středa 27. ledna 2021

Středomořská ryba

Minule jsme hřešili a tak si tentokrát dáme dvě zdravoty. První bude ryba v zelenině a doplní ji cizrnová polévka.

Na mě čekala od Vánoc v mrazáku mořská štika, ale stejně tak dobře se hodí treska nebo pstruh. Zahalí se do zeleniny na středomořský způsob a lehký oběd nebo večeře je na světě během půl hodiny.




Středomořská ryba


1 - 3 kusy čerstvé nebo rozmražené ryby (pstruh, treska, mořská štika)
1 velká cibule
2 stroužky česneku
2 mrkve
3 stonky řapíkatého celeru
1 mladá cuketa
pár rajčat
1 plechovka krájených rajčat
olivový olej
oregano, petrželka, sůl, pepř, oblíbené bylinky nebo koření na rybu

Množství je přibližné. Podle velikosti ryby přizpůsobím množství zeleniny.
V hluboké pánvi nebo pekáči, který se dá přikrýt, rozpálím olej a osmažím na něm cibuli na kostky - klidně větší. Jakmile začne chytat barvu, přidám mrkev na kolečka, řapíkatý celer, česnek nadrobno a cuketu na kolečka, kterou si oloupu jen částečně. Zbytek slupky bude držet kolečka pěkně pohromadě. 




Kdo má rád, přidá olivy. Osolím, opepřím, přidám oregano, petrželku a vše opeču. Jakmile je zelenina opečená, přidám rajčata a rajčata z plechovky, může se přidat i trocha vývaru nebo vody. V zelenině vytvořím taková "korýtka", do kterých položím rybu - osolenou, okořeněnou, obylinkovanou 😀. 




Přikryji poklicí a dusím doměkka zeleniny i ryby.  Tuto rychlovku jsem doplnila dobrou, čerstvou špaldovou bagetkou.






A jen tak mimochodem: Nedá se říct, že naše děti jsou nějak zvlášť v jídle vybíravé, ale olivy, houby nebo třeba játra do nich nedostanu. Proto jsem byla ráda, když si oblíbily cizrnu. Většinou používám tu z konzervy, ale tentokrát ji neměli a tak jsem sáhla po sušené v pytlíku. 


Ty buchty tedy nejsou moc dietní, ale jsou tak dobré, že na mne stejně nezbydou 😀


Cizrnová polévka


500 g sušené cizrny, ale může být i méně
1 cibule
2 stroužky česneku
olivový olej
oregano, římský kmín, sůl
zeleninový vývar
polévková zelenina

Cizrnu jsem na noc namočila do studené vody. Pěkně zvětšila svůj objem. Druhý den jsem vodu slila, propláchla cizrnu a uvařila ji v nové osolené vodě téměř doměkka. Tento proces odpadá, pokud použiji už měkkou konzervovanou cizrnu. 

V jiném hrnci na oleji zpěním cibuli, jakmile zezlátne přidám lisovaný česnek a římský kmín. Promíchám, přidám cizrnu, zeleninu a zaliji vývarem. Povařím doměkka, dosolím a přisypu oregano. Může se podávat už takto nebo rozmixovat ponorným mixérem na krém. Já jsem část promixovala a část cizrny nechala vcelku. Polévku lze podávat s krutony nebo oblíbenými semínky.








24 komentářů:

  1. Jitu,to jsi mi opět kápla do noty.Jak mám ráda sladké,tak mám ráda ryby a miluju cizrnu.Manžel ji nejí,ale to neva.Hledám si recepty na internetu.Tvoji polévku určitě vyzkouším,tu jsem zatím nedělala.
    Díky za inspiraci.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, já dělám nejčastěji cizrnu s kuřecími stehny. Recept jsem sem dávala v květnu. To nám chutná moc.
      Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  2. Jitko, já na rozdíl od tvých dětí miluju olivy, houby i játra, ale cizrnovou polévku do mne nikdo nedostane :D (cizrnu jsem zatím zvládla jen v hummusu, ten mi chutná). Ale rybku tu bych si dala hned. V mrazáku mám ale zbytek kapra do Vánoc a dělat kapra na středomořský způsob mi přijde divné, takže ten bude nejspíš na česneku nebo jen na kmíně. A středomořský způsob si schovám na tresku :D
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, my ryby jíme všichni všechny. Kapra, lososa, tresku, filé, co seženeme. O dovolené jsme se stali lehce závislými na kapřích hranolkách. To byla velká dobrota. Kupujeme před svátky vždy dva kapry. Jednoho sníme hned a druhý putuje do mrazáku. Škoda, že se neprodávají častěji.
      Měj se krásně. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško, s tou cizrnou jsem na tom stejně jako Stáňa. Ryby dělám taky v zelenině, ta tvoje vypadá dobře. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, nám chutná cizrna chutná tak jak je. Humus jsem ještě neměla.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, ryba vypadá skvěle - tady bych já nepochodila u Adama. Jí jen lososa. My s mužem bychom si pochutnali. Zato cizrnu, a tedy i polévku, tu máme často. Oblíbená je u nás opravdu hodně. A buchty...bez komentáře :o)
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, naše ratolesti kupodivu jí všechny ryby, co dostaneme koupit. Jen chobotničky jím jen já :-). Luštěniny zas nějak zvlášť často nemáme, tak jsem ráda za tu cizrnu.
      Přeji vám klidný víkend. Jitka

