úterý 13. října 2020

Jižní Čechy - Českobudějovicko

Naše jihočeské putování ukončím v okolí krajského města. Začnu nejnavštěvovanější památkou v ČR - zámkem Hluboká. Své pověsti dostála a už rozsáhlé parkoviště zaplněné do posledního místa mě vyděsilo. Areál zámku je naštěstí rozlehlý a turisté se po něm snesitelně rozptýlili. 


Romanticky vyhlížející novogotická stavba je ve výborném stavu. Půvabná, skoro bílá krasavice. Už jsme viděli několik renesančních staveb rožmberského rodu, teď jsme si prohlédli dílo Schwanzerbergů. Nutno říci ... povedené dílo. 





Zámek je obklopen zahradami a udržovaným parkem, které stojí za procházku.




V Oranžerii se nachází Alšova jihočeská galerie.



Mě okouzlila zadní část, přístupná z Dolní zahrady. Litinové prvky s filigránovými detaily působily až krajkově křehce.








Z hluboké jsme po proudu Vltavy pokračovali do Týna nad Vltavou. Cestou jsme nečekaně potkali další jihočeskou dominantu.

Temelínské chladící věže jsou až neuvěřitelně blízko silnice. Mít ruku jako Saxana a překonat dvojitý ostnatý plot, mohla bych si na ně sáhnout.

V Týnu jsme se nalodili na menší loď Regent a vypluli jsme proti proudu k soutoku Vltavy s Lužnicí. Pěkné počasí, vůně řeky, sluneční paprsky koupající se na hladině řeky nás nalákaly na příští, určitě delší, vodní cestu.


Přístaviště Týn nad Vltavou

Na Vltavě

Soutok Vltavy a Lužnice

A zpět do Týna nad Vltavou

Ještě stále jsem neměla adrenalinu dost a tak jsem naplánovala výlet lanovkou na Kleť, nejvyšší horu Blanského lesa. Jednosedačková lanovka model Homolkovi - panoramata je v provozu od roku 1961. Na vrchol nás vyvezla za 15 minut strachu. Odměněni jsme byli krásným výhledem po velké části jihočeského kraje z terasy nejstarší kamenné rozhledny v Čechách. V přilehlé chatě jsme se občerstvili a už jen z dálky shlédli nejvýše položenou hvězdárnu a 175 metrů vysoký televizní vysílač. 

Na Kleti - chata s restaurací, rozhledna, TV vysílač.

Vlevo v dálce hulí Temelín.

Šumavské pohledy.

Televizní vysílač

Lanovkou nebo pěšky na Kleť.


Cestou z ubytování jsme měli po cestě Holašovice a nedalo se nezastavit. Prošli jsme se po návsi s 27 selskými domy chráněnými UNESCO. Název selské baroko je tady velmi trefný. Domy, alespoň ty části do ulice, mají krásně opravené fasády a nedivím se, že se touto vesnicí Jihočeši chlubí.  







Každá pořádná jihočeská náves má rybník nebo ... dva.


Prohlédli jsme si místní keramickou dílnu s prodejnou a ochutnali místní vyhlášené Holašovické koláčky.




Českým Budějovicím jsme se chtěli tak nějak elegantně vyhnout. Poslední den nám zbylo odpoledne bez programu a tak jsme tedy vyrazili. V centru se opět konala stánkařská akce a ulicemi se procházelo nebo spíš prodíralo těžko. Konečně jsme se propracovali na náměstí Přemysla Otakara II. Čtvercové náměstí i Černá věž nás překvapily svou velikostí, krásou i zachovalostí. České Budějovice nás příjemně překvapily uvolněnou atmosférou a byla to fajn tečka za naší jihočeskou dovolenou.









I když se letos hodně z nás (včetně mě) těšilo na zahraniční dovolenou, prázdniny v Čechách a na Moravě byly taky zajímavé a poučné. Minimálně v tom, že jsme poznali, v jak krásné zemi žijeme, kterou je dobrodružství poznávat a být hrdi na to, co máme na dosah.



A jen tak mimochodem: Přání se mají plnit! A pokud se jedno dlouhodobé přání splní tak nějak náhodou a nečekaně, jen to umocní sílu okamžiku. Jedno takové velké přání se splnilo zčistajasna naší dcerce na českobudějovickém náměstí. Potkala se, vyfotila se a promluvila se svým dlouholetým vzorem (idolem?). Karel Kovy Kovář je výraznou tváří její generace. Není jen vtipný youtuber, skvělý tanečník ze Stardance, ale hlavně to má ve svém věku tak srovnané v hlavě, že by mu mohl kdekdo závidět. Fandíme mu a bylo by pro tuto zemi jen dobře, kdyby se takoví lidé objevovali na Hradě nebo ve vile (té Kramářově). 

  


26 komentářů:

  1. Jitko, obdivuji, co jste všechno stihli v jižních Čechách projet. Bydlíme pár kilometrů od Hluboké a občas se na zámek i podíváme, ale na Kleti jsme nebyli už léta. Dlouho se tam chystáme, tak snad se dokopeme. .o) Vy jste se na jihu opravdu nenudili a to je fajn. :o)
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, opravdu jsme měli každý den bohatý program. Děti tedy frfňaly, že musí vstávat, ale nakonec byly taky spokojené.
      Měj krásný večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, nebyl to malý ostrůvek v moři, ale i tak jste měli krásnou dovolenou. Vlastně stejná místa jsme si užívali před pár lety... Hluboké je skutečně skvost, naposledy jsme bydleli v hotelu Štekl hned vedle zámku. Na procházky setmělým parkem po večeři ráda vzpomínám...
    Kovy je starší spolužák našeho Adama, pro tvou Magdalenku to byla jistě milá náhoda.
    Přeji hezké a hlavně zdravé dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, no to je náhoda. Naše děvče bylo z náhodného setkání celé pryč :-)
      Dovolenou jsme si užili a snad ten ostrůvek vyjde příští rok. Budu tomu intenzivně věřit.
      Užijte si pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  3. Jitko, na Hluboké jsem nebyla už strašně dlouho. Možná i pro ty davy lidí mě nikdy jako výlet nenapadne. No, jednou to prubneme a vyrazíme :o)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, letos to bylo fajn, lidu bylo málo nebo ještě snesitelně a ve valné většině našinec.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, moc hezká reportáž. Díky a měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji za návštěvu a přeji ti klidný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Opět krásné vzpomínky na Hlubokou. Je to perla mezi zámkama. Holašovice, hned dostanu chuť na koláček. Jsem ráda, že jsi těmito fotečkami připomněla pro mě kouzelná místa. Do Masných krámů jsem zavítala skoro vždycky, když jsem byla v Budějkách, jak jsme u nás říkali. Ráda jsem se podívala. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, my tedy nelitujeme, že jsme si vybrali Jižní Čechy. Rádi doporučujeme :-)
      Krásný víkend. Jitka

      Vymazat
  6. moc hezké fotky,na Hluboké jsem byla už strašně dávno,Sv.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituš, krásně jste si jih naší země užili a viděli spoustu krásných míst. 👍👍 Hluboká je opravdu klenot a Holašovice jsou velice malebné. Nerozhlédnout se z Kleti by byla škoda a projet se k soutoku pod Neznašov, byl určitě zážitek. V mládí jsem tam jezdila, Vltava nebyla ještě regulovaná a vrcholem odvahy bylo sjet jeji jez v Týně. Temelín pamatuju jen jako vísku, kde se v hospodě pořádaly zábavy. Když jsme tudy nedávno projížděli, byla jsem překvapená tou celkovou změnou a nostalgicky si zavzpomínala.
    A Budějice? Jsou opravdu kouzelné a byla by škoda je vynechat. A jak říká můj muž o mě maličkosti: "Jen barbar, si může dát v Masných krámech borůvkové knedle."
    Díky za milou připomínku.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to jsi mě pobavila. Knedle bych si dala taky :-)
      Jsem ráda, že jsi si u mě zavzpomínala. Já mám tvůj blog taky moc ráda. Hlavně italské prázdniny.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Hluboká nemá konkurenci a cele jižní Čechy jsou nádherné. Tvoje fotky jsou důkazem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, mohla by třeba konkurovat Lednice - se ví, jsem patriot :-)
      Měj pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  9. Jitko, jižní Čechy jsou fakt moc pěkné. Z vašich zastávek jsem někde byla už před mnoha lety (Hluboká, ČB), nekdě nedávno (Kleť) a někde vůbec (Holašovice). My výletíme po Čechách rádi, takže letošní omezení cestování pro nás nebylo ani moc zklamáním (i když jsme trochu koketovali s italskými Alpami, ale než jsme si to stihli rozmyslet, jestli jo a kam, tak tu byl koronavirus a měli jsme vyřešeno ;-)). Krušné hory byly taky dobré :)
    Hezký den
    P.S. Ty litinové prvky na Hluboké se mi tak moc líbí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, koukala jsem u tebe na Krušné hory. My je máme daleko a určitě mají taky co nabídnout. Litina byla nádherná, už jsme viděli někde něco podobného, ale nemůžu si vzpomenout, kde to bylo.
      Krásný podzimní víkend. Jitka

      Vymazat
  10. I na Hluboké jsem byla kdysi dávno se školou. Snažili se v nás probudit touhu po poznávání vlasti a v jižních Čechách se jim to obzvlášť povedlo :-) V Budějovicích jsme se vždycky stavovali když jsme z Itálie jezdili do Prahy autem.
    Teď jsou ještě krásnější a ty selské domy, hrníčky a koláčky!! Skvělá dovolená 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, poznávat se dá tady stále něco nového. Když čtu blogy děvčat tady, tak zírám, co je v ČR krásných a zajímavých míst, které vůbec neznám.
      Posílám pozdravy do Toskánska. Jitka

      Vymazat
  11. Jituš,další nádherné fotografie z dovolené.Krásně jsi nafotila Hlubokou.Já mám z návštěvy před hodně lety pouze jednu fotku v albu.Jižní Čechy jsou opravdu krásné.
    Tak to měla dcerka opravdu štěstí,potkat někoho známého.
    Měj se hezky Jituško

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, ano, celé se to vyvedlo a každý si přišel na své. Měla jsem radost, že jsme mohli vzít mamku, taky tady ještě pořádně nebyla.
      Hodně zdraví a opatrujte se. Jitka

      Vymazat
  12. V Českých Budějovicích jsme v červenci týden bydleli v nádherné hotelu a jsem ráda za tuto lokalitu, bylo to úžasné strategické místo k vyjíždění do jiných, stejně poutavých míst.
    Na jihu je stejně krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, ano viděla jsem fotky u tebe na blogu, z výšky je všechno tak nějak hezčí a malebnější. A strategicky nic lepšího není :-)
      Krásně je na jihu Čech i Moravy, šak víme, ne?
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  13. Co napsat. Krásná dovolená to byla !
    Klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. Překrásné fotografie ze zajímavých míst. Opět jsem se pokochala teď, kdy se nikam zase nedostaneme. Maximálně někam do lesa, ale to se v dešti moc chodit nedá, protože v lese prší dvakrát...a když fouká vítr, tak je to zase nebezpečné. Přeji Ti příjemné a klidné dny.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.