středa 23. února 2022

Móda ze skříně

O udržitelnosti a rychlé módě se mluví a píše celkem často. Nedávno jsem viděla německý dokument na toto téma a nestačila jsem se divit. Je pravda, že oblečení odráží naši osobnost a tím, jak se oblékáme, dáváme najevo svoji osobitost, vkus a místo ve společnosti. V poslední době se ale oděvní průmysl vydal neudržitelným směrem. 




Každý rok se vyrobí víc než 100 miliard kusů oděvů. Agresivní marketing má za úkol celou tuto produkci prodat a tak například dostáváme každý den do mailu newslettery s novými nabídkami oblečení, které si máme koupit, zahodit a už na nás v mailu čeká další. Bohužel je to tak. Zákazníci během roku vyhodí víc než polovinu toho, co si koupili. Přeborníci jsou v tomto Angličané. Ti si za rok koupí až 115 kusů nového oblečení na osobu. Týdně se tam prodá 30 milionů nového oblečení a 11 milionů kusů se vyhodí.




Firmy se nově spoléhají i na influencery, kteří dostávají oblečení z nových kolekcí  zdarma, předvádí je v běžném životě a plní svými příspěvky sociální sítě, kde mají statisíce sledujících. Každý den mají jiný outfit a nic nenosí opakovaně. Existuje tak velký tlak na nákup dalšího a dalšího oblečení.




Dřív bývaly dvě kolekce za rok - jaro/léto a podzim/zima. Nyní řetězce dodávají do obchodů novou kolekci každých čtrnáct dní a hned se o tom dozví jejich potencionální zákazníci. Proč ta změna? Větší prodej přináší větší zisk. 

Nezadržitelně to vede k obrovskému množství odpadu a drancování přírodních zdrojů. Oděvní průmysl má na planetu horší dopad než lodní a letecká doprava. Oblečení se vyrábí v zemích třetího světa za mizerných mzdových i bezpečnostních podmínek.

U některých eshopů jsem si všimla, že nabízí eko-odpustek. Zaplatíte 5 Kč na udržitelnost a můžete vesele nakupovat s čistým svědomím. Vždyť jste přispěli na záchranu planety, no né? 




Částečným řešením je opakované používání oblečení ať už prostřednictvím second handů, charit nebo bazarů. Částečně se oblečení recykluje a zpracovává se v nové hi-tech materiály. Zásadní díl je ale na nás samotných. Já jsem se rozhodla přibrzdit a kupovat méně nového oblečení. Dávat přednost kvalitě před kvantitou, propojit vkus s udržitelností a nenechat po sobě polyesterovou stopu. Oblečení si upravit nebo opravit je samozřejmostí. A pamatovat na to, že nové oblečení udělá radost jen krátkodobě. Jakmile zmizí ve skříni, svět se vrátí do starých kolejí.



Ono se to hezky píše, ale jak se k tomu vlastně postavit? Ráda se pěkně oblékám a záleží mně na tom, jak vypadám. V poslední době jsem si při brouzdání v obchodech všimla, že kvalita materiálů i zpracování - na rozdíl od ceny - letí rapidně dolů. Proč mám draze kupovat nové nekvalitní oblečení, když mám ve skříni něco podobného, ale z kvalitního materiálu a za roky nošení se ani nepohnulo? 

Něco jsem zkusila... Do mailu mně chodí už jen pár newsletterů, ostatní jsem zrušila. Zaujaly mne tam outfity v béžovo - modré kombinaci, jsou na předcházejících obrázcích. Tyto mé oblíbené barvy už ve skříni mám. Vytáhla jsem to, co se mně zdálo, že by k sobě šlo použít a tady je výsledek. Myslím, že se obejdu bez nových nákupů a přeci budu trendy.  


Twinset Jake.s, kalhoty Esprit.


Svetr s kašmírem Marks&Spencer, šátek z obchodu Vigoss.

Svetřík Benetton, šála - dárek k časopisu Marianne.



Sukně s páskem s.Oliver, košile Orsay, svetr F&F.


K velké variabilitě přispějí tři různě velké kabelky a základní čtveřice bot - lodičky na nízkém podpatku, baleríny, mokasíny a tenisky. Barvy spolu ladí nebo se doplňují. Vyplatí se nakupovat promyšleně.


Stříbřitá velká taška z místního obchodu, letitá střední béžová kabelka z Itálie, crosbody Kara. Lodičky Marsei, baleríny Caprice, mokasíny Mozi (Humanic), tenisky Ara.

Nového není nic, něco jsem koupila vloni, něco už mám roky. Z osmi věcí se dá udělat osm kombinací. Šmrnc dodají doplňky a boty pro různé příležitosti. Textilní pásek k sukni nebo kalhotám je celkem na nic, ale dá se zavázat přes košili nebo tričko a zajímavě propojí spodní díl s horním.

