neděle 28. února 2021

Nugátový dort

Koncem února jsem vždy s Klementem G. slavila společně. Já narozeniny, on Vítězný únor. Posledních 32 let naštěstí už slavím bez KG. Letos vlastně ani žádná oslava nebyla, jen jsem připravila sváteční oběd, který zakončil nugátový dort. Dřív jsem jej dělávala celkem často, měl vždy úspěch. Teď jsem se po čase k němu vrátila a byla to příjemná změna. Recept mám od mého oblíbeného Itala - Emanuela Ridiho. Teda jestli to vůbec Ital je ... miluju jeho češtinu a italštinu mu až tak úplně nevěřím 😀. Nebyla bych to já, kdybych si recept trošku nezměnila a tady je moje verze...




Nugátový dort (Torta alla gianduja)


Základ:
45 g másla
50 g moučkového cukru
110 g hladké mouky
2 žloutky
10 g kakaa
5 g prášku do pečiva
špetka soli
kapka oleje olivového nebo slunečnicového

Všechny přísady dám do misky a ručně zpracuji na těsto. To zabalím do folie a dám na půl hodiny do ledničky. Než se vychladí, připravím si krém.

Krém:
150 g Nutelly nebo podobné lískooříškové pomazánky
50 g hořké čokolády 
100 ml smetany na šlehání 33%
100 ml mléka 
1 vejce

Ve vodní lázni rozpustím mléko, smetanu, čokoládu a Nutellu. Vymíchám dohladka a jakmile zchladne, vmíchám celé vejce.
Na dno dortové formy dám pečící papír. Mezi dvěma potravinářskými foliemi vyválím těsto dokulata, o něco větší než je dno formy. Přenesu na pečící papír do formy a vymačkám asi 1 cm vysoké okraje. Vliji nutellový krém a peču ve vyhřáté troubě na 180˚C asi 20-25 minut. 

Poleva:
50 g másla
60 g hořké čokolády
1 lžíce mléka

Ve vodní lázni rozpustím máslo a čokoládu, přidám mléko a vymíchám dohladka. Poliji vychladlý dort. Před podáváním jsem ušlehala zbytek šlehačky, navrstvila na dort a posypala čokoládovými hoblinkami. Ke každému kousku jsem ještě přidala dvě lžíce ovocné omáčky vlastní výroby. Dort není vysoký, ale věřte, že malý kousek stačí.






A jen tak mimochodem: Dostala jsem krásné dárky. Některé jsem si přála, jiné byly pro mne nečekaným překvapením. Všechny mně udělaly velkou radost.
  



Křišťálová váza Maria a měděná konvice Hario byly na mém seznamu přání už delší dobu. Jak říká manžel ... díky mně sklárny a měděné doly nezkrachují 😀.



A trocha té marnosti, která činí dnešní dny snesitelnějšími. Kabelku jsem si vybrala na výlety, jen nevím, kam po okrese vyrazíme?

Procházím Bocelli obdobím. Mám ho často ve sluchátkách a CD Believe, které nahrál s Českým národním symfonickým orchestrem, je úžasné stejně tak, jako tento obdivuhodný člověk.


34 komentářů:

  1. Krásné dárky i dort, zaujal mě ten krém. Věřím že kousek stačí, ale jednou za čas.. a teď potřebujeme něco pro potěšeni 😉 Ridi je Ital na 100%, původem z ostrova Elba. Před pár lety jsem s ním letěla v letadle a mluvil italsky jako když bičem mrská 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, já to vím. Sleduju všechny jeho pořady v TV, mám i knihu receptů. Jen je to v mé hlavě :-). Už ho mám tak nějak za Čecha. Nejlepší jsou jeho spičky (špičky) :-)
      Zdravím na jih a závidím to italské ovzduší. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, co po okrese - jen v katastru obce ...
    Dodatečně přeju všechno nejlepší k narozeninám. Dárky jsi dostala krásné.
    Dort vypadá náramně. Já před týdnem pekla sacher, dneska muffiny (potřebovala jsem zdolat jeden starší banán) a ještě jsem dostala od mámy závin. A kromě toho tu mám ještě bonboniéru z čokoládiček. Tak si výrobou dalšího sladkého musím dát pauzu :). Jinak bych se do něj pustila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já chodím stejně jen do práce a do potravin. Katastr bude stačit :-), ale je to na prášky.
      Děkuji za přání. Na sacher se taky chystám, zatím jsem se k němu nedostala.
      Měj pěkný týden. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, přeji dodatečně všechno nej k narozeninám! Dort sis upekla parádní!
    A ty dárky - krásné, krásné, ráda věřím, že ti udělaly radost.
    Přeji klidné pondělí, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji za přání a přeji ti pohodový týden v rámci možností. Jitka

      Vymazat
  4. Taky se přidávám ke gratulantům a přeji hlavně zdravíčko a pořád krásnou intuici na vše hezké. Dortík je moc pěkný a dárečky také a určitě darované z lásky. U nás je velká mlha není nikam vidět, tak to vypadá, jako když jsme na ostrově. Měj hezké dny. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věruško, také děkuji za přání a milá slova. U nás je zatím jasno a příjemně. Jaro už je ve vzduchu.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  5. jestli jsem to dobře pochopila, taky máš narozeniny 25.2.? Tedy beru to podle toho Vítězného února, jelikož ten se začal právě dvacátého pátého.... já si na své dárky ještě počkám, nedělali jsme žádnou trachtaci, děti mi jen popřály na dálku. Mysleli jsme že to oslavíme v březnu a prd, takže nejdřív to vidím na duben....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, Bingo! Taky?
      My odkládáme už kolikátou oslavu. Sestřiny padesátiny jsou přesunuté z února na červen a jsem zvědavá, jestli to klapne.
      Jitka

      Vymazat
    2. Jo, jo. Taky. Dřív jsem vždycky říkala že mi vlajou na mou počest vlajky. To mi zrušili ale zase mi vlajou 28.9. na svátek 😉. Takže dodatečně všechno nej!

