neděle 26. července 2020

Moje chvilka 2

Je čas myslet na sebe. Nechci skončit každý večer u plné skleničky.




Myslím si, že jsem člověk poměrně činorodý a nejspíš to bude výchovou. Mám tři sourozence a naše dětství zaplnila práce na rodinném statku. Všude plno práce, na dvoře, v zahradě, na louce, na poli, v kuchyni, na stavbě nového domu rodičů. Nebyl čas se zastavit a odpočívat. Stále bylo co dělat.

A mám to tak i teď. Rodina, hlavně manžel a dcera, se mně snaží pomáhat, ale mám to tak, že neustále vidím, že ještě to je potřeba udělat a támhleto taky. A já to přece udělám nejlíp, že?
A pak už stačí větší pracovní nápor v zaměstnání a na malér je zaděláno. Větší fyzické a i psychické napětí má na můj zdravotní stav nedobrý vliv. Obdivuji ženy, které k běžným (nutno říct, že vytěžujícím) povinnostem zvládají ještě péči o nemocné rodiče nebo děti, tak jak to u prvního příspěvku v komentářích popisovala Jitka, Jarka a Maruška. Nebo jak to taky může dopadnout krásně popsala Blondýna.  

Jak už jsem psala dřív, mám za sebou perné pracovní období. Ale to není zdaleka nic ve srovnání s tím, co mám před sebou. Pokud to chci všechno zvládnout bez ztrát na životech, musím změnit hlavně své myšlení. 
Ke své ranní chvilce přidám hodinu relaxačního cvičení, protože se z dlouhých hodin proseděných za kancelářským stolem začínám pomalu rozpadat. Už jsem si našla pilates studio, které propojuje formování postavy s odbouráváním stresu. Těším se.
Budu muset víc důvěřovat rodině i kolegyním a víc delegovat. Možná to nezvládnou tak úžasně jako já sama, ale hlavně, že to bude hotové a časem se zdokonalí. Hlavně dětem to prospěje, budou víc samostatné a sami na sebe hrdé.
Musím si najít víc času třeba na rodinný pingpongový turnaj, výlet s mamkou nebo čoko-kafe s kamarádkou. Povinnosti nebrat jako povinnosti, ale užívat si je. Práce na zahradě i vaření marmelády je vášeň a relax, kdy přijdu na jiné myšlenky. 
A hodně spát a smát se na plný pecky. Je toho hodně, co se budu muset naučit a nebo vzpomenout si. Musím hledat vlastní cestu a život prožívat, ne přežívat. 




A jen tak mimochodem: Krásně a smutně je toto téma zpracováno ve filmu Domácí péče, které dnes večer dává ČT 1. Hlavní hrdince, kterou dokonale vystihla Alena Mihulová, tolik rozumím. Také hledá svoji alternativní cestu, jen ji k tomu přinutí vážná nemoc. Moc pěkný film, nutící k zamyšlení.




23 komentářů:

  1. Jituš,myslím,že jsi to vzala za správný konec.Cvičení pilátes mohu jenom doporučit a potom bych doporučila i jógu.Tam jsem se naučila meditovat a správně dýchat,protože,jak je člověk pořád ve stresu,tak špatně dýchá.Na jogu jsem chodila spousty let a loni to ukončila,ale doma ji cvičím pořád.Hlavně ráno a k tomu ještě Pozdrav slunci.Je také důležité naučit se mít všechny práce,které děláme,je dělat s radostí.A hlavně všechno s úsměvem.To jsem se všechno naučila od mé úžasné kamarádky.To je také důležité udržovat vztahy s přáteli.Sklenka vína večer určitě také neuškodí.Také jsem si ji dříve dávala,ale teď už mně to nechutná.Přeji Ti,aby se ti nový začátek podařil.Je tolik krásných věcí okolo nás,ze kterých se můžeme radovat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, pilates je pro mne poslední záchrana, když mě bolí záda. Funguje to zázračně. Teď bych to chtěla zkusit trochu jinak a už se těším.
      Dávám ti za pravdu, že sklenka vína s dobrými přáteli jen potěší.
      Pěkný letní večer. Jitka

      Vymazat
  2. Jo a na film Domácí péče raději nekoukám.Už jsem ho viděla je to moc pěkný film,ale také hodně smutný.

    OdpovědětVymazat
  3. Držím palce. Život dnes není jednoduchý a je dobré jej zvládnout bez "ztráty kytičky".

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, držím palce, ať se ti povede vše skloubit - pracovní vytížení, domácnost i čas na sebe. Já mám s delegací práce taky trochu problém - doma i v práci ("si to udělám nejlíp..."), takže věřím, že delegování nebude jednoduché.
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, ano s tím bojuji dnes a denně, hlavně v práci. Ale už se snažím ...
      Děkuji a přeji ti krásný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Jituš, přeji Ti, aby se vše v dobré obrátilo. Bude to běh na dlouhou trať a na to se musíš připravit. Ale pokud si svůj stav uvědomuješ, jsi na nejlepší cestě dostat se z toho vyčerpání ven. Protože jsem si tím prošla, tak vím,že to není jednoduché. Chceš si poručit a ono to někdy nejde. Držím ti palce ať vše dojde ke zdárnému konci a je ti lépe.J.

