úterý 30. června 2020

Červen na zahradě

Letošní červen chtěl zřejmě dohnat vláhový deficit z minulých let a nejspíš se mu to i povedlo. Pršelo často a hojně. Zahradě to pomohlo obrovsky. Všechno povyrostlo, trávník se svěže zazelenal. Plevel vyskočil taky čiperně, v trávníku se objevily houby, nevím odkud, ale zase vylezli slimáci a vůbec různé hnusné havěti ožírající listy se objevilo také hojně. Prostě zahrada je nekonečný příběh a není nikdy hotovo. Snad až v listopadu.


Na fotkách ze začátku a konce měsíce je vidět růstový přírůstek. Vloni jsem ke kraji záhonu zasadila trvalky vysoké sotva 30 cm, letos mají skoro metr. S deštěm chytly nějakou vesmírnou energii nebo co. 



Udatna od manželovy maminky



V předzahrádce mě trápí usychající sousedovic smrk. Vrstva suchého jehličí je všude. V zahradě za domem zase mají obrovský napadený buxus bez snahy o odstranění housenek. My můžeme stříkat jako diví, ale stejně se naše velké, tvarované buxusy trápí. To je dnešní realita, nemůžeme nikoho nutit starat se o svoji zahradu.  


Pořídila jsem ptáčkům nové pítko, ale chlupáč je pečlivě hlídá a ještě jsem žádného troufalce pít neviděla.

Loňský muchovník má plno plodů, už jsme i ochutnali. Ten letitý sloupovitý od Starkla zase nic.

Ani se nechce věřit, že trvalkový záhon je rok starý. Rozrůstá se moc pěkně. Echinacei i rudbeckie se vysemenily a rostliny se propojují.

Šalvěje krásně a bohatě kvetou. Koncem léta si kvetení zopakují.
Dřevěné pódium čeká na křeslo, které zatím z daleké cesty nedorazilo.



Pěkný koutek: babičkovská Hortenzie Annabellka, Miscanthus Cosmopolitan a pryšec Euphorbia polychroma. Různé tvary, struktury i barvy. 

Loňská bílá levandule a letošní mini Cortaderie

Záhon "Co se mně nehodí, vrazím to sem" vypadá už taky propojeně.

Tak jak mně v květnu svými bohatými květy těšila vistárie, tak mně v červnu dělá radost japonský dřín Cornus kousa Milky Way. Jestli to takto vypadá na skutečné mléčné dráze, tak se nemáme čeho bát. 
Původně za ním rostly tři staré thůje. Předloni je manžel vykácel, dřínu to obrovsky prospělo a odvděčil se touto bílou nádherou.

Dřín (Svída) japonský Milky Way




Nesmím také zapomenout na rhododendrony. Fialový má dvacet let a letos si dává malou pauzu s kvetením. Červený je z loňska a překvapil mě velikými květy.



Ze zahrady si nosím do kuchyně salát, okurky a jahody. Deště jahodám moc neprospěly, mnoho z nich nedostalo šanci dozrát a uhnilo. Snad už brzy dozraje rybíz a angrešt a nahradí nám jahody. 




A jen tak mimochodem: Letošní propršený červen svědčí letničkám a balkonovkám náramně. Skoro bych řekla, že víc než minulá prosluněná léta.

Surfinie Blue Kometa

Černooká Zuzana, velkokvěté afrikány a pelmel

Černooká Zuzana koncem června

Sundaville, huňatý asparagus a dvojbarevná japonská myrta

Otočník vonící po vanilce a Bidens

Polopřevislé muškáty

Lantana je zatím moc pěkná a plná květů

Vypiplaný muškát


Do fialova ... muškát a vějířovka

Gazánie


20 komentářů:

  1. Ale je to krásný a úrodný příběh))))

    OdpovědětVymazat
  2. Jitu, máš překrásnou a doslova vymazlenou zahradu, Krásně Ti to kvete. S tím usychajícím smrkem...to dobře znám. Nám padá jehličí ze sousední zahrady až do bytu a soused to řešit nebude. Co nadělám...nic. Přeji Ti krásné letní dny, ať Ti zahrada dál dělá radost a všechno krásně roste. Měj se moc hezky a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, děkuji. Je to tak s lhostejností druhých nenaděláme nic. Nevím, kde se to pořád bere.
      Také se měj krásně. Jitka

      Vymazat
  3. PŘEPYCHOVÁ A VYMAZLENÁ NÁDHERA.
    Hodně práce, hodně radosti, ale ten pocit, když se člověk může pyšnit tímhle !
    Gratuluji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, děkuji za milá slova. I tvá zahrada je vymazlená a té práce kolem musí být spoousta.
      Krásný týden. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš,to je krásy.Máš nádhernou zahradu a velkou.Vždy žasnu,co vy všechny,co chodíte do práce stihnete a jak jste šikovné.Jsi hodně pracovitá.Taková zahrada dá hodně práce.Já zahradu už nemám,ale snad taky ještě dost věcí zvládnu,musím,mám tu syna,občas jeho přítelkyni a ještě i syna dcerky.
    Po zahradě se mi stýská.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, je to pravda. Někdy si už říkám, že to přeháním a zahrady si neužiju a neodpočnu si. Prázdniny už doufám, budou klidnější a i na to povalování dojde.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, máš skvostnou zahradu. Nádhera. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádherná zahrada, Jituško! Kochám se! určitě si musím pořídit udatnu, je nádherná, a ta svída... ach!
    Soused by zasloužil - to je fakt děs! Na jaře jsem taky bojovala, teď je klid, nastoupili mšice a po nich slimáci...
    Ale i přes to máš krásu převelikou, ať ti dělá hodně radosti.
    Jituško, měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, udatnu si pořiď nadělá hodně parády. Mám i tu nízkou, skoro skalkovou a i čechrava už začíná kvést. Jsou to takové nenáročné krasavice. Slimáci mně málem sežrali lupiny, je to haveť.
      Měj krásný večer. Jitka

      Vymazat
  7. No krása mistře! Já tedy spíš pozoruji u něčeho pravý opak, neroste, stojí to a nekvete. Jedině plevel a tráva rostou jak divé. Růže měly letos spousty poupat, ale ty deště je totál zničily, všechno uhnilo. Dřín jé naprosto luxusní, ten by se mi sem líbil, asi popřemýšlím kam by se tu dal dát. Jo, udatna, ta jediná si to užívá má už bez pár centi dva metry na výšku a to samé na šířku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, mně letos přestaly kvést některé rozchodníky, nechápu. Dám je asi jinam. Manželova maminka má udatny letité a taky dvoumetrové. Dřín si pořiď, je to nádhera když kvete.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Jitko, máš moc hezkou zahradu a těch kytiček..., nádhera. Líbí se mi to pítko, můžu se zeptat odkud ho máš?
    Přeji krásné léto. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, děkuji. Pítko mám z místní čajovny, občas tam mají i nějaké doplňky. Jak půjdu kolem, tak se ti zeptám a dám ti vzkaz na blog.
      Příjemné letní dny. Jitka

      Vymazat
  9. Jitko, krásné to máš. Ale je za tím určitě spousta práce, že? Já na zahradničení moc nejsem (jen na obdivování výsledků... ;-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, práce a času zahrada spolkne spousty. Já to beru jako velký relax. Přijdu na jiné myšlenky a vracím se zmordovaná fyzicky, ale spokojená psychicky :-)
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  10. Jituš, ten dřín je nádherný. Mám taky asi tři, ale kvetou před olistěním. chci ještě aspoň jeden pořídit, esveld má hezké :-). Pa. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, na Esveld mám zákaz vstupu. Tam je toho tolik krásného, že je těžké nezadlužit se :-)
      Neměla jsi stejný klematis jako já? Ten bez názvu.
      Pěkný prázdninový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.