středa 10. července 2024

Meruňky a cukety

Léto, prázdniny, horko, ... cukety. Jak jinak? Vloni jsem při pěstování cuket moc úspěšná nebyla, naštěstí mě zachránily obě babičky. Letos jsem si cukety pojistila dvojnásobným množstvím sazenic, a protože se jim daří víc než dobře, úroda už začíná být víc než bohatá. Od kolegyně Aleny jsem vyzkoušela recept na marinované cukety a ty nám chutnají tak, že se o něj ráda podělím.

 

 

Marinovaná cuketa

 

1 střední cuketa
 
Marináda:
1 cibule na kolečka 
3 plátky citronu
1 PL hořčice
1 PL vegety
trochu mléka na zředění
sůl, pepř, sladká i uzená paprika, muškátový oříšek

Těstíčko:
mléko
hladká mouka
vajíčko
 
V misce promíchám vše na marinádu. Neloupanou cuketu nakrájím na asi půl centimetrová kolečka a nechám do druhého dne marinovat v marinádě. Uložím do ledničky. 
Na pánvi rozpálím olej, kolečka obalím v těstíčku (ale je to dobré i bez těstíčka) a smažím do zlatova a do změknutí cukety. Osmažené cukety kladu na papírovou utěrku, aby nebyly tak mastné a podávám s vařenými novými bramborami a okurkovým salátem. Pár jich zbylo a i ohřáté k pracovnímu obědu byly dobré. 
 
 


A jen tak mimochodem: Meruněk tedy letos tolik není, ale co bych neudělala pro knedlíkové maniaky. Tvarohové knedlíky plněné sezónním ovocem vařím každé léto. Letos jsem zkusila upravený recept s máslem a krupicí. Byly moc dobré čerstvé i ohřáté. Máte nějakou svou osvědčenou recepturu nebo vychytávku na tvarohové knedlíky? Budu ráda, když se podělíte v komentářích.


 

Jemné tvarohové knedlíky s meruňkami

 

500 g tvarohu (kostka v alobalu)
2 žloutky 
150 g změklého másla
125 g hrubé mouky
125 g dětské krupičky
 
500 g meruněk nebo jiného ovoce
 
V misce smíchám  tvaroh, žloutky, máslo, mouku a krupičku. Vznikne měkká hmota, která by neměla lepit. Pokud je těsto řídké, může se přidat ještě 50 g mouky s krupičkou.
Těstem obaluji půlky vypeckovaných meruněk nebo švestek a hned vařím v páře 5 minut.
Podávám sypané strouhaným tvarohem, cukrem a polité rozpuštěným máslem. Mně chutnají s tvarohem a čekankovým sirupem.




18 komentářů:

  1. Samé letní dobroty.Zaujala mě marinovaná cuketa.Mám stálý příjem od syna.Mohla bych vyzkoušet.
    Knedlíky dělám asi stejné.
    Jituško,hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, cuket bude letos asi hodně a i příležitostí ke zkoušení nových receptů.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, na knedlíky si musím meruňky koupit, ale jednou budou, to prostě jinak nejde!
    Určitě vyzkouším tu cuketu, i když slimáci se mi pustili hned do sazenic, něco tam je a bude...
    Včera jsem dělala klasiku - cuketový nákyp, ráda zařadím něco nového.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, taky jsem meruňky kupovala. U nás nemáme a na jihu pomrzly.
      Já jsem sázela cukety a hokaido do květináčků, nechala ve skleníku a ven šly až po mrazech a i slimákům se vyhnuly. Nákyp taky dělám, určitě na něj taky brzy dojde.
      Přeji ti pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Ta cuketa mne zaujala. Vyzkouším. Tvarohové knedlíky taky dělám.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, vyzkoušej. Mám ji v ledničce naloženou průběžně celý týden.
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  4. Marinovana cuketa mě zaujala, protože cuketovych receptů není nikdy dost. A knedlíky bych si teda taky dala. Hezký den přeji, Jitko 🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko, je to tak. Cuketu lze dělat 100x jinak. Knedlíky také ráda zkouším různá těsta i náplně.
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  5. Milá Jitko, cukety u nás jedou jako o život, protože jednak je můj taťka pěstuje a druhak můj muž je alergický na histamin, lepek a mlíko, takže cukety jsou "bezpečná potravina". ;) Čili určitě a moc ráda vyzkouším tvůj cuketový recept. A o knedlíčkách mi ani nemluv, na ty jsi mě teda navnadila pořádně. Ať žije léto, barevný, veselý, meruňkový, cuketový a zkrátka takový, ať jsme v něm pěkně spokojení a nabaštění. ;) Papa, Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vivi, léto je báječný čas na zeleninové a ovocné recepty. Moc si je užívám. Právě procházím višňovým úsekem :o)
      Přeji krásné letní zážitky, cesty a chutě. Pa Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, já knedlíky dělám z kostky tvarohu, 1 celého vejce a dětské krupičky (podle oka, aby bylo těsto tak akorát). Zrovna dneska jsem si koupila meruňky a knedlíky budou v sobotu k obědu :). Pak ještě dělám tvarohové nočky, na které dávám jahodový nebo borůvkový rozvar (tam dávám sníh z bílku a méně krupičky, aby byly takové nadýchanější)
    Nakládaná cuketka mne zaujala, zkusím ji pak "nahatou" ogrilovat, já na věci v těstíčku moc nejsem.
    Hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ano to je takový základní recept, taky je takto dělám. Tady je navíc tuk a pomohl chuti hodně. Nočky je dobrý nápad, na ten bych neměla zapomenout :o)
      Cuketu v těstíčku dělám rodině, sama si ji dělám taky jen tak "nahatou" :o)
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  7. Tvarohové knedlíky podle manželovy maminky: 2 měkké tvarohy, 1 vejce, tři lžíce hrubé mouky, 5 lžic krupičky. A osobní zkušenost navrch: těsto ať při tvarování raději trochu lepí, knedlíky jsou po uvaření kypřejší a měkčí než kdybych přisypávala. Občas si prostě umyju ruce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, na dva tvarohy je té mouky opravdu celkem málo. S patláním nemám problém a určitě vyzkouším se švestkami.
      Děkuji za recept a přeji krásné léto. Zdraví Jitka

      Vymazat
    2. Oj, to jsem se spletla. Mouka a krupička 3:5 je na jeden tvaroh, ne na dva! A musí být v alobalu, ne ve vaničce. Omlouvám se. Jinak ale opravdu funguje :)

      Vymazat
    3. Leni, díky za opravu, vyzkouším. Pěkné léto s dobrotami. Jitka

      Vymazat
  8. Tolik dobrot. Právě dnes jsem také k večeři dělala obyčejné cuketové placičky a přemýšlela ještě o buchtě či jiném zpracování, protože cukety rostou jako divé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janko, já je taky nestíhám trhat. Už jsem vařila cuketový krém i bábovku :o)
      Děkuji za návštěvu a přeji pěkné letní dny. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.