Netvrdím, že si nic nekoupím, ale tohle by mohla být cesta.   


A jen tak mimochodem: Na vypěstování bavlny, které je potřeba k výrobě jednoho obyčejného bavlněného trička, je zapotřebí 2 500 litrů vody a vyprodukuje se tolik CO2, jako kdyby osobní auto ujelo 55 km. Kolik jich máme každý ve skříni?       



12 komentářů:

  1. Jituško, moc podnětný článek!
    Na slovo udržitelnost začínám být alergická. Chápu podstatu, ale nechápu, proč jsou obchody plné "hadrů" z materiálů horších než záclony z NDR.
    Kombinace béžo-bleděmodrá se mi moc líbí, sama ji už několik let na jaře ráda nosím. Ze skříně si vykouzlila parádní outfity.
    Přeji krásný slunečný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, taky mě to rozčiluje. Stále melou o udržitelnosti a pak se podíváš, co prodávají a nechápeš. Přetlak nabídky je obrovský a asi zkouší, co vydržíme.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituš,opět si nam představila same pěkne outfity.Módu jsem měla vždy rada a když projdu butiky v obchodnich centrech v Liberci a nebo Mlade Boleslavi,nevyberu si.Take mam pocit,že je kvalita čim dal horši.
    Zajimavy je cely članek.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, ano i já mám v poslední době problém si vybrat. Když už mně něco padne do oka, přivřu oko nad kvalitou ušití, tak si pak nasadím brýle, podívám se na cenu a zanesu to zpátky. To je taková komedie! Plátěné kalhoty za 3 tisíce si fakt kupovat nebudu.
      Měj pohodový týden. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, moc pěkný článek. Já tedy velký nakupovač nejsem, ale mám rezervy v kombinovatelnosti. Aktuálně můj šatník potřebuje obnovu (do něčeho už nezhubnu, něco nenosím ráda, něco už má nejlepší roky za sebou), ale chci prvně vyřazovat a pak dokupovat - právě kvůli té kombinovatelnosti ...
    Béžovo modré kombinace se mi moc líbí, jen škoda, že mně světlé pastelové tóny nejdou ani trochu. Já musím lovit ve vodách černých, červených, výrazně modrých nebo fialových. Světlé barvy můžu jen jako doplňkové, kdybych použila jen ty, budu vypadat jak obživlá mrtvola :).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, obnovovat šatník se musí, ale to je právě ten moment, kdy u toho musíš přemýšlet. Já preferuji nadčasovost - spoustu věcí mám roky, kvalitu - déle věci vydrží pěkně a kombinovatelnost - pak toho není potřeba tolik.
      Klidný týden ti přeji. Jitka

      Vymazat
  4. Kombinace těchto barev se mi líbí, není mi cizí.
    Jelikož už do práce nechodím, můj šatník se snažím nezahlcovat věcmi, které se mi třeba hodně líbí- lákají mne, ale využití by neměly. Snažím se kombinovat starší věci s těmi občas novými-že bych si už nic nového na sebe nekoupila to tedy zase ani náhodou :-). Ale přeci jenom můj současný šatník už nemůže závodit s tím dřívějším.
    Klidný den, Jitko !
    Hanka


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky mám ráda tuto kombinaci nebo i tón v tónu. To mě taky dost baví. Vidím, že taky přemýšlíš nad nákupem a nekupuješ všechno, co ti přijde pod ruku.

      Přeji ti pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, kombinace se mne moc líbí. Mám ráda pastelové barvy. Jak píšeš kvalita prodávaného oblečení je hrozné a těžko se shání kousek, který by byl kvalitní a nebyl předražený. Já nemám ráda moc plnou skříň, tak 2x do roka šatník projdu a co nenosím jde do kontejneru s oblečením. Nakupuji i v sekáči, občas se tam najdou pěkné kousky.
    Přeji ti hezký víkend. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, já mám taky pár krásných a značkových věcí ze sekáče. Třeba šedý twinset ze 100% kašmíru za 180 Kč. No vůbec nechci vědět, kolik bych za to dnes dala. Bohužel i tam už ta kvalita není co bývala.
      Tak snad budeme mít štěstí na úlovky, měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, moc mne baví tvé kombinace. Máš vše krásně sladěné a umíš si pohrát s věcmi. Výsledek pak stojí za to. Poslední dobou mi přijde, že je v obchodech tolik "hadrů", které se ani moc neprodávají. Kam pak všechny ty kousky jdou?
    Přeji hezký víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, to snad ani nechci vědět. Něco jde do charitativních obchodů a sekáčů. Ale je toho teď opravdu moc, určitě k tomu přispěl i lockdown. Některé obchody toho mají tolik, všechny sezóny zaráz a jen hadry. Nebaví mě to přebírat, škoda času.
      Měj klidný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.