sobota 12. března 2022

Čokoládová bábovka

K narozeninám jsem dostala novou formu na bábovku, kterou jsem si už dlouho přála. Je také z řady Delícia od Tescomy. Jsem s nimi velmi spokojená, mají krásné tvary, bábovka z nich doslova vyklouzne a ještě ozdobí kuchyni. Odolala jsem osvědčeným receptům a vyzkoušela nový recept od Ivety Fabešové. Množství kvalitních surovin se vyplatí. Plná čokoládová chuť zaujme nejen čokoholiky. Je to spíš slavnostní moučník, ale proč neslavit i když k tomu není důvod?




Bábovka z mléčné čokolády


270 g bílků (to je skoro osm vajec, můžete použít třeba i mražené, já jsem dala 4 čerstvé a 4 z mrazáku)
90 g krupicového cukru
130 g másla
60 g oleje
300 g mléčné čokolády
180 g krupicového cukru
180 g žloutků (asi 4 vejce)
165 g hladké mouky
10 g kypřícího prášku do pečiva

Bílky s 90 g cukru vyšlehám na pevný sníh.
V rendlíku nebo misce ve vodní lázni rozpustím čokoládu, máslo, olej a 180 g cukru. 
Žloutky a suché ingredience vmíchám do čokoládové směsi - rozpuštěné, ale ne horké.
Jako poslední opatrně vmíchám sníh z bílků.
Formu si vystříkám olejem, nevysypávám moukou. Vliji těsto, uhladím a peču na 150˚C asi hodinu. Propečenost vyzkouším špejlí.
Stačí pocukrovat. Já jsem chtěla vidět stékající efekt po tvaru bábovky a tak jsem upečenou bábovku polila slaným karamelem.

 







A jen tak mimochodem: Tu mám ještě jednu rychlovku. S blížícím se jarem začínám likvidovat zbytky mraženého ovoce a zeleniny z minulé sezóny. Tento koláč je bezkonkurenčně nejvoňavější dobrota, kterou jsem v poslední době pekla.




Koláč s mraženým ovocem


3 hrnky mraženého ovoce (jahody, borůvky, maliny, ostružiny,...)
1 ČL kukuřičného škrobu
1 ČL vanilkového extraktu
1 hrnek (250 ml) krupicového cukru

1 vejce
půl hrnku mléka
půl hrnku oleje
půl hrnku krupicového cukru
1 hrnek hladké mouky
špetka soli
2 ČL kypřícího prášku do pečiva

Do hrnce dám ovoce, škrob, extrakt a cukr. Začnu na sporáku zahřívat, vodu nepřidávám, ovoce pustí šťávu. Jakmile dosáhne bod varu, odstavím a nechám trochu zchladit. 
V míse prošlehám vejce, mléko, olej a cukr. Přidám sypké přísady a prošlehám v řídké těsto.
Koláčovou formu vymažu olejem nebo máslem a vysypu polohrubou moukou. Na dno pokladu ovoce a přidám i trochu šťávy. Zaliji těstem a pokladu zbylým ovocem. Peču v předehřáté troubě na 180˚C asi 30 minut. Nechám vychladnout a před podáváním pocukruji.

 




 

22 komentářů:

  1. Jitko, doufám, že na tuto bábovku nezapomenu, až se mi doma nahromadí bílky (nejspíš po Velikonocích z mazanců) - určitě bych ji chtěla vyzkoušet, já čokoládové věci ráda...
    Ten druhý koláč si s vrstvou rozvařeného ovoce dole nějak nedokážu představi - bála bych se, že se mi to bude odspoda připalovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, Stáňo, nic se nepřipaluje. A pokud bys měla strach, můžeš dát všechno ovoce nahoru.
      Jitka

      Vymazat
  2. Jituš,maš tu opet same dobroty.Kolač mě zaujal.Použivam take zmrazenou směs,ale davam ji jenom navrch.Tvůj způsob je zajimavý,přiště vyzkoušim.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, je to trochu změna, ale drží to kupodivu dobře.
      Měj pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, krásná forma a bábovka, jako dělaná pro našeho Adama. Má rád čokoládu i vše čokoládové :o) Já bych si zase dala ten koláč, oba recepty ráda vyzkouším, ovoce v mrazáku je zatím docela dost.
    Přeji pohodovou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, můj manžel má taky nejraději čokoládové a krémové moučníky. Mně je to celkem jedno, chutná mně všechno :-)
      Pěkný nedělní večer ti přeji. Jitka

      Vymazat
  4. Hmmmm,co na to říct....no dala bych si hned))))
    Přeji krásnou neděli. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji a také ti přeji pěknou neděli a pohodový nový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Forma bábovky? - paráda, upečená bábovka? - ňamka a koláč? Dala bych si !
    Díky za receptíky!
    Příjemnou neděli, Jitko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, rádo se stalo. Nedávala bych sem něco, co není dobré nebo nefunguje.
      Měj klidný nedělní večer. Jitka

      Vymazat
  6. Prosím jak velkou formu máte na ten ovocný koláč. Krásný den a děkuji . Alča z Jblonce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alčo, forma má průměr asi 30 cm, ale nebála bych se použít i menší.
      Pěkné nedělní odpoledne. Jitka

      Vymazat
  7. Já si ten samý tvar konečně koupila v silikonu. Už mne štvalo vyklepávat pracně bábovku ze skleněné formy nebo její vymazávání a vysypávání nemluvě o následném mytí připečených částí....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já tuto formu v silikonu mám asi dva roky, mám dojem že z Orionu. A ráda jsem ji vyměnila za tuto kovovou. Silikonové formy všeobecně nemám ráda a tuto jsem použila asi jen 2x a nadšení se nekonalo. Jsem zvědavá, jak budeš spokojená ty.
      Jitka

      Vymazat
  8. Já jsem, koupila jsem si i formu na rohlíčky a ořechy, a rohlíčky na vánoce super, ořechy tedy až na ty letošní. Ještě si plánuju koupit od každé jednu aby to šlo rychleji. Jen se s tím člověk musí naučit pracovat. Je to jak živé ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě... vadí mně ta "živost" a nestabilita. Vyklápělo se to taky blbě.

      Vymazat
  9. Tyhlety formy na babovky jsou moc krásné. Mám tu formu Diamant a souhlasím,že i zdobí kuchyň. Dneska ráno jsem zapékala toasty s vajíčkem a strouhaným sýrem:) Díky za tip! Sylva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sylvo, Diamant se mně taky moc líbí, ale tato zákruta přeci jen víc :-)
      Doufám, že toasty chutnaly.
      Přeji klidný nový týden. Jitka

      Vymazat
  10. Jitko, bábovka vypadá lákavě a máš nádhernou formu. No a koláč se také povedl.
    Přeji klidný týden. D.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.