    OdpovědětVymazat
  6. Jituško, koukám, že to bereš "zgruntu", TO JE DOBŘE. práce na zahradě je pro mě taky moc fajn, sice všechno bolí večer, ale ten pocit, když vidíš za sebou tu práci, je k nezaplacení. Domácí péče je krásná, ale smutná. Vždycky mě ale vtáhne a nedokážu od toho odejít, i když jsem to už viděla a vždycky tam najdu něco, co jsem předtím přeslechla/přehlídla, jenže se mě potom o tom zdá... a dnes opět :-). tak krásný týden plný splněných předsevzetí :-). pa Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, taky jsem vždy po zahradních pracích celá rozlámaná a zvedám se ze sedačky na pokračování. Ale jsem vždy tak spokojená.
      Užívejte si prázdniny. Jitka

      Vymazat
  7. Já jsem na vlastní kůži zažila, jaké je to vyhořet.
    Když opomenu aspekt psychiky, je ten fyzický alarmující. Vážila jsem 110kg, měla vysoký tlak, špatné hodnoty biochemie. Zlý, špatný, tragický.
    Naučila jsem se jinak žít a mít se ráda.
    Zhubla jsem 35kg, z gruntu jsem změnila život včetně stravovacích návyků. I kdyby čert na kobyle jezdil, musím jíst 5x denně.
    Ten, kdo si tohle všechno nesrovná, skončí mizerně. Moje švagrová se před rokem potýkala s karcinomem prsu a nepřišel sám. Dlouhé roky si ho přiživovala pracovním tempem a zapíjela doušky stresu.
    Jsem moc ráda, že jsi otevřela tohle téma, mnoho žen se za své selhání stydí, bojí se, jak se společnost i rodina k selhání postaví.
    Přeji ti, aby jsi přehodnotila, zpomalila a uvědomila si, že to umíš ty nejlépe, je blbost a naivita. I ti ostatní to umí a skvěle, báječně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, jsem ráda, že je možné to dokázat, zvládla jsi to nádherně a z gruntu. Klobouk dolů. Já jsem taky změnila stravovací návyky a jsem spokojená a i se lépe cítím. Taky bych si dala půl čokolády, ale už se na to dívám racionálně a dám si radši jabko.
      Díky za podporu a přeji ti krásné letní dny, večery i noci. Jitka

      Vymazat
  8. Jituško, moc ti přeji, aby plány vyšly! Mluvíš z duše mnohých z nás. Nejvíc mi rezonuje slovo delegovat - to neumím ani v práci ani doma... Je třeba se to stále učit.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, přesně tak, stále se něčemu učíme a čím jsem starší, tím je to horší a pomalejší. Ale dala jsem se na boj a budu bojovat. Chci si život užívat a snad mně bude dopřáno, ještě dlouho.
      Děkuji za podporu a přeji ti krásný večer. Jitka

      Vymazat
  9. Myslím, že v hlavě to začíná i končí. Co je v normálu a co už je za hranou nám určitě někde zašpitá, to jen my ji nechceme poslouchat a tak nám to dá najevo jinak, třeba právě tou únavou (a to je, myslím, ještě ta nejlepší varianta). Tak ať se Ti daří skloubit vše tak, aby ses cítila šťastná a v pohodě. :) Hezké dny, Jitko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, někdy je třeba se i oprostit od negativních lidí, kteří jen využívají a zneužívají. To si myslím je pro dobrou psychickou kondici hodně důležité. Já už mám toto doufám za sebou a opravdu se mně ulevilo.
      Přeji ti také pohodové dny. Jitka

      Vymazat
  10. ať se ti daří,měj hezké dny,Sv.

    OdpovědětVymazat
  11. Páni! Drž se! Tohle dobře znám,jednou to skončilo půlroční pracovní neschopností, dva měsíce v kuse jsem jen spala.... o té doby vím, že je potřeba zabrzdit a otočit pozornost jinam, a tvořit... držím palce, E

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já se realizuji v zahradě a v kuchyni a je to můj balzám na nervy. Taky jsem měla spací období po jednom přetažení. Někdy si o to tělo řekne a je důležité jeho vzkazy vyslyšet.
      Doufám, že už i ty budeš mít klidnější část roku před sebou. Jitka

      Vymazat
  12. Jituš, v dnešním uspěchaném světě člověk musí na sebe myslet v první řadě....a pak vše ostatní.Držím se toho úspěšně už několik let.Možná jsem sobec, ale mně to neva)))))Každý je v práci nahraditelný.
    Dělám vše podle svého těla a poslouchám ho.Cítím se fajn. Držím palce a přej poklidné dny. Eva

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.