neděle 12. června 2022

Kynuté dobroty

Popravdě musím říct, že klasické kynuté těsto jsem nedělala ani nepamatuju. Nemám důvod. Domácí pekárna to udělá za mě rychleji a nejspíš i líp. Tentokrát jsem vyzkoušela sladký trhací chléb a slané uzly. Obě záležitosti zmizely rychlostí blesku a není důvod je nezopakovat.



Sladký trhací chléb

Těsto:
500 g hladké mouky
250 ml mléka
70 g rozpuštěného másla
70 g krupicového cukru
21 g droždí (půl kostky)
2 žloutky
1 vejce
1 ČL soli

Na promazání:
50 g změklého másla
15 g moučkového cukru

Na dokončení:
trochu másla na potření a cukr na posypání (může být i perlový)

Jako obvykle do pekárny přijdou prvně tekuté a pak sypké ingredience. Do rohu cukr, do druhého sůl a doprostřed droždí. A zapínám program těsto. Hotové těsto si dám na vál, vytvořím váleček a z něj 16 bochánků. Přikryté bochánky nechám ještě asi 20 minut nakynout.
Mezitím si na promazání smíchám máslo s cukrem. Chlebíčkovou formu (nebo tu na toastový chléb) vymažu olejem a vystelu pečícím papírem. 
Vykynuté bochánky rozplácnu na placičky, potřu máslem s cukrem a skládám za sebe do formy. Opět přikryji a nechám těsto ve formě nakynout dalších 20 minut. Před pečením potřu vodou a pak už jen peču na 170˚C asi 40-45 minut. Po upečení ještě horký chléb potřu rozpuštěným máslem a po vychladnutí pocukruji. Efektně vypadá posypaný perlovým cukrem.







Jednotlivé "plátky" se pak dobře oddělují, dají se jíst jen tak nebo s máslem či marmeládou.






A jen tak mimochodem: Pro ty, kteří nemusí sladké, tu mám kynuté uzly naslano. Použila jsem mé oblíbené základní olejové těsto a dokončení je pak na tom, co komu chutná.



Kynuté uzly


Těsto:
150 ml mléka
půl kostky droždí
1 PL cukru
100 ml oleje
250 g hladké mouky
1/2 ČL soli

Pekárna pomůže stejně jako v předcházejícím receptu. Hotové těsto vyválím do obdélníkovému tvaru - nebo by to mělo obdélník aspoň trochu připomínat - a pomažu třeba rajčatovo-kečupovým základem nebo pestem. Posypu bylinkami a přeložím na polovinu.





Tu ještě trochu válečkem rozválím a nakrájím na stejné proužky. Ty smotám do vrtulky.





Vrtulku omotám kolem prstu do uzlu a konec zastrčím dospod tak, aby vzniklo něco jako uzel. Určitě je i nějaký jiný sofistikovaný způsob, ale tohle je mé maximum a byla jsem celkem spokojená. Uzly jsem pod utěrkou nechala 20 minut kynout a pak potřela rozšlehaným vajíčkem. Na posypání jsem použila strouhaný sýr, sezam a sušená rajčata, ale zase je možné použít to, co komu chutná. 





Pekla jsem na 170˚C asi 40 minut do zrůžovění.





15 komentářů:

  1. Jitko, oboje vypadá moc pěkně. Mne zaujaly hlavně ty uzly, možná je někdy zkusím. I když já nemám pekárnu a tpělivost na kynuté těsto ;-)...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už zase za anonyma
      Stáňa - http://veverkoviny.blogspot.com

      Vymazat
    2. Stáňo, já už si kynuté pečení bez pekárny ani neumím představit. Je to úžasný pomocník.
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jitu, pochutnali bychom si na obou tvých dobrotách. Pečení naslano u nás vždycky boduje a trhací buchtu dělám se skořicí a ořechy. Je roztrhaná raz dva :o)
    Přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, věřím, že u vás taky zmizne rychle. Já mám vděčné strávníky a jsme spokojeni všichni.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Pochutnala bych si na obojím. Oba receptíky si uložím.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, doufám, že se ti podaří a budeš spokojená.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, plná pusa slin. Určitě bychom si doma všichni pochutnali. Vy mne s tím pečením fakt bavíte. Jen tak dál. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, budu se snažit :-) Já to mám prostě ráda :-) Když je napečeno, tak je svět tak nějak zase v pořádku :-)
      Pěkný týden (skoro letní). Jitka

      Vymazat
  5. To jsou zase dobroty.....ale teď kynu asi já....což se mi zrovna před plavkovou sezónou nehodí)))) Ale jinak díky za úžasné recepty. Přeji ti Jituš krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a i tobě přeji klidná konec školního roku.
      Zdravím. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, děkuji za skvělé tipy i recepty, které se mi zatím vždycky povedly a mnohé z nich jsem zařadila do svých oblíbených. Dnes jsem zkusila kynuté uzly a nevím, kde se stala chyba, ale těsto bylo samý olej, zůstaly olejové loužičky i v pekárně. Na fotkách to těsto mastné nevypadá, tak nevím 🤷🏻‍♀️
    Ale jinak díky za blog, je to jeden z mála, který pravidelně sleduji. Přeji krásné letní dny, Vlaďka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vlaďko, děkuji za milá slova, potěšila mne.
      Toto těsto dělám často na různé varianty - už jsem tu měla recept na vánoční strom a ten byl také z tohoto těsta, jen z větší dávky. Je v něm olej a tak je trochu mastnější, ale loužičky by se neměly dělat. Množství bylo v pořádku? Jinak nevím, já je mám mastné tak akorát.
      Také přeji hezké léto. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.