sobota 26. srpna 2023

Cuketová trilogie 3.

Po sladkých cuketových moučnících dnes přichází řada na slané. Většinou to jsou u nás zapečené rychlovky k letní večeři. Tentokrát jsem k sobotnímu obědu vyzkoušela australský cukeťák podle Heleny Vondráčkové. Navzdory tomu, že moc masa neobsahoval, chutnal i pánské části rodiny. Jinou chuť dodala mrkev, kterou normálně do cukeťáků nedávám.



Australský cuketový koláč naslano

 

1 větší cuketa nebo 2 menší
4 mrkve
1 cibule
4 stroužky česneku
300 g tvrdého sýru (gouda, eidam)
300 g šunky
5 vajec
100 ml olivového oleje
4 PL polohrubé mouky
1 kypřící prášek do pečiva
sůl, pepř, oregáno
 
Cuketu, mrkev, cibuli a sýr nastrouhám (pomocí robota) nahrubo. V míse smíchám s kostičkami šunky, drceným česnekem, našlehanými vejci, olejem, kořením a bylinkami. Směs osolím a zahustím moukou s kypřícím práškem. Těsto naliji do vymazaného hlubšího plechu (30x40 cm) a peču necelou hodinu na 180˚C. Podávám s vařenými bramborami a okurkovým salátem tzatziki.




A jen tak mimochodem: A aby bylo cuketové menu kompletní, nesmí chybět polévka. Tento rychlý letní krém si vařím i do zásoby k zamrazení. V zimě zahřeje a přinese vzpomínku na letními paprsky rozzářenou zahradu.

 



Cuketový krém

 

1 větší nebo 2 menší cukety (bez jadřince pokud je starší, se slupkou, nakrájenou na kostky)
1 velká cibule
1 stroužek česneku
kořenová zelenina na kostičky (mrkev, petržel, celer - v množství asi do dvou dlaní)
2 - 3 brambory
olivový olej (nemusí být extra panenský)
sůl, kmín
1 ks čerstvého sýru (Palouček, Lučina) případně zakysaná smetana

Na oleji osmahnu pokrájenou cibulku, po chvilce přidám plátky česneku a kořenovou zeleninu. Vše orestuji, přidám cuketu, brambory, osolím, přidám kmín a zaliji zeleninovým vývarem nebo vodou jen tak, aby byla zelenina ponořená. Vše uvařím doměkka a rozmixuji ponorným mixérem. Nakonec vmíchám sýr nebo zakysanou smetanu a víc už nevařím. Podávám s krutony, semínky a pažitkou či petrželkou.
 
Pokud dávám zamrazit, nepřidávám sýr. Ten přijde na řadu až v zimě po rozmrazení.   



14 komentářů:

  1. Jitko, cukeťák je takový recept, co si každý dělá trochu po svém. Mrkev je každopádně zajímavá inspirace (uzeninu i sýr už jsem dávala). Polévky mne míjí, nemá moc v oblibě ty krémové (v podstatě jediná výjimka je dýńová, co vaří syn).
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, přesně tak. Já mám taky několik variant cukeťáků. Tato s mrkví nám chutnala hodně. U nás jsou krémové polévky oblíbené, snad i víc než vývary. Cuketovou jsem dělala prvně a už je objednáno repete :o)
      Měj pěkný den. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, cukeťák peču už roky, bez mrkve, se sušenou šunkou a z bílky našlehám do sněhu. Výborný teplý i studený.
    Zaujala mě ta polévka, respektive její zamrazení - děkuji za tip.
    Přeji příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, zamrazení je fajn, když nestíhám nebo v zimě. Tento typ polévek dobře prohřeje a zasytí. S dcerou už druhé jídlo k obědu nepotřebujeme.
      Měj pěkný den, snad u vás neprší. Tady leje jako z konve. Pa Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, ani já polévku nemusím, nic mi to neříká a můj muž už vůbec tohle nemusí. Dělám podobné recepty, ale můj muž stejně dávám přednost řízkům z cukety. Měj pohodovou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, řízky taky občas dělá,. Polévka bude o nás oblíbená. Já bych se toho nebála a vyzkoušela třeba z menšího množství. A nezapomeňte přidat kmín, dodá krému novou chuť.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  4. Bezva recepty.Teď jsem nějak dlouho cuketu od mladých nedostala.Polévka mě hodně zaujala.
    Jituško,díky za recepty a měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, budu ráda, když pak napíšeš, jak ti chutnala. Já už tady mám další cuketu :o)
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  5. Polévka vypadá zajímavě. Díky za další obohacení jídelníčku.
    Hezkou neděli přeji. U nás prší už od včerejší půlnoci.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, rádo se stalo. U nás začalo nad ránem a nemíní přestat. To bude zase jeden propršený den prázdnin.
      Zdraví Jitka

      Vymazat
  6. Obojí vypadá skvěle. Cuketu v kuchyni využívám a divím se teď, že jsem ještě nedělala cukeťák.
    Polévku ano, ale nedávala jsem tam brambory. Takže trochu změny nezaškodí.
    Hezký zbytek neděle!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, a nezapomeň na ten kmín :o)
      Doufám, že ti vše bude chutnat, budu ráda když pak napíšeš.
      Přeji ti pohodový den. Jitka

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Světlanko, a taky chutná moc dobře. Nejlepší je vyzkoušet.
      Zdraví Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.