pondělí 21. června 2021

Rebarborový koláč s pusinkovou čepicí

Tak jak se těším na sezónu chřestu, stejně se těším i na sezónu rebarbory. Dlouho jsem ji neznala, neochutnala. Mamka ani babičky ji nepěstovaly. Až jednou jsem na ni narazila v prodejně zahrádkářských přebytků. Ze zvědavosti jsem ji koupila a tak nám zachutnala její kyselkavá chuť, že jsem ji i zasadila na zahradě. Většinou dělám obrácený koláč nebo tyto řezy s pyré. Každý rok zkusím i nějakou novinku. Letos jsem už podruhé dělala rebarborový koláč a bude to pro letošek náš favorit. Je to velká dobrota ... sladkokyselá.




Rebarborový koláč s pusinkovou čepicí


200 g zakysané smetany
2 vejce
7 PL třtinového cukru
2 PL slunečnicového oleje
1 PL citronového aroma
100 ml mléka
220 g polohrubé mouky
1 prášek do pečiva

300 g rebarbory
2 PL třtinového cukru

5 bílků (mívám zásobu v mrazáku)
2 PL cukru krupice

Očištěné stonky rebarbory nakrájím na kousky asi 2 cm dlouhé. Dám do misky, přidám cukr a nechám hodinu odstát. 
V míse prošlehám tekuté přísady, když se spojí, přidám sypké. Koláčovou formu (mám teflonovou s oddělitelným dnem) jsem vystříkala olejovým sprejem a nalila do ní těsto. Rebarbora zatím pustila šťávu, tu jsem přes cedník odstranila a rebarboru jsem naskládala do těsta. 




Pekla jsem do růžova na 180˚C. Z bílků a cukru jsem ušlehala sníh, dala jej do cukrářského sáčku a na koláči jsem vytvořila něco jako pusinky. Kdo se nechce dělat s pusinkami, nanese jen sníh do vrstvy a basta. Sníh se mně tentokrát nepovedl až tak dotuha, ale na chuti to nic nezměnilo. Dala jsem zpátky do trouby a pekla ještě asi 10 minut do zrůžovění pusinek. Po vychladnutí jsem už jen pusinkové kopečky zasněžila moučkovým cukrem.   

  





A jen tak mimochodem: Letos jsem vyzkoušela z rebarbory i dezert. No, řeknu vám ... ten budu napřesrok dělat taky 😉




Rebarborový cheesecake do skleničky


1 balení ovesných nebo podobných sušenek 
2 - 4 stonky rebarbory, já jsem měla už jen menší kousky, tak to odhaduji
1 banán
2 lžičky třtinového cukru
půl manga
1 vanička tvarohu
2 Skyry bez příchutě
1 kelímek zakysané smetany
čekankový sirup dle chuti
pár kapek Flavdrops příchuť mango, ale dá se použít i vanilkový extrakt

Oloupanou a na menší kousky pokrájenou rebarboru a banán jsem posypala cukrem, promíchala a na pečícím papíru pekla asi 20 minut na 180˚C.
Po vychladnutí jsem je s kousky manga rozmixovala ponorným mixerem.
Sušenky jsem nadrtila nahrubo. V misce jsem metličkou promíchala tvaroh, Skyry, zakysanou smetanu, dosladila sirupem a dochutila kapkami.
A pak už jsem jen střídala vrstvy do skleničky. Před podáváním jsem vychladila v ledničce.




27 komentářů:

  1. Jituško, mám tady zbytek sobotního rebarborového koláče - myslela jsem, že už nic jíst nebudu, ale ty tvé fotky... ach jo!
    Miluju rebarboru, tvé recepty jsou úžasné!
    Měj se moc hezky, děkuji a zdravím. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, my ji máme taky rádi, všichni. Každý rok peču osvědčené recepty a i nějaký nový vyzkouším. Mám na zahradě už dvě rebarbory a stále to nějak nestačí :-)
      Koupit se tady u nás moc nedá, což je škoda.
      Zdravím tě. Jitka

      Vymazat
  2. Takové mňamky bych si taky nechala líbit)))
    Přeji hezký večer.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitko, koláč vypadá krásně a i v řezu se povedl. Hned bych kousek ochutnala. A dezert se mi také líbí, určitě byl výborný. Vše máš hezky nafoceno. :o)
    Měj prima večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, tentokrát jsem měla na focení klid a čas. Jindy to ani nestihnu vyfotit a jen se za koláčem zapráší :-)
      Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  4. Jitko, oba recepty zní zajímavě. Ten "pusinkový" bych mohla vyzkoušet s rybízem (až uzraje) - rebarbora je u manžela v nemilosti...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, taky mám v databázi jen recept na rybízový koláč se sněhovou peřinou. Ten jsem taky ještě nedělala, musím vyzkoušet. To je prima obměna. Rybíz je taky kyselkavý a to u nás frčí.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  5. Jituš, jak koláč, tak i dezert s rebarborou vypadá báječně. 👍👍 Rebarboru jsme mívali na zahradě v době mého dětství. Pak později jsem bývala zásobena svou kolegyní a teď řapíky už jen kupuji. Koláč jsem pekla minulý týden a jen se po něm zaprášilo. Ten tvůj s pusinkovou čepicí vyzkouším, já dělala klasiku se žmolenkou.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, taky zkouším různé varianty. Tento je moc dobrý a máme také rádi obrácený i s pyré. Prostě ... jak je to kyselé, je o to u nás rvačka :-)
      Jen bych potřebovala dobrého dodavatele, naši už jsme snědli.
      Krásné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  6. Jituško,to jsou zase dobroty.A rebarborový koláč si vylepšila sněhovou peřinkou.To vyzkouším.
    Děkuji za recept.
    Měj hezké letní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, sněhová peřina sluší kdejakému koláči. Ta naše tvarohová je u nás stále top jednička.
      Rádo se stalo a moc tě zdravím. Jitka

      Vymazat
  7. Rebarboru jsme měli na zahrádce v Praze a jsem na ní od mala zvyklá, takže logicky jsem jí musela mít i tady. Akorát mám rok co rok takové obří klacky, že sousedky jen valej oči. Jim nejde a já mám místo listů slunečníky. A přitom s ní nic nedělám. nehnojím, nezalejvám, prostě nechávám jí růst. A to už teď vlastně v trávě, protože původní záhon kde byla zasazená už dávno neexistuje, mám tam úplně jiný. S kůrou a textilií. Jediné co dělám jinak je že od půlky srpna jí šrotuju sekačkou, protože už není k jídlu a dělám to tak dlouho dokud nezatáhne. A takové obří stonky a listy mám každý rok. Já mám teď v mrazáku rozvařenou a chci udělat jahodovorebarborovou marmeládu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, já jsem si zasadila rebarbory už dvě a pořád to nestačí. Taky s nima nic nedělám a nechávám je žít. Nevíš, do kdy se může jíst? Do mrazáku ji dávám taky, jen pokrájenou na kousky, nevařím. Letos jsem teda do mrazáku neměla nějak co dát, všechno jsme snědli čerstvé. Marmeládu jsem taky jednou dělala, ale děti mají rády jen čistě jahodovou s vanilkou.
      Jitka

      Vymazat
    2. Zahradníci doporučují do 24.6. pak už má víc škodlivých kyselin než je zdrávo. Vloni jsem měla v mrazáku nevařenou a když jsem chtěla dělat tu marmošku, a nechala jí rozmrznout a rozmixovala jí, šlo to všechno do kompostu. Byl to samej cancour. A to byla oloupaná! nedalo se s tím nic dělat...

      Vymazat
    3. Ahááá, takže do dneska na sv.Jána. To si musím pamatovat.
      Já ji dávám do mrazáku, pokud mám víc, a nevšimla jsem si, že by měla ty nítě. A to zas to loupání moc neprožívám :-)
      Díky. Jitka

      Vymazat
    4. jestli jí dáváš z těch ranějších sklizní, tak toho tolik nemá protože stonky jsou ještě takové křehké, právě u toho pozdějšího sklízení, kdy jsou ty stonky už víc pevné(začínají trochu dřevnatět, něco podobného jako ředkvičky) jsou uvnitř ty cancoury.

      Vymazat
  8. Hmm, zase dobroty. O rebarboru nemám nouzi, takže určitě koláč vyzkouším.
    Hezké dny, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já bych jí užila určitě víc, doufám, že se ta naše pěkně rozroste. Koláč vyzkoušej, dobré jsou i ty recepty, které jsem dávala vloni.
      Hezké odpoledne. Jitka

      Vymazat
  9. Jitko, zdravím. Rebarboru máme u nás rádi a tak ji také používám na různé moučníky. Ta nakyslá chuť mé baví...Dala bych si Tvůj dezert, pěkně vychlazený, mňam ! Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ano, vychlazení je bonus navíc. Dala jsem i synovi do školy na svačinku a byl také spokojený.
      Pěkný den. Jitka

      Vymazat
  10. Milujem rebarboru a špargľu :-)
    Oba recepty vyzerajú skvele a hneď by som ochutnala, ale nemôžem...
    Pekné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
  11. Jituško koláč vypadá úžasně. Hned bych ho vyzkoušela, ale rebarboru jsem zatím nikde neviděla. Snad ji budou někde na trhu mít. Krásná letní inspirace.
    Měj se moc hezky. Iva

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.