středa 13. května 2020

Zachřestíme

Nastala doba chřestová, na kterou se s manželem vždy těšíme. Děti chřestu zatím na chuť nepřišly a tak si jej vychutnáváme sami. Chřest dělám na různé způsoby, co ale žádný rok nevynechám, jsou chřestové tousty. Recept je opět v obtížnosti nula a výsledek je moc chutný.




Chřestové tousty


1 balíček zeleného chřestu (může být i bílý, ale zelený je lepší) - použila jsem horní část s hlavičkami
toastový chléb nebo veka na plátky
trocha másla
šunka
toastový sýr

Plátky pečiva potřu máslem, pokladu plátkem šunky, předvařenými kousky chřestu a přikryji toastovým sýrem. Dám na plech s pečícím papírem a zapeču v troubě.






A jen tak mimochodem: Abych zpracovala i spodní část chřestu (ne tu úplně zdřevnatělou), uvařila jsem chřestovou polévku a ta je tedy také výborná.





Chřestová polévka


olivový olej
1 cibule
spodní část chřestu, ale dá se samozřejmě použít i celý chřest
3 brambory
1 kostka zeleninového vývaru
sůl, pepř
zakysaná smetana

Na oleji osmahnu pokrájenou cibuli, přidám oloupané a na kostky nakrájené brambory, kousky chřestu a zaliji vodou, jen tak, aby bylo vše ponořené. Osolím, opepřím, přidám kostku vývaru a na mírném ohni vařím do měkka. Trvá to asi 15 minut. Pokud dělám z celého chřestu, části s hlavičkami vložím do vody později. 
Po té rozmixuji ponorným mixérem a vmíchám asi 2 lžíce zakysané smetany. Na talíři polévku ozdobím ještě trochou smetany, krutony a třeba hlavičkami chřestu, které jsem si před mixováním odložila stranou.

21 komentářů:

  1. Jitko, chřest jsem ještě neochutnala, ale tousty vypadají lákavě. No a polévky mám ráda, takže věřím, že i ta chřestová by mi chutnala.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, tak to musíš napravit, já už si květen bez chřestu a rebarbory neumím představit :-)
      Pěkný májový večer. Jitka

      Vymazat
  2. Já zatím měla vždycky chřest jen v restauraci, doma jsem z něj nikdy nic nedělala. Asi bycho to taky měla vyzkoušet. Tousty jsou dobrá inspirace, polévka pro mne není - já si na krémové polévky nepotrpím (a manžel taky ne)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, příprava je snadná a zvládne to každý. Jen je potřeba pohlídat si dobu vaření a nerozvařit. Jako bláto nic moc :-)
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Jitu to je tak lákavé, že jak uvidím chřest v zelenině, tak si ho koupím a vyzkouším. Ještě nikdy jsem ho nejedla. Moc mě to láká i ta polévka. Krémové já mám ráda... Super recept.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaro, určitě kup a vyzkoušej. příprava je rychlá a výsledek mňamózní.
      Klidný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, tousty vypadají skvěle! jestli ještě uvidím hezký chřest, budou!
    Polívku dělám maličko jinak, ale souhlasím, je skvělá!
    Přeji jen hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já se také chystám na Tvůj chřestový recept. Jen mají teď nějaký výpadek a nikde jsem chřest neviděla. Tak snad ...
      Měj krásný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Díky za tip na toasty, to vyzkouším. Letos jsme zatím měli jen polévku a slaný koláč. Určitě budeme mít ještě chřestoto ;-)
    Krásné dny, Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je bezva nápad na chřestoto. Koláč také dělám, je moc dobrý. A i spoustu jiných receptů s chřestem. Je to výborná zelenina.
      Pěkný zbytek neděle. Jitka

      Vymazat
  6. Chřest mě už nalákal u Helenky a ty tu máš další skvělé recepty.Určitě vyzkouším,ale až bude doma syn,s manželem je to těžké,drží se klasiky.Syn je jako já,rád vyzkouší nové dobroty a hlavně má rád zeleninu.
    Jituš,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, také máme rádi zeleninová jídla. Chřest je vítané zpestření.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  7. Jituš, děláš mu chutě. Mám smůlu v tom, že můj muž chřest nejí. Možná, kdybych udělala tu polévku a neřekla mu, z čeho je ... 😃 Od té doby, co jsou děti z domova, se můj vařící repertoár poněkud zmenšil.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je výborný nápad :-) Takhle sestra naučila jíst děti králíka. Jen často hledaly křídla :-)
      Klidný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Jituško, letos jsem ještě chřest neměla, můj muž ho nejí, dělám si ho jen pro sebe. A skvělý tip. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, naše mládež také chřest nemusí. O to víc zbude pro nás :-)
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  9. Přiznám se, že mne tento recept doslova nadchl, jak dlouho se musí ten špárgl předvařit ?

    OdpovědětVymazat
  10. Simi, minuty nevím, dělám podle voka do skoro měkka :-)
    Tak ať ti chutná. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tousty s chřestem jsou dokonalá delikatesa a mnohokrát děkuji za skvělý recept.

      Vymazat
    2. A všem vřele doporučuji, byla jsem s tímto skvělým receptem úspěšná.
      Takže rychle do toho než skončí sezóna.
      Příjemnou neděli.

      Vymazat
  11. Dnes jsem dělala polévku, luxusní.
    Děkuji, že jsi mne nakopla do chřestu :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.