čtvrtek 29. října 2020

Říjen na zahradě

 

V říjnu jsme si zahrady moc neužili, neboť ji vytrvale vydatné deště proměnily v nasáklou houbu. Začátkem měsíce jsem taktak stihla zasadit cibuloviny. Poslední cibulky tulipánů, narcisek a česneků jsem honem zahrabávala za burácení hromů. Doufám, že se na jaře odvděčí barevnou křehkostí svých květů.


Zahrada se během měsíce značně proměnila. Zpočátku ještě kvetlo hodně trvalek ...








... koncem měsíce už byly téměř všechny odkvetlé a barevnost zahrady už nebyla tak jásavě letní. Podzimní říjen se začal předvádět a překvapil několika slunečnými dny.





Trvalky na podzim nestříhám, nechám jejich usychající květenství zdobit zimní zahradu a doufám, že to ocení i hmyz a ptáci, kteří k nám zavítají. Stříhám je až na jaře, před rašením.

Rudbekie Olivia je stále plná květů.

Nachová rudbekie také zdobí zahradu, ale už jen usychající krásou plnou semínek pro ptáky. 

Bez hvězdnic si podzim nedovedu představit.

Skalková chryzantéma je takový nezmar. Dostala jsem kousek od sestry před dvaceti lety a od té doby jsem jich zase spoustu rozdala.

Duo Ikea - Rudbekie a šalvěj

Plamének Kaiserkind kvete letos už potřetí.

Loňské vřesy - na plném slunci se jim daří náramně.

Poslední letošní zahradní růže.

Bergenie vykvetla už na podzim ... 

... a čemeřice taky.

Čemu letošní chladnější a deštivější počasí prospělo,  jsou okrasné trávy. Narostly vysoké, husté a plné květenství. Jako podzimní bonus se nádherně zbarvily. 
Na jaře jsem zasadila mini pampovou trávu (Cortaderia - Mini Pampas Gras), pěkně se rozrostla, ale nemám zkušenosti se zimní ochranou. Pokud někdo máte pampu a daří se vám ji přezimovat, prosím do komentářů radu, jak ji na zimu připravit. Předem děkuji.

Proso prutnané asi Shenandoah jakoby hořel.

Jednoleté pennisetum rubrum je každoročně velká ozdoba zahrady i nádoby.

Pennisetum Hameln - dochan, mám jich několik, ale tento na plném slunci kvete nejbohatěji.

Miscanthus Ferner osten - nejsem si jistá, mám jich několik.

Cortaderie - Mini pampová tráva.

V říjnu už není na zahradě tolik práce a tak mě lze zahlédnout jak se tady poflakuju, fotím a užívám si barev, pro které toto roční období mám tak ráda.

Sólista.

Dřín - Cornus alba Sibirica - na podzim a v zimě vyniknou jeho červené pruty.

Rozchodníkovec- mám je všude, zdobí zahradu i v zimě.

Japonský javor Aureum je na jaře svítivě zelený, na podzim oranžovo-vínový. 


Dubolistá hortenzie Snowflake krásně kvete a na podzim barevné listy ozdobí nezajímavý kout zahrady.

Hortenzie macrophila je letitá a spolehlivě kvete od modré, přes růžovou až do tmavě fialové.

Barvy ve stínu.

Fotergila se oblékla do mé oblíbené barvy.

Přísavník alias Psí víno je na slunci krásně barevný. Mám dva na severní straně a ty nikdy nejsou červené. Sluníčko umí zkrátka zázraky.

Hosty a čemeřice pod katalpou.


Hortenzie latnatá - je stále krásná.

Bergenie, hosty a heuchery - kvetou sice málo nebo nevýrazně, ale svými nádhernými listy tento handicap celoročně potírají.

Jinan - Ginkgo biloba Mariken na jaře pracně zakrátím a do podzimu opět doroste. Kvůli té krásné podzimní žluté se na něho nezlobím. 

A jen tak mimochodem: Zahradní úroda už je všechna doma, poslední jsou ořechy a je jich letos dost. Vyloupané uchovávám v sáčku v mrazáku a mám je kdykoliv po ruce a vydrží tak dlouho.


Truhlíky s balkonovkami už jsou ve svém zimovišti. Odpočívají a nabírají sílu na příští sezonu. Abych se nějak realizovala, připravila jsem do kanceláře podzimní misku. 
 


31 komentářů:

  1. Máte krásnou zahradu, taky miluju všechny ty práce kolem ní. A je pravda, že letos po dlouhé době mi vykvetly i traviny, které jsem kvést snad nikdy neviděla. Tak teď už vím, proč :)
    Tak ať nám dělá radost v každé době, moc zdravím a... ty růže!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, traviny aby kvetly, potřebují sluníčko a taky tu vodu. Sestře na jihu Jižní Moravy kvetou pravidelně a nádherně. Mně občas :-)
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, okrasné trávy fakt dělají čest svému jménu. Ale vůbec celou zahradu máš krásně barevnou. A těch ořechů...
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, asi veverka k nám přinesla oříšek a už je z něho strom jako hrom. Ořechy má krásné velké a spoustu.
      Měj klidný víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, máš nádhernou zahradu. Kochám se. Měj klidný pátek.

