čtvrtek 19. listopadu 2020

Co s půl kilem mascarpone?

Aniž bych se zmínila, kolegyně mně přivezla půlkilový kelímek mascarpone. Byl v akci, no nekup to. Chvíli jsem přemýšlela co s ním. Hlavou se mně honily fantastické dobroty a které to nakonec vyhrály? Vyzkoušené a velmi oblíbené kakaové Tiramisu řezy podle Víkendového pečení a Rychlý podzimní dezert podle vlastní fantazie. 




Kakaové Tiramisu řezy


Korpus:
3 vejce
1 hrnek cukru krupice
3/4 hrnku oleje
1 hrnek mléka
3 lžíce kakaa
1 lžička vanilkového extraktu
1 hrnek hladké mouky
1 hrnek polohrubé mouky
1 lžička prášku do pečiva

Krém: 
250 g mascarpone
50 g zakysané smetany
1 kelímek smetany 33%
4 lžíce krupicového cukru
1 lžička vanilkového extraktu

rozpustná káva
kakao

Předehřála jsem troubu na 170˚C a otvírací formu velikosti 25 x 25 cm jsem vyložila pečícím papírem. 
V míse jsem vyšlehala vejce s cukrem do pěny, zašlehala olej, mléko a vanilkový extrakt. Pak přišly na řadu sypké ingredience - kakao, mouky a prášek do pečiva. Těsto jsem nalila do formy a pekla asi 40 minut. Propečenost zkouším špejlí. Hotový korpus nechám vychladnout, vyklopím z formy a 1x proříznu.

Ušlehám pevnou šlehačku. V druhé míse prošlehám cukr s mascarpone a zakysanou smetanou. Přidám vanilkový extrakt a ušlehanou šlehačku. Lehce spojím v krém.

Spodní díl korpusu vrátím do formy a pokapu vychladlou, silnou rozpustnou kávou. Nanesu vrstvu krému, přiklopím druhou polovinou korpusu, řezem nahoru a opět pokapu kávou. Potřu zbylým krémem a hustě posypu kakaem. Nechám v lednici do druhého dne.






A jen tak mimochodem: Ze zbytku mascarpone jsem připravila rychlý dezert vonící jablky a skořicí. Mascarpone někdy nahradím tvarohem a zkouším i jiné pudinkové příchutě.




Rychlý podzimní dezert


250 g mascarpone
1 pudinkový prášek Jablko & Skořice
500 ml mléka
2 lžíce cukru krupice
minipiškoty nebo normální piškoty
1 kelímek zakysané smetany
na ozdobení jablko a mletá skořice

Uvařila jsem pudink dle návodu a nechala jsem jej vychladnout. Přišlehala jsem k němu mascarpone a podle chuti ještě dosladila.
Do pohárů jsem navrstvila minipiškoty, pudinkový krém a zakysanou smetanu. Tu mám moc ráda posypanou skořicí a podzimní dobrotu jsem završila jablečnou ozdobou.





20 komentářů:

  1. Zhostila ses toho výtečně))) zase takové mňamky.

    OdpovědětVymazat
  2. To je veliká dobrota, ale já se sladkému raději vyhýbám...ale vypadá to úžasně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já se taky musím krotit, ale ochutnám ráda :-)
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  3. Připomněla jsi mi, že mám v lednici taky půlkilovku mascarpone (byl v akci :D). Možná zkusím ty řezy - na klasické tiramisu mi chybí ameretto, které zůstalo na chalupě...
    I když ty poháry taky nevypadají špatně :)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, tak to jsme se asi trefily na stejnou akci :-). Já amaretto nedávám, chutná nám krém s kapkou rumu :-) Ital by asi šílel, ale je to taková česká varianta, žejo?
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Jituš,samé dobroty.Tiramisu mám hodně ráda,ale doma jsem ho nezkoušela.I další dezert je lákavý.Blíží se prosinec je to můj měsíc,budou i vánoce a doufám,že snad přijdou i nějaké návštěvy.
    Ráda si recepty opíšu a moc děkuji.
    Měj hezký pátek i celý víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, klidně se do Tiramisu pusť, nic na tom není a výsledek je kolosální :-). Místo korpusu můžeš použít i cukrářské piškoty a je to pak raz dva.
      Přeji ti krásný večer. Jitka

      Vymazat
  5. Jituško, takové dobroty! Asi se nechám inspirovat, mascarpone mám doma skoro vždycky.
    Přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já mascarpone taky ráda koupím, ale víc užijeme vaničkový tvaroh. Ten mám v ledničce stále.
      Já se k tobě také chodím ráda inspirovat, už roky.
      Přeji pěkný nadcházející advent. Jitka

      Vymazat
  6. Ještěže jsou to tady jenom krásné fotky. V reálu bych se tedy vůbec nenechala pobízet. Dobrota !
    Recept si vytisknu, na Vánoce se bude hodit.
    Hezký den, Jitko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, doufám, že budeme mít možnost vánočně pohostit rodinu, už se moc těším.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  7. Jituš, obé vypadá fantasticky a určitě to tak i chutnalo. 👍
    Tiramisu mi pravidelně nosila sousedka. Měla zetě Itala, tak se opravdu snažila, aby mu to chutnalo. Nevím, jak Claudio, ale já si pokaždé pochutnala. Bohužel, sousedka už není.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já mám taky určité pokrmy a moučníky spojené s milými lidmi, kteří už třeba nejsou mezi námi. Tetin rybízový táč, babiččiny Boží milosti, druhé babičky marmeládová roláda a svatební cukroví naší tetiny. Ach jo, i když mám jejich recepty, už to tak nechutná.
      Měj klidný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Hm, takové dezerty vždycky