      Vymazat
    3. Ano, oslavy jsme mívaly grandiózní :-)
      Také přeji hlavně hodně zdraví a jiné obyčejné věci, o které jsme přišly.

      Vymazat
  6. Tak nejdříve všechno nejlepší k narozeninám. Dortík je děsně lákavý. Recept si vytisknu.
    Dárky jsi dostala moc krásné !!!!
    Klidné dny, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji za přání, moc mě všechna přání potěšila.
      Také ti přeji pohodový týden. Jitka

      Vymazat
  7. Jituš, dodatečně vše nejlepší k narozeninám, hlavně hodně zdraví, štěstí a pohody. 🌹🌹🌹
    Dort vypadá úžasně. 👍
    Naše prostřední vnučka má zítra 12tiny. Oslava i s druhými prarodiči byla naplánována na 6. března. Pořádá jí druhá babička, já pořádám oslavu narozenin té nejstarší. Je vždy příjemné se sejít.
    Letos to nevyjde, takže jsme včera po dohodě s dcerou, zajeli do Košíř a prožili po hodně dlouhé době příjemné společné chvilky. Byli jsme tam naposledy na Mikuláše a holky jsem viděla o Vánocích.
    Zeť je pravidelně testován, dcera s holkama je v izolaci a my s mužem taky. Tak jsme to riskli. 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji za přání. Každá chvilka s blízkými je teď vzácná. Já jsem mamku neviděla od vánoc. Doufám, že bude brzy líp.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  8. Jituš,dodatečně všechno nejlepší k narozeninám,hlavně zdraví.Nás teď čekají dva Josefové a v dubnu máme troje narozeniny a jeden svátek.Snad bude už v dubnu lépe a budeme se moci všichni sejít,aspoň u mladých na zahradě.
    S dortem mi děláš velké chutě.Nakonec bych ho mohla upéct Josefům.
    Dostala jsi krásné dárky,všechny se mi moc líbí.
    Měj hezký první březnový týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, doufám, že se ti vše povede podle představ a pěkně to oslavíte. Děkuji za přání a buďte zdraví. Jitka

      Vymazat
  9. Jituško, dodatečně přeju vše nej nej nej. My slavili o den později, tchýňka měla taky narozky, ale ten tvůj dort bych si dala raději:-) a krásné dárky jsi dostala. Krásný březen přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc děkuji za milé přání. Koukám, že je nás v únoru celkem dost :-)
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  10. Jitko, přeju hodně zdraví a štěstí k narozkám. Pobavila jsi mě už tím úvodem, že jsi slavila s Klementem...Dort vypadá výborně, zařadím si ho. Ráda zkouším nové recepty. Dárky určitě potěšily, líbí se mi moc váza Maria.Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jojo Klement a já jsme to měli zaráz :-)
      Váza je nádherná, moc krásná práce a ráda podpořím naše skláře v nelehké době.
      Krásný týden. Jitka

      Vymazat
  11. Jituško, dodatečně vše nej. Krásné dárky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  12. Jitu přeji dodatečně hlavně pevné zdraví, hodně štěstí, lásky a pohody. Dort je nádherný a určitě i chutnal a nádherná je i kytice a dárečky. Tak že jen ještě dodám. Všechno NEJLEPŠÍ!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuji za krásné přání. Hlavně to zdraví budeme, jak se zdá, ještě potřebovat.
      Měj se hezky a opatruj se. Jitka

      Vymazat
  13. .. a vida.
    Krasavice o rok starší, krásnější a šikovnější.
    Gratuluji a přeji vše nej. Slunce, seno a co si vybereš :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simonko, o rok starší určitě, v to ostatní doufám ... :-)
      Já k přibývajícímu věku přistupuji jako ke skutečnosti, se kterou nic neudělám a nějak to neřeším. Když se mě někdo ptá, kolik že mně vlastně je, musím fakt chvilku počítat, abych se nespletla :-) Necítím se na ty roky a to je pro mne důležitější.
      Momentálně si nejvíc přeju zdraví pro celou rodinu, vidět mamku a cítit křupat pod nohami písek na pláži. Jiný roky by to byly celkem obyčejný věci. Tak snad brzo ...

      Vymazat
  14. Jituško, vše nej k narozeninám, i když trochu později. Ať se Ti daří jak na zahradě, tak v práci. Pa D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, moc děkuji za přání a těším se, že se někdy potkáme.
      Opatrujte se. Jitka

      Vymazat
  15. Jitko, dodatečně vše nej k narozeninám. Dort i dárky vypadají skvěle. Konvička je hodně zajímavá a kabelka na výlety sice pidi, ale věřím, že ji ještě letos užiješ. :o) A doufejme, že to nebude jen v rámci okresu. :o)
    Přeji hezké dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkuji za přání. Kabelka sice není velká, ale větší věci tahá manžel v batohu :-) a tak nepotřebuji větší. Taky doufám, že se brzy někam podíváme.
      Přeji ti brzké uzdravení a těším se na Tvé další fotovýlety. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.