čtvrtek 30. září 2021

Září na zahradě

Září dělalo co mohlo, aby nám vynahradilo to, co se srpnu nepodařilo. Až na pár chladných dnů si nemůžeme stěžovat. Babí léto jsme si užili pěkné a snad se ještě i v říjnu na nás štěstěna usměje a zahrada nám bude dělat radost dál. Prozatím posílám jedno zářijové zářící srdce.




Bazén už pomalu balíme, vodou bez chemie zalíváme stromy a vlastně celou zahradu, před zimou to není vůbec špatné. Jinak to s péčí nijak zvlášť nepřeháním. Trvalky nestříhám, nechávám květenství přes zimu a ostříhám až na jaře. Jediné, co jsem koncem léta udělala, bylo dodání hořké soli stromům a keřům. To jim svědčí a prospívají pak dobře delší období. 














Zeleninu ze záhonků už taky postupně sklízím a zpracovávám. Letos jsem opravdu spokojená. Tolik rajčat a okurek jsme nikdy neměli. Radost velikou mně udělaly naše první brambory. Mrkev s hráškem byla chuťově tak dobrá, že děti snědly tolik zeleniny bez pobízení jako snad ještě nikdy. 

Po sklizni jsem záhonky osela hořčicí jako zeleným hnojením, tak uvidím, jak se jí bude dařit.


Poslední letošní úroda.


Co mě naopak zklamalo, byly jahody. Měla jsem nové sazenice, měly být velké a s velkým výnosem. No, jak které. Některé měly plody dost malé, seschlé a o velkých výnosech nemůže být řeč. Ale to je zahradnický život. Jeden rok se něco povede líp a něco míň. Napřesrok to může být naopak. 














Květy + barvy = naše podzimní zahrada.  



Trvalková zahrada se v září rozzářila všemi barvami. Kvete toho spousta ... záplava květů rudbekií neúnavně krmí včely a motýly, rozchodníkovce bzučí jedna radost, světlé střapce latnatých hortenzií opisují asi od duhy a na jejich podzimní ombré je radost pohledět, no a keřík ořechoplodce se nedal zahanbit a zahalil se do modrofialového oblaku květů. Konečně je čas sednout si do křesla nebo na lavičku a jen vnímat barvy, zvuky a vůně.


Patio klematis neúnavně kvete.

Ořechoplodec nebo taky ořechokřídlec.


Nachové trio - rudbekie, rozchodníkovec, imperata Red Baron.

Růže Nostalgie bohatě opakuje kvetení.






Plody dřínu japonského Milky Way - tak nějak si představuji šmoulí jahůdky 😉


A jen tak mimochodem: O mé podzimní posedlosti vřesy jsem psala tady. V září jsem ještě stihla vysadit košík mamce k svátku a misku do kanceláře. Šířím podzimní atmosféru všude, kam přijdu 😊





   

28 komentářů:

  1. Jituško máš krásnou zahradu. Různorodost květin a postupné kvetení se mne moc líbí.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, byl to hlavní záměr. Chtěla jsem, aby v zahradě stále byly barvy a květy. jsem ráda, že to vychází.
      Měj klidný týden. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, kochám se! Nádherná, barevná zahrada, ty hortenzie... ach. Snad dokonce ty samé byly v tom balíku ze zahradnictví, doufám, že se jim u nás bude dařit.
    A domácí zelenina - no není nad ní! Nám se letos skutečně dařilo rajčatům, teď jsou 3 stupně, tak kdo ví, jak to dopadne, ty cherry by plodily do Vánoc...
    Užívej si tu krásu, dokud to jde!
    Krásný víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je to tak, nejlíp chutná vlastní ovoce a zelenina. A z úrody je radost veliká.
      Doufám, že nám pak ukážeš nový záhon, už se těším.
      Měj pohodový týden a slunečné dny. Jitka

      Vymazat
  3. Jituš,tvoje zahrad je nádherná i v září.Pořád je plná krásných barev.
    A mít svoje výpěstky,to je nejvíc.
    Tak si té krásy ještě dlouho užívej.Snad bude podzim pěkný.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, taky doufám, že si ještě zahrady užijeme. No uvidíme.
      Krásné podzimní dny. Jitka

      Vymazat
  4. Tohle je nádhera, krásné to máte! Závidím tu velikost, tady bych se vyřádila :) Zdravím a přeji krásné dny. Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, naše zahrada zas tak velká není. Já už se roztahuji i po zahradě naší babi :-) a taky řádím :-)
      Měj se hezky podzimově. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, máš krásnou zahradu. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  6. To je prostě nádhera ! Co víc napsat !
    Krásné dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ach děkuji, potěšila jsi mne.
      Pohodový týden ti přeji. Jitka

      Vymazat
  7. Nádherná zahrada. Mám se co učit......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janko, i u tebe je moc pěkně na zahradě.
      Měj krásný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Krásná zahrada. A ty hortenzie....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, děkuji za milá slova. I u tebe se čerpá pěkná zahradní inspirace.
      Krásný podzim. Jitka

      Vymazat
  9. Jituš, nádherné fotky. 👍👍👍 Máš tu zahradu vyloženě vymazlenou a krásně barevnou. Překvapil mně klematis a pak hortenzie, které se ti nádherně vybarvily.
    Měj hezké podzimní dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, klematis mám někdy od června a taky jsem mile překvapená, jak neúnavně kvete. Doufám, že se mně ho podaří přezimovat. Hortenzie je velká láska, jednou bych z nich chtěla mít živý plot.
      Také ti přeji slunečné podzimní dny. Jitka

      Vymazat
  10. Jitko, moc se mi líbí Tvá stále krásně barevná zahrada. Obdivuji, co vše Ti na ní kvete. Parádní fotky.
    Přeji hezkou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, já jsem sama překvapená. V září je zahrada nejvíc rozkvetlá.
      Děkuji a zdravím. Jitka

      Vymazat
  11. Jitko, zdravím. Moc se mi líbí ta duhová růžovosmetanová hortenzie. Jak se jmenuje ? Ta je tedy opravdu top ! Už nemám moc místa, kam co na zahradě dát, ale tuhle bych tam určitě nacpal. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, je to Vanille Fraise. Dělají to skoro všechny paniculaty, tato je růžová dost brzy.
      Měj pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  12. Jituško, moje srdce jsi úplně zahřála tou záplavou květou a barev...jde vidět, že sis dala záležet na výběru květů a barev. To mě už téměř nic na zahradě nekvete. Budu muset něco dosadit ať se tak krásně můžu kochat jako ty;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, určitě si zasaď třeba rudbékie. Ty dělají parádu dlouho a jsou bezúdržbové. A rozchodníkovce, to je to stejné. Ty jsou pěkné i v zimě.
      Tak ať se ti daří. Jitka

      Vymazat
  13. Jitko, tvoje fotky ze zahrady jsou vždycky pastva pro oko. A tentokrát to nebylo jinak.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, och - děkuji ti velice, to moc potěší.
      Pěkný podzim. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.