      Vymazat
  5. To vypadá náramně italsky :-) Cizrna je u nás na stole tak 1x do týdne , buď vařená s rybou, nebo jako polévka , dělám jí přesně jako ty, část rozmixuji .Zaváří se do ní většinou nudle a pokape se olivovým olejem. Teď v zimě parádní jídlo 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, já bych si taaaak dala něco echt italskýho. Zmrzlinu, pizzu, pecorino, cokoliv. Ach jo.
      Nudle vyzkouším, to mě nenapadlo.
      Zdravím do Toskánska. Jitka

      Vymazat
  6. Tak vidíš, a já jsem chtěla dělat o víkendu rybu, tak jsi mě nahlodala. Mám v mrazáku candáta uloveného na Lipně a dovezeného neteří, a potřebuju už aby se zpracoval, tak asi bude na másle s kmínem a k tomu různá zelenina podušená a ktomu brambůrky, jen tak trochu, to si pochutnám. Nikdo o rybu moc zájem nemá, jen mladý, tak budeme na candáta dva. Ze zbytku, pokud něco zbyde si asi udělám malý karbošky a bude rybí hodování na 2x. Tento víkend jsem pekla kynutý koláč s tvarohem a švestkama s drobenkou, tak tento týden určitě péct nebudu, jedině něco malého, třeba si udělám jen pudink s něčím. Nesmím to moc s těma kaloriema přehánět. U nás je zataženo a drobně popadává sníh, trošku mrzne. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, tak to máš taky krásné kulinářské plány. Já ještě nemám o víkendu jasno. Určitě bude něco s tortilami, ty už mám koupené. A štrúdl, jsem slíbila.
      U nás je stejné počasí. Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  7. S cizrnou problém nemám ani já ani manžel. Polévku občas dělám. A ohledně ryby se nechám Tebou inspirovat i když na trochu podobný způsob jsem ji už dělala. Máme ryby rádi. Já osobně nedám dopustit na kapříka z rybníka v nedaleké obci.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás je kapr taky oblíbený. Manžel by se měl přeškolit na rybáře :-), abychom měli přísun čerstvého zboží. Jak jsem psala nahoře Jitce, nejradši máme cizrnu s kuřecím.
      Pohodový víkend. Jitka

      Vymazat
  8. Skvělá úprava ryb)) rychlý zdravý recept. To bych i mohla ))) jinak mě ryby zas tak moc neberou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, je to tak. Příprava nezabere moc času a pochutnali jsme si.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  9. Jituš, obé vypadá báječně, zejména ta ryba, kterou určitě vyzkouším. 👍👍
    Musím se přiznat, že s cizrnou nemám vůbec žádnou zkušenost, můj muž se brání všem novotám. Já si oblíbila kus-kus a on ho odmítá jíst. Jak se říká, "starého psa novým kouskům nenaučíš".
    Měj hezké dny 🍀💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já jsem jej zkusila jednou a už u nás zůstal. Kuskus mám taky koupený a příští týden přijde na řadu, ještě musím promyslet, co s ním.
      Hezký víkend. Jitka

      Vymazat
  10. večeře vypadá moc chutně..Sv.

    OdpovědětVymazat
  11. Konečně !!!!!!!!!!!!
    Víš, jak já trpím, když vidím všude ty buchty, koláče a dorty ?
    Tohle je vysloveně pro mne reportáž ze života, při které si zaslintám.
    Miluji, vše zde uvařené. Ale ..
    Tobě děkuji za lásku ke chřestu, díky tobě se na něj šíleně těším a mlaskám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simonko, teď se hubne nejhůř ... říkali v televizi. Na jaře jdou kila dole mnohem snáz. Tak nesmuť a dobrou chuť.
      Chřest bych si teď dala taky moc ráda, ale ještě není jeho čas. Taky se těším. Pa J.

      Vymazat
  12. Jitko, tak rybu bych si určitě dala a cizrnu nevařím, takže vlastně ani nevím, jak polévka chutná. :o) Asi se po ní budu muset podívat a vyzkoušet. Máš vše krásně nafocené, hned bych jedla.
    Přeji hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, děkuji za milá slova. My jsme cizrnu objevili před lety a jsme za to rádi.
      Měj krásný týden. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.