pondělí 18. října 2021

Dechberoucí Broumovský klášter

Návštěva broumovského kláštera nebyla až tak úplně plánovaná. Nevěděli jsme, kolik času nám zabere Adršpach a toto byla varianta, kdyby nám zbyl čas. Času jsme nakonec měli dost a když už jsme tento odlehlý kout naší země navštívili, byla by škoda sem nezajet. Pokud máte chuť, nechte se se mnou okouzlit místním barokem ...

Broumovský klášter Řádu svatého Benedikta byl založen ve 14. století. V barokním slohu jej počátkem 18. století přestavěli Kryštof Dientzenhofer a jeho syn Kilián Ignác. Pro svou architektonickou a kulturní hodnotu je zapsán v seznamu národních kulturních památek České republiky.

V přední části klášterní zahrady byla vybudována okrasná terasová zahrada v barokním italském stylu s pravidelnými geometrickými ornamenty.

Význam Broumova vzrostl v době husitských válek. Po vypálení Břevnovského kláštera husity se do bezpečně opevněného Broumova uchýlil opat s řeholními bratry. Přesídlení opatů do Broumova mělo velký význam pro kulturní a hospodářský rozvoj města i celého kraje.

Z Břevnova sem byla převezena řada cenných předmětů, klenotnice a knihovna, včetně největší rukopisné knihy světa, tzv. Codex gigas známý také jako Ďáblova bible. Ta se v 16. století vrátila do Prahy a stala se součástí sbírek císaře Rudolfa II. Za  třicetileté války spolu s množstvím dalších uměleckých děl byla jako válečná kořist odvezena do Švédska a tam je dodnes.

Zahradníkův dům

V 17. století nastala doba velkolepé stavební činnosti. Opat Sartorius zadal přestavbu původní gotické baziliky sv. Vojtěcha italskému stavebnímu mistru Martinovi Alliovi. Ten pod italským vlivem položil základy barokní jednolodní stavby s postranními výklenkovými kaplemi.

V zadní části byl později založen park s barokní kašnou. Celková rozloha je přibližně 2,5 ha a jako součást kláštera je rovněž národní kulturní památkou.

Chrám dokončil opat Zinke, který dostavbou pověřil Kryštova a Kiliána Ignáce Dientzenhofera. Ti také přestavěli hlavní objekt kláštera - konvent a prelaturu - do dnešní podoby.

Zahrada a všechny její objekty (Kuchařův dům, Zahradníkův dům, Dům galerie, kašna, dřevník, funkční historický kuželník, vodárenská věž i Památník opata Jakuba Chmela) prošly v roce 2014 nákladnou revitalizací a úpravami.

Po druhé světové válce činnost kláštera upadala až z něj v roce 1950 komunisti udělali internační tábor pro řeholníky a řeholnice. V restituci roku 1990 byl klášter navrácen břevnovským benediktinům. Budovy i klášterní zahrada prošly v roce 2014 rozsáhlou revitalizací. Od počátku 21. století nežije v klášteře žádný příslušník benediktinského řádu.

Broumovský klášter si návštěvníci mohou prohlédnout během komentované prohlídky, účastnit se kulturních a vzdělávacích akcí, které se zde pravidelně pořádají, ubytovat se v Domě hostů, projít se volně přístupnou zahradou a doporučuji nevynechat ani návštěvu klášterní kavárny.

Zahrada má charakter anglického parku s krásným výhledem na nedaleké Javoří hory.

My jsme měli štěstí v neštěstí. Na komentovanou prohlídku kláštera jsme se přihrnuli pozdě a na další už jsme vzhledem k dlouhé zpáteční cestě, která nás čekala, nemohli čekat. Když naše zklamání viděl mladý průvodce, udělal něco, co jsme opravdu nečekali. Zavřel pokladnu, vzal klíče a chrám spolu s knihovnou nám osobně ukázal. Asi by ho nadřízení nepochválili, ale pro nás to byl mimořádný bonus na tomto mimořádném místě. Moc děkujeme.

Knihovna čítající zhruba 17 000 svazků patří mezi vzácně dochované klášterní knihovny v České republice. Bývala nicméně podstatně rozsáhlejší – tisíce knih, především z knihovny gymnázia, byly zničeny za komunistického režimu.

Klášterní knihovna měla být podle rozhodnutí vlády zachována v původních interiérech, přesto se však nevysvětlitelným způsobem ztratily téměř všechny vzácné rukopisy a prvotisky. Pokud v knihovně něco zbylo, stalo se tak pravděpodobně nedopatřením.

V knihovně se nacházejí svazky v latinském, hebrejském, francouzském, německém, španělském, anglickém, také v českém jazyce a mnoha dalších. Stejně tak zde můžeme najít knihy z teologie, filozofie, historie, přírodovědy, ale také díla světových klasiků.

Úžasný zážitek.

Broumovský klášter jste mohli vidět například i v seriálu F. L. Věk nebo Ďáblova lest s Ivanem Trojanem v hlavní roli.

Kostel svatého Vojtěcha je benediktinský klášterní kostel v Broumově.

Kostel svatého Vojtěcha - vstup.

Fresky na stropě chrámu zachycují život sv. Vojtěcha.