    OdpovědětVymazat
  4. Jituško, nádhera, i když té vody bylo a je nějak moc. Potřebovala bych ještě spoustu věcí dodělat, ale v pláštěnce se mi fakt nechce. Ty trávy, to je naprostá nádhera a rozchodníkovec mám taky všude po zahradě a dělá mi radost.
    Měj pokud možno hezké dny! Helena

    PS: neupsala ses u jedné fotky - nemyslela si vřesy a ne břečťan?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, samozřejmě jsou to vřesy :-) už jsem to opravila, děkuji za upozornění.
      Vody je u nás habaděj, letos spadla všechna ta ušetřená za tři roky sucha. Taky mám venku ještě co dělat, ale nedá se.
      Klidný víkend a opatrujte se. Jitka

      Vymazat
  5. Pokochala jsem se krásou kytiček. Já bydlím pod Ještědem a tady je poznat každý metr, u nás už jsou záhonky skoro prázdné, tak se budu těšit zase na jaro. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, je to tak. My jsme něco přes 400 m n.m. a kvete u nás všechno o měsíc pozadu než u mamky na jihu.
      Tak ať nám ta zima rychle uteče a je líp. Jitka

      Vymazat
  6. Ahoj Jituš, ráno jsem tvůj článek otevřela jen na mobilu a hned jsem věděla, že se k němu ještě vrátím na počítači. Tyhle fotky si zaslouží větší monitor :) Zahradu máš překrásnou, opravdu se mi moc líbí. A úžasná je ta srovnávací fotka.... ze stejného místa, ve stejném úhlu, jen v jiný čas :)
    Jitko, měj prima dny a opatruj se, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Petro, já naflákám na zahradě hrůzu fotek :-) Tahle je časosběrná :-), odsud fotím ráda. A je na ní opravdu vidět, jak se záhon během sezony mění.
      Přeji ti pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  7. Krásně nafocený podzim v Tvé zahrádce. U nás je to už všechno hodně pozdně podzimní. Někdy jsem si dávala ještě začátkem listopadu poslední růžičku doma do vázy, letos už je po jejich květenství.
    Klidné dny!'
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, počasí nám moc nepřeje a podzim postupuje rychle, ale co bychom chtěli ... zítra začíná listopad a ten nemám ráda. Tak doufám, že brzy uteče a pak už se budeme most (doufám) těšit na vánoce.
      Měj klidný víkend. Jitka

      Vymazat
  8. Tu cordaterii svázat jako všechny trávy a ještě se doporučuje překrýt jutou. Nicméně to je tráva, do které jsem se ještě neodvážila jít, takhle to vídám na jiných zahradách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já už jsem ji jednou měla, tu velkou. Udělala jsem jí na zimu prima domek, aby neuhnila, ale nepovedlo se. Asi nejspíš tuto dám na zimu v květináči do garáže. Bylo by mně jí líto.
      Měj se a díky. Jitka

      Vymazat
  9. Jituš,tvá zahradu je krásná i na podzim.Přizpůsobila své barvy podzimu.Ty traviny jsou nádherné.Mokro je velké.Já mám teď jediné spojení s přírodou lodžii,bohužel mi napršelo i tam a tak suším polštářky a sedáky doma na topení.Snad bude lépe.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, počasí nám to všude komplikuje. Asi jen vláda je spokojená, protože víc sedíme doma. Snad si přírody ještě letos trochu užijeme. Pěkných dnů tady máme málo, nastala doba temna.
      Přeji krásný víkend. Jitka

      Vymazat
  10. Jituško, máš to krásně zbarvená a téměř vše v Tvých barvách, že? :-) ty trávy závidím. Pa Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, jojo - já od zahrady opisuju :-)
      Taky se chodím k tobě kochat, hlavně růže, ty máš krásné.
      Užijte si víkendové volno. Jitka

      Vymazat
  11. To je podzimní nádhera. Já jsem zahradnický barbar ))))s mátou rozhodně neporadím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, s mátou si vím rady, řeším Cortaderii.
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  12. Krásná procházka krásnou zahradou. Jitko, kochám se tou různorodostí kytiček i barviček. Nádhera.
    Přeji klidný víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  13. Mätá sa má zasadiť do terakotového väčšieho kvetináča s dierkou a potom hlbšie do zeme, tak som to urobila tento rok aj ja, aby sa nerozrastala.
    Krása veliká u Vás:-)
    Minuloročnú lásku echinaciu som tento rok doplnila: pennisetum, immperata, gaura a hortenzia letnatá u nás metlinatá:-) Krásne sa im u Vás darí!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já nějak nevím, jakouže to mátu řešíš? Prosila jsem o rady s okrasnou trávou - pampou. Mátě se u nás daří :-), mám různé druhy, oblíbená je Mochito máta.
      Kombinaci máš určitě pěknou.
      Měj klidný týden. Jitka



      Vymazat
  14. Jituš, stále ti to krásně kvete a určitě dělá i radost. 👍 Překvapil mě ten klematism že znovu kvete a stejně i čemeřice. Hortenzie se krásně vybarvuje. Je to radost se s tebou projít zahradou.
    Měj hezké dny 🍁🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, je to nezmar, není moc vysoký, ale kvete krásně. Mám jej roky. Ještě květy dělají radost.
      Klidný týden. Jitka

      Vymazat
  15. Krásná procházka, kterou nejvíc ocení každý zahradník.
    Letos mi kvete také mnoho rostlin druhým kolem, ale nějak to nevnímám, jezdí tam bagr a já toužím usnout a probudit se, až bude na jaře vše rozkvetlé a vše hotové.
    A tak jsem se prošla s tebou a byla to nádhera.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.