim dostane a každý druhý den posbírám skoro kilo jahod.





16 komentářů:

  1. Jitko, máš to krásné. A chápu, že když do takové nádhery vtrhne krtek, tak je to k vzteku. Mně štve i na naší zahradě, kterou z větší části "zdobí" jen obyčejný ˇ(a na nijak kvalitní trávník). Tak ať zvítězíte (my prohráváme - nestačím krtince ani rozhrabávat, takže máme zahradu trochu jako tankodrom)
    Hezký den
    Stáňa - http://veverkoviny.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, na krtka zatím zabraly pachové tablety a ťuk ťuk je od něj pokoj - prozatím. Ještě musím udělat něco s tím lalokonoscem. Nejspíš vyzkouším predátorské hlístice. Ožírá mně kdeco.
      Tak ať se ti také daří v boji s krtkem :-) Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, tvá zahrada, to je taková malá botanická! Kochám se! Kam se otočíš, tak je vidět něco krásného. Já se po dovolené trochu zhrozila, Adam zvládl truhlíky a květináče na jedničku, víc jsem ani nechtěla (učil se na státnice) a máme závlahu. Ale mšice, mravenci, slimáci, kroupy... no snad to dám postupně nějak do pořádku. Tvé fotky mě motivovaly k většímu nasazení, ale to horko do záhonů úplně neláká...
    Přeji jen krásné dny. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já mám po dovolené taky místo zahrady džungli :-) a velké horko, takže se odvážím k nějaké činnosti až po šesté. Mělo by se trochu ochladit, tak snad nám to půjde od ruky.
      Adamovi přeji hodně štěstí. Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Ten dřín je překrásný! Květy v takovém množství jsem na něm ještě nikdy neviděla, název Milky Way mu právem náleží :) Krásné dny, Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, vloni si dal lehce pauzu, ale letos to rozbalil, jako snad ještě nikdy. Mám z něj radost.
      Pěkný letní víkend. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško,tvoje zahrada je něco úžasného.Musím napsat,že jsem takovou zatím neviděla.Jsem zvědavá,jak mladí si ji založí.Po pěti letech,kdy ji syn jenom sekal,tam roste jenom ta tráva.
    Měj hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, každá zahrada a každý zahradník chce svůj čas. Nejlepší je jít cestou pokus - omyl. Pak si ceníš každého úspěchu. Budou to mít pěkné až nadejde čas.
      Ráda jsem tě zase viděla, měj se krásně. Jitka

      Vymazat
  5. Pastva pro oči i pro duši je vaše zahrada. Vše ladně uspořádané, vymakané.... Krtka na zahradě máme běžně. Ale hromádky dělá na zahradě pod okrasnou částí a ta je na hodně vysokých terasách, takže tam se zatím nedostal. To by musel těmi svými lopatičkami hodně makat :-).
    Měj krásné letní dny, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, právě že je to začíná být poněkud chaotické, jak se to rozrůstá. Počasí zahradě svědčí a za dva týdny vše dost povyrostlo.
      U nás se krtek objevil prý po 50ti letech. Máme tu jíl, tak je to sem asi nelákalo. Jenže teď se všude staví a chudáci už nemají kde vrtat :-)
      Přeji ti pěkný letní víkend. Jitka

      Vymazat
  6. Máte krásnou zahradu! U nás je to letos spíš džungle, budeme muset po těch letech asi něco vyklestit. A na krtka doporučuju psí srst nacpat do děr... Krásné dny, E

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji za tip. Psa nemáme a z kocoura má srandu.
      Taky mám džungli, jak se ochladí, budu to muset korigovat.
      Měj krásný víkend. Jitka

      Vymazat
  7. Jituško, ráda nakukuju do tvé krásné zahrady. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ráda jsem tě pozvala k procházce. Měj se hezky. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.