neděle 10. října 2021

Chelsea střih

Dnes  tu mám jednu vychytávku, kterou jsem letos vyzkoušela a osvědčila se. Stříhat nebudeme vlasy a ani nebudeme brát střih na nové boty, ale s nůžkami zamíříme do zahrady. Od pořadu BBC Zahradní svět jsem odkoukala techniku Chelsea střihu, která prodlouží dobu kvetení trvalek, podpoří kompaktnější a pevnější růst těch druhů, které mají tendenci k poléhání. Trvalkový záhon pak bude upravenější i bez opěrných tyček, které mu na kráse právě moc nepřidají. 




Tento řez se provádí od poloviny května do začátku června, tedy právě v době, kdy se v Chelsea koná nejznámější britská zahradnická výstavní akce.

Mě dlouhodobě zlobil jeden rozchodníkovec. Na rozdíl od svých kolegů se vždy velmi nepěkně rozvalil a nevypadal vůbec reprezentativně. Užuž jsem jej chtěla vyrýt a zkusit rozsadit. Letos ale prošel Chelsea střihem a jsem nadmíru spokojená.


Září 2020



Jak na to ... na konci jara, kdy stonky už jsou narostlé, ale ještě nemají poupata květů, se zkrátí o třetinu až polovinu délky. A to je vše. Nenarostou potom tak dlouhé, pěkně drží tvar a ve větru a dešti se tolik neklátí a neleží. Vykvetou sice o něco později než obvykle, ale kvetení se prodlouží. Čím blíž k obvyklé době kvetení rostliny se řez provede, o to víc se posune doba kvetení.


Po zakrácení asi v polovině května.

Koncem května už tvoří zase pěkný kopeček.


V srpnu.

Začátkem září.


Koncem září.

Příští rok vyzkouším takto upravit i jiné trvalky, hlavně ty vyšší jako jsou rudbékie, echinacei, hvězdnice, rozrazily ... 


Říjen 2021.


A jen tak mimochodem: Mohou se zakrátit jen některé, třeba obvodové výhony rostliny nebo pokud jsou rostliny ve skupině, zakrátit jen část trvalek a zbytek nechat bez řezu. Skupina pak bude nakvétat delší dobu.   



14 komentářů:

  1. Děkuji vám za radu. příští rok to zkusím. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, rádo se stalo. Doufám, že se podaří ke spokojenosti.
      Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  2. Jituš,ty jsi skvělá zahradnice.Dobrá rada,mohu ji tak doporučit sestrám.Mají ji na zahradě.
    Jsi šikovná.
    Měj hezký začátek týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, některé jsou v pořádku a některé se rozvalují. Prý je to tím, že rostou v příliš výživné půdě.
      Klidné odpoledne přeji. Jitka

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Jojo, rada je jedna věc a tato navíc u mě zafungovala :-)
      Pěkný nový týden. Jitka

      Vymazat
  4. Jitu, moc děkuji za typ. Mám podobný problém, doufám, že si na to v květnu vzpomenu.
    Přeji pohodový týden, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já to v květnu připomenu :-). Určitě budu zase stříhat a i jiné trvalky.
      Také ti přeji klidný a pohodový týden. Jitka

      Vymazat
  5. Jituš, dobrý nápad. taky zkusím, tedy pokud nezapomenu. Měj se krásně. dana

    OdpovědětVymazat
  6. Jituš, zatím jsem o chelsea střihu neslyšela, dnes mám na tvém blogu premiéru. Moc trvalek na zahradě nemám, ale mohu to vyzkoušet.
    Přeji hezké dny. 🍀🍁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, pro mne to byla taky novinky, ale protože se osvědčila, posílám dál.
      Tak doufám, že budeš spokojená.
      Pěkný den. Jitka

      Vymazat
  7. Tak to si musím uložit do hlavy a zkusím to na rozchodníku.
    Díky za radu a měj hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Rozhodník u nás celkem "seká dobrotu", ale rubékie mívají tendenci se válet, takže ty většinou přivazování k tyčkám neujdou. Jestli nezapomenu, tak to na nich na jaře zkusím.
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.