pátek 24. července 2020

Kolik třešní, tolik višní

Vzala jsem si konečně pár dnů dovolenou, že si jako odpočinu, zaslouženě. Už jsem doma třetí den a ještě k odpočinku nedošlo. Mimo jiné dozrály višně a bylo potřeba je zpracovat. Něco jsem zamrazila, něco zpracovala na marmeládu (vánoční linecké si bez višňové marmelády už ani neumím představit) a také jsem upekla dva koláče s višněmi. Oba byly velmi chutné a snadné na přípravu. Můžete samozřejmě použít i třešně, ale višně jsou chuťově výraznější.




Ovocný koláč se zakysanou smetanou


Těsto:
1 kelímek zakysané smetany
2 vejce
8 lžic moučkového cukru
2 lžíce oleje
100 ml mléka
1 vanilkový cukr nebo 1 lžička vanilkového extraktu
220 g polohrubé mouky
1 prášek do pečiva
ovoce, já jsem použila čerstvé višně a rybíz

V míse jsem napřed prošlehala mokré ingredience s cukrem a pak přidala mouku s PDP. Těsto jsem vylila do vymazané a hrubou moukou vysypané koláčové formy a pekla asi 45 minut na 180˚C. Po upečení jsem pocukrovala. 




Tento koláč dělám často a ráda, není třeba drobenka a dá se použít jakékoliv ovoce. V zimě často přidám kompotované broskve nakrájené na měsíčky.


Cheesecake brownies s višněmi 



200 g másla
300 g hořké čokolády na vaření
3 vejce
200 g třtinového cukru
100 g hladké mouky
25 g kakaa holandského typu
špetka soli

300 g krémového sýra (použila jsem 3 kostky Paloučku z Lidlu)
50 g krupicového cukru
1 vejce

vypeckované višně nebo třešně, asi 250 g

V rendlíku jsem na mírném ohni rozpustila máslo s čokoládou. Jakmile se směs propojila, odstavila jsem ji z ohně a nechala mírně zchladnout.
Vejce jsem vyšlehala s cukrem do husté pěny. Přidala jsem rozpuštěnou čokoládovou směs a nakonec ještě mouku s kakaem a solí. Těsto jsem vymíchala dohladka a nalila do formy 25x25cm, kterou jsem vyložila pečícím papírem a boky vymazala olejem. 
Krémový sýr jsem prošlehala s vejcem a cukrem dohladka a nalila jsem je na tmavé syrové těsto. Párkrát jsem lžící prohrábla obě vrstvy, aby se propojily a nakonec jsem na povrch pokladla višně.
Pekla jsem asi hodinu na 180˚C. Je trochu kumšt vystihnout konec pečení. Koláč musí být pevný, ale ve středu ještě trochu měkký a třaslavý.
Druhý den byl ještě lepší a vláčnější.




A jen tak mimochodem: Když jsem u těch višní a čokolády. Švagrova přítelkyně Renata mě inspirovala k marmeládové verzi višní v čokoládě. Zkusila jsem ji z jedné dávky a asi budu muset přidělat ještě jednu. Úžasné mlsání i pěkný dárek kamarádkám.

Višně v čokoládě


1750 g vypeckovaných višní
1000 g krystalového cukru
20 g pektinu
200 g hořké čokolády na vaření

Vypeckované višně rozvařím ve vlastní šťávě. Naběračkou sbírám pěnu. Ve třech lžících cukru rozmíchám pektin a přidám k višním. Promíchám a přidám zbytek cukru. Až je marmeláda téměř hotová, rozpustím v ní nalámanou čokoládu. Dám do vymytých skleniček, pevně uzavřu a otočím dnem vzhůru. 



8 komentářů:

  1. Mňam...višně miluju. Koláč dělám podobný, jen hrnečkový a místo kysané smetany dávám smetanu na šlehání 33%.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, všechny recepty jsou zajímavé a lákají k vyzkoušení. Ale až za rok. Naše višně letos uzrály hrozně brzo a už jsou snědené a zpracované na džem.

    OdpovědětVymazat
  3. Jituško, oba koláče vypadají skvěle, navrch ještě višně v čokoládě... To je dobrot!
    Višeň máme stařičkou, velmi ranou, letos měla nádherné plody. Těsně před sklizní 3 dny v kuse pršelo a všechny popukaly a okamžitě začaly plesnivět. Mám sotva pár skleniček marmelády!
    Přeji konečně odpočinkový den, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Jituš,to je dobrot.Je dobře,že se s námi o ně podělíš.Často si k tobě zaskakuji pro recept,pokud si ho zrovna neopíšu.Máme teď hodně rybízu a malin a ty se musejí hned zpracovat.Tak jsem za takové recepty vděčná.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  5. Slovy klasika ... podívám se na ty fotky a hned mám tři kila navíc :-)
    Osobně preferuji dárky ve formě zavařenin, od mé švagrové jsem dostala zatím největší lahůdku, jahodovou se šampusem, podle etiket byla z ciziny a nikdy mi neřekla, kde jí pořídila. Mám se zeptat Ježíška, copak mi může kojenec zodpovědně říct, kde se kupují delikatesy ?
    Jinak je výborné, že jsi na ten odpočinek vyhlásila výzvu :-)
    Tak to někdy zkus, není to sprosté slovo, je to nutnost !!!

    OdpovědětVymazat
  6. Zapisuji vše)))) díky za kulinářskou inspiraci a už odpočívej a nabírej síly!!!

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, višně už jsem neměla a ani neviděla ani nepamatuju a tvoje výtvory bych si určitě dala. Měj pohodovou neděli a dej si nohy nahoru...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.