pondělí 14. srpna 2023

Cuketová trilogie 1.

Periodicky se opakující problém, co s úrodou cuket, je opět tady. Každý rok se je snažím zpracovat co nejvíc čerstvé, když jsou nejlepší. K osvědčeným receptům přidávám nové, které mě zaujmou. Tentokrát jsem dostala krásné veliké citrony a tak se přímo nabízelo spojit je s cuketou. Výsledek byl svěží a hned se dočkal reprízy.



Citronovo - cuketová bábovka

 

250 g cukety - nahrubo nastrouhané, může být i se slupkou
1 citron - šťáva i kůra 
2 vejce
130 g rozpuštěného másla nebo Hery
150 g krupicového cukru nebo Xylitolu
1 ČL vanilkového extraktu
300 g polohrubé mouky
1 kypřící prášek do pečiva
 
Poleva
100 g čerstvý sýr (Palouček, Lučina)
šťáva z 1 citronu
60 g moučkového cukru
 
V míse prošlehám vejce s cukrem do pěny. Postupně vmíchám citronovou šťávu i kůru, vanilku, máslo, mouku s PDP a nakonec i nastrouhanou cuketu.
Těsto naliji do olejem vymazané formy. Mám novější formu a ta není potřeba už vysypávat, ale starší formy bych ještě vysypala moukou.
Peču na 180˚C asi hodinu. Před vytažením vyzkouším propečenost špejlí. 
Vychladlou bábovku lze už jen pocukrovat. Já jsem ještě přelila polevou. 
Ingredience na ni jsem ponorným mixérem prošlehala dohladka. Hustotu je dobré korigovat množstvím citronové šťávy. Pokud je hustá, lze ji zředit mlékem.






A jen tak mimochodem: Z uvedené dávky těsta je trochu menší bábovka nebo 6 malých báboviček.


Šestá zmizela neznámo kam. Kolem se motal syn 😉.


16 komentářů:

  1. http://es-ideas.blogspot.com/
    Zajímavá kombinace)))
    Eva

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, taky už u nás cuketová buchta byla - s kakaem a skořicí a kakaovou polevou. Tentokrát pekla máma - má na chalupě jako strávníka mého muže a svou kamarádku. Já jsem v Praze sama, takže plech moučníku pro mne není nejlepší společnost :D. Já svou malou cuketku, co jsem si dovezla, zapekla s rajčaty.
    Jsem zvědavá na další díl trilogie, protože i nám cuketa rodí. Zejména přemýšlím, co udělám s tou, co narostla za 14 dní, co jsme na chalupě nebyli díky synově svatbě. Manžel jí přezdívá "Zelená velryba".
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, jako jediný společnník je bábovka tedy dost proradná :o)
      A pobavila mě "Zelená velryba" to je trefné a občas se i u nás nějaká taková zjeví.
      Měj pěkný týden a ať ti to uteče. Jitka

      Vymazat
  3. Jiruško, bábovku jsem dlouho nepekla, asi vyzkouším tu tvou. Cukety zatím stíháme spotřebovávat, vlastně výhradně na slano.
    Děkuji za inspiraci a přeji příjemné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, u nás bábovka i bábovičky taky nějaký čas absentovaly a byla to fajn změna. Těsto se dá v podstatě nalít kamkoliv. Do chlebíčkové i koláčové formy i na plech.
      Taky peču hodně naslano, je to většinou rychlá večeře.
      Měj pěknou a klidnou druhou polovinu srpna. Jitka

      Vymazat
  4. Bábovku jsem z cuket ještě nedělala,dělám buchtu na plech.Ale mám ty malé formy.
    Cuket je dost a tak vyzkouším zase něco nového.
    Jituško,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, přeji hodně zdaru a doufám, že bude mít stejný úspěch jako u nás.
      Měj se moc hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Taky cuketu mám na našem jídelníčku zařazenou, ale bábovku jsem z ní ještě nepekla. Receptík si vytisknu a určitě vyzkouším.
    Těším se na další z Tvých receptíků.
    Měj se hezky a užívej léta !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, doufám, že se povede a bude vám chutnat.
      Posílám pozdrav. Jitka

      Vymazat
  6. já peču cuketový perník....Sv.

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, já cukety nemám, občas jen od dcery, takže takový problém neřeším. Vše vypadá u tebe nádherně. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  8. Drahá a milá !
    Zdravím a mávám v horkém létě.
    Upečeno, nadekorováno, je to opět delikátní záležitost a obrovský chuťový zažitek díky kombinaci cukety a citronu. Určitě budu péct znova.
    Přeji kouzelný zbytek léta, radosti na tvé skvostné zahradě a těším se, že zase ulovím nějaký boží recept.
    Blondýna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simonko, ahooooj, to jsem ráda, že jsi se ozvala. Doufám, že vše běží podle plánu a brzy nám ukážeš velké novinky.
      Také ti přeji pohotový konec léta a budu se těšit až napíšeš víc. Pa Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.