neděle 21. listopadu 2021

Chinois

Když tak vidím počty nakažených coronavirem a stále častěji slyším slovo lockdown, řekla bych, že se zase blíží čas, kdy vytáhneme domácí pekárny a upečeme něco kynutého. 

Já jsem dnes vyzkoušela chinois, což je francouzský máslový koláč. Brioškové těsto je doplněno vanilkovým (ne pudinkovým) krémem. Koláč vypadá složitě, ale je to v podstatě jednoduchá záležitost, na které si rodina pochutná. Navíc jsou použity přísady, které jsou doma běžně k dispozici a tak je to tak trochu nouzovka, když doma není nic spešl.

Může se dát i jiná náplň (tvarohová, ořechová, maková), místo rozinek použít kousky čokolády, brusinky nebo jiné ovoce podle své fantazie. Já ale doporučuji tento krém. Díky němu kynuté těsto získá na šťavnatosti a skoro bych řekla, že chuťově je to ten nejlepší kynutý koláč, který jsem kdy pekla.




Chinois


Na těsto:
100 ml vlažného mléka  
90 g rozpuštěného másla
2 celá vejce
400 g hladké mouky (část jsem dala celozrnné hladké špaldové)
1 lžička soli
50 g moučkového cukru
20 g droždí (půlka kostičky)

Na krém:
250 ml mléka
100 g krupicového cukru
2 žloutky
1 lžíce vanilkového cukru
30 g hladké mouky
1 lžička vanilkového koncentrátu

Na dokončení:
3 hrsti rozinek

Na cukrovou vodu:
1 lžíce moučkového cukru
trošku vroucí vody

Do pekárny dávám vždy napřed tekuté přísady - mléku, máslo, vejce. Zasypu moukou. Do jednoho rohu sůl, do druhého cukr a doprostřed rozdrobím droždí. Zapnu program na přípravu těsta a jdu připravit krém.

Ten se tedy má připravovat trochu jinak, složitěji, ale tento postup taky funguje a je raz dva. V mléce metličkou rozmíchám oba cukry, žloutky a mouku. Přivedu za stálého míchání k varu a krátce povařím. Na závěr vmíchám vanilkový extrakt, přikryji a nechám vychladnout. 


Do dortové formy přiskřípnu pečící papír, boky jsem vymazala máslem. 
Vykynuté těsto rozválím na obdélník v tloušťce 3 - 5 mm. Jde to pěkně, s těstem se dobře pracuje. Těsto pomažu krémem, mám z Ikei dlouhou cukrářskou špachtli a tou se to dělalo moc dobře. Posypu rozinkami a sroluji jako roládu. 






Tu pak rozkrojím na osm stejně dlouhých dílů - ty moje byly dlouhé 8 cm. Válečky postavím do formy a nechám ještě asi hodinu kynout. 







Místo dortové formy se může použít i pekáček nebo zapékací miska a válečky udělat nižší. Někdo dělá z části těsta i takové dno koláče, ale není to potřeba, drží pěkně pohromadě.

Vykynutí šneci by měly zaplnit celý prostor formy. Peču asi 15 minut v troubě předehřáté na 180˚C, pak dopékám asi ještě 20 minut na 160˚C.
Chladnoucí koláč vyjmu z ráfku formy a pro lesk potřu cukrovou vodou. 








A jen tak mimochodem: V překladu chinois znamená číňánek. Zajímalo mne, proč tomuto nečínsky vypadajícímu i chutnajícímu pečivu říkají číňánek. Je to prosté. Z původního alsaského a německého Schneckenküchen - šnekového koláče - se stal zkomolením tohoto nefrancouzského slova číňánek.      




14 komentářů:

  1. Jituško, šneky s pudinkovým krémem dělám často, Adam je miluje (jen tam nesmí být ty rozinky :o)), ale jako koláč jsem je nedělala. Chinois vypadá úžasně! Já před chvilkou vytáhla z trouby první letošní vánočky :o)
    Měj příjemnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, pudinkové šneky dělám taky a jsou oblíbené. Tento krém je sice podobný, ale do těsta se, na rozdíl od pudinku, tak nějak rozprostře a těsto není vůbec suché. Moc nám to chutnalo, určitě zařadím mezi oblíbené.
      Na vánočky se taky chystám, ale až později :-)
      Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  2. Děkuji za zajímavý recept. Máš pravdu, vypadá to jednoduše a nejspíš to bude i prudce jedlé.
    Jsem zvědavá, co nám přinesou nadcházející dny.
    Pohodové dny. Za týden už budeme vítat advent.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, rádo se stalo. Opravdu je náročnost nula. Je potřeba umět jen rozválet a mazat :-)
      Taky jsem zvědavá na blížící se advent a komplikace spojené s covidem.
      Přeji ti pohodový týden a zdravím. Jitka

      Vymazat
  3. Vypadá to úžasně. Můj manžel a syn by to snědli jen tak ke kafi a ještě by se hádali, kdo toho snědl více. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, z chinois se dají krájet řezy nebo uloupnout celého šneka. Tak musíš dělat sudý počet, aby se nehádali :-)
      Pěkné a pohodové dny. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, tohle vůbec neznám. Vypadá to skvěle. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já už jsem o něj několikrát zakopla, ale zdálo se mně to moc pracné. Zbytečně, jde to rychle a zvládne to každý.
      Také ti přeji krásný týden. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško,to vypadá úžasné.Píšu si.Dělám podle tebe briošku a hodně jsme si ji oblíbili.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, právě si na briošku vzpomněl manžel, že bych ji mohla upéct, ale toto mu také moc chutnalo.
      Krásné podzimní dny. Jitka

      Vymazat
  6. Jitko, vypadá to dobře a myslím, že manželovi by chutnal (mně teda taky, ale já bych se od sladkého měla držet dál). Jen nemám pekárnu a s kynutým těstem nejsem žádný extra kamarád, tak nevím, jestli by se podařilo...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já používám pekárnu vlastně jen na přípravu těsta :-)
      Pokud byste chtěli chinois bezpracně ochutnat, tak bývá v Lidlu ve francouzské akci. Ale nechutnala jsem ho.
      Pkný nový týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.