úterý 2. června 2020

Sezóna rebarbory je tady

Máme rebarboru rádi. Napřed jsem ji kupovala, ale teď už mně roste na zahradě. Není ještě moc velká, ale na dva koláče to stačí. Už jsem na blog dávala recept na obrácený rebarborový koláč a dnešní recepty jsou snad ještě lepší 😀. Jsou jako vždy raz dva hotové a zvládne je i začátečník. Jdeme na to.




Řezy na plech s rebarborovým pyré



Korpus
4 vejce
240 g cukru krupice
150 ml oleje
100 ml vroucí vody
250 g hladké mouky (může být i špaldová)
1 prášek do pečiva

V menší míse ušlehám bílky s polovinou cukru.
V druhé větší míse ušlehám do pěny žloutky s druhou polovinou cukru. Postupně přidávám olej, vodu a mouku s práškem do pečiva. Na závěr lehce vmíchám sníh z bílků. 
Plech velikosti asi 30x40 cm vyložím pečícím papírem a vliji těsto. Peču v předehřáté troubě na 160˚C. 

Rebarborové pyré
asi 250 g rebarbory 
3 lžíce krupicového cukru (nebo třeba Xylitolu)
2 vanilkové pudinky
2 dcl mléka

Rebarboru oloupu a nakrájím na menší kousky. Dám do kastrolku a zaliji trochou vody jen tak, aby se rebarbora začala vařit. Přidám cukr a dusím do měkka. V mléku rozmíchám pudinky, vliji k rebarboře a povařím do zhoustnutí. Rebarboru není nutné mixovat, rozpadne se v pudinku sama. Nechám vychladit.



Bílá vrstva
2 kelímky zakysané smetany
vanilkový cukr

Smíchám zakysanou smetanu s vanilkovým cukrem, ale častěji jen přidám pár kapek vanilkových fitness kapek Flaw Drops (0% všeho 😀).
Na vychladlý korpus nanesu rebarborové pyré a dílo "umělecky" zakončím zakysanou smetanou. 






A jen tak mimochodem: ... a rebarbora do třetice ...




Tvarohovo - rebarborový koláč


Těsto:
250 g špaldové mouky
100 g másla
100 g moučkového cukru
1 vejce
půl prášku do pečiva
1 lžička vanilkového extraktu nebo 1 vanilkový cukr

dále asi 300 g rebarbory
můžou se přidat i jahody

Tvarohová vrstva:
2 vaničkové tvarohy
3 dcl mléka
1 vejce
150 g cukru
1 vanilkový pudink
1 lžička vanilkového extraktu nebo 1 vanilkový cukr

Očištěnou a pokrájenou rebarboru a jahody chvilku povařím v trošce vody a nechám zchladnout.

Všechny suroviny na těsto zpracuji na vále v těsto (pokud se drobí, nevadí). Asi 2/3 těsta natlačím na dno vymazané koláčové formy. 
Pokladu rebarborou s jahodami, posypu třtinovým cukrem a zaliji tvarohovou náplní, kterou jsem připravila jen prošleháním všech přísad.   



Na závěr na vršek koláče pokladu kousky těsta - může se i nastrouhat. Já jsem ještě posypala posypkou z posekaných ovesných vloček, cukru, polohrubé mouky a trochy skořice.
Peču v troubě na 170˚C asi hodinu.







16 komentářů:

  1. Jituško, taky miluji rebarboru! Konečně ji mám i na zahradě, i když zatím jen maličkatou...
    Už několikrát jsem ti chtěla napsat, že jsem pekla tvůj obrácený koláč, k rebarboře jsem přidala ostružiny z mrazáku a byl skvostný!!!
    Jestli ještě pár stonků dostanu, půjdu pro inspiraci zase k tobě! Oba koláče vypadají skvěle!
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsem ráda, že koláč chutnal. Také jsem už několikrát pekla koláče podle tvého receptu a vždy úžasné.
      Krásný víkend. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, udělala jsi mi takové chuťě, že se snad dojdu kouknout na trh, jestli rebarboru mají, i když to u nás nikdo, kromě mě nejí...
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
  3. Jituš,to je zase dobrot.Koláč z rebarbory jsem už dlouho neměla,ale kde ji sehnat.Nejspíše na sobotním trhu,kam se chystám.Recepty ukládám a děkuji,že jsi se s námi o ně podělila.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, na trhu nebo pokud máte prodejnu zahrádkářských přebytků, tak tam.
      Přeji ti klidný víkend. Jitka

      Vymazat
  4. Já rebarboru miluji a ke štěstí mi stačí i třeba koláč se žmolenkou, i když tyto vypadají skvostně.
    U nás se rádi a s nostalgií zasměje hlášce mé dcery, která rebarboru, netušíme jak a proč ???, připodobňovala, že smrdí jako když čůrá zebra. Vlastně jí to zůstalo a díky této né zrovna chutné hlášce se u zebřích výběhů řehtáme jako blázni a plánujeme upéct rebarborový koláč :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, tak to je super hláška :-) S dětmi se jeden nenudí a podobné hlášky máme každý v paměti.
      Měj krásný víkend. Jitka

      Vymazat
  5. I u nás začala rebarborová sezóna. Sama ji nemám, zato mám spoustu známých, kteří ji mají a rádi nemají, takže mě vždycky obdarují :) Krásné dny a díky za recepty, určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, já když mám rebarbory hodně, dávám oloupanou a pokrájenou do mrazáku a v zimě, jako když najde.
      Hezký večer. Jitka

      Vymazat
  6. Jituško, tvoje recepty vypadají skvostně. Akorát od dětství rebarboru, kdy jsme ji měli pořád v jakékoliv podobě, moc nemiluju. Možná bych to měla zkusit znovu. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, klidně můžeš použít jiné ovoce, které ti chutná. Základ je stejný a experimentovat se vyplatí :-)
      Měj se krásně. Jitka

      Vymazat
  7. Skvělé recepty! Mám na zahradě rebarboru jak hrom, dala by se použít jako slunečník. Tak obrovské listy a velké silné stonky. Díky za ně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já mám rebarboru ještě malou a doufám, že se těch slunečníkových listů taky dočkám :-)
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  8. Teda, Jitko, ty mi děláš chutě a hned třikrát. :o) Rebarboru nemám, ale poptám u sousedů a budu muset nějaký recept vyzkoušet. Nejvíc mne zaujal ten první, s tím pyré.
    Přeji fajn večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, nám chutnají všechny. Rebarborové sousedy bych taky přivítala.
      Krásný a snad i slunečný víkend. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.