Dechberoucí výzdoba kostela.

Kostel svatého Vojtěcha - varhany.

Kostel měl hned po výstavbě 12 oltářů.

Kostel svatého Vojtěcha - interiér.

A jen tak mimochodem: Broumov dal jméno celému okolnímu území - Broumovský výběžek. Není to tradiční turistické, a vzhledem ke své odlehlé poloze ani často navštěvované místo. Proto než odjedete, projděte se po pěkném historickém Mírovém náměstí se sloupem Panny Marie nebo navštivte kostel Panny Marie, jednu z nejstarších dochovaných dřevěných staveb v Čechách.

1. A zase jste navštívili místo, kam směřovaly naše školní výlety. :-) Klášter i zahrada jsou moc hezké. Asi 2x jsme na té zahradě hráli s naším loutkovým divadlem představení.
    Každá oblast naší země má to svoje. V Broumovském výběžku se nachází spousta míst, která stojí za vidění, byť jejich sláva hvězd se nedotýká.
    Opět krásné fotky !
    Hezký den!
    Hanka

1. Hani, tak to bych neřekla, že sem za totality směřovaly školní výlety, to se divím. Určitě je tady ještě hodně zajímavých míst a je důvod se sem vracet.
      Pěkné odpoledne. Jitka

2. Broumovem jsem projížděla při jedné z jednodenních cest do zahraničí, jeli jsme přímo pod klášterem, je to opravdu impozantní stavba. Ono celé Broumovsko, včetně Broumovských stěn je zajímavé a krásné ....kostel je nádherný, ale já dávám přednost čistým strohým liniím gotiky. ;-)

1. Ono má všechno něco do sebe. Když nás průvodce vedl do kostela, říkal, že je to jeden z nejkrásněji vyzdobených kostelů v ČR. Myslela jsem si o tom své ... já už jsem hochu, nějaký ten kostel viděla a i v cizině, hlavně v Itálii je to krása nebeská. No a pak otevřel vrata a padla mně brada. Neuvěřitelné štuky, barevnost, velikost. Škoda, že není moc známý.

3. Krásné místo, interiérová výzdoba je úchvatná)))

1. Evi, interiéry byly nádherné, knihovny i kostela. Byla jsem ráda, že jsme to mohli vidět.
      Krásné odpoledne. Jitka

4. Jituš, klášter je nádherný, až se mi tají dech. 👍👍 A prohlídka s mladým průvodcem mně potěšila, už jen ten pocit, že jsou na světě takhle báječní lidé, je dokladem toho, že to s námi ještě není tak špatné. Naopak. Děkuji za jeho přiblížení.
    Zatímco Adršpašké a Teplické skály jsme navštívili několikrát, Broumovem jsme pokaždé jen "profrčeli" a věnovali klášteru pohled s tím, že ho někdy v budoucnu navštívíme. Zatím se to nepodařilo. Každopádně bych ho ráda viděla na vlastní oči. Konečně! 😀
    Měj hezké dny🍁🍀

1. Alenko, doporučuji příště zastavit, prohlídnout si to na vlastní oči, zažít tu nádheru. Jo, a dejte si nějaký dortík v klášterní kavárně, taky bez chyby.
      Průvodce byl neuvěřitelný, škoda jen, že po ukončení studia chce z kraje odejít za lepší pracovní nabídkou. Takových lidí by si měli zaměstnavatelé vážit.
      Přeji ti pěkné odpoledne. Jitka

5. Jitko, v Broumově jsme byli na dovolené (dokonce 3x), takže jsme prochodili celé okolí. A v klášteře jsme samozřejmě byli také (v zahraě nás málem zamkli :D). Tenhle výběžek má myslím turistům opravdu co nabídnout. Ráda jsem si nad tvými fotkami návštěvu kláštera i dovolené vůbec připomněla.
    Měj se fajn

1. Stáňo, tak to jsi přímo znalec Broumovského výběžku. Určitě to sem stojí za cestu a návštěvu.
      Měj pěkné odpoledne. Jitka

6. Jituško, moc děkuji za úchvatné fotky! V klášteře jsem byla ještě před rekonstrukcí, je to víc než 20 let a od té doby se tam jen chystám, zatím to stále nevyšlo...
    V zimě jsem si užila prohlídku knihovny alespoň on line.
    Měj příjemný den. Helena

1. Helenko, to je super možnost ty on line prohlídky i představení nebo koncerty. Bůhví, co nás zase čeká, ale návštěvu na vlastní oči moc doporučuji. Byl to krásný zážitek i pro mamku.
      Přeji klidné odpoledne. Jitka

7. Jitu nádherný výlet, ještě, že jsou blogy a můžu se kochat tolika krásnými místy. Měj pěkné dny.

1. Haničko, je to pravda, kam se nedostaneme, aspoň si takto můžeme prohlédnout.
      Děkuji a pozdravuji. Jitka

8. Klášter je opravdu úchvatný.Nádherná výzdoba,to už jsem dlouho neviděla.
    A moc pěkné povídání k tomu.
    Jituško,hezký večer

9. Jituško, díky za krásnou reportáž z místa, kde jsem nikdy nebyla. Měj pěkné dny.

Děkuji za vaše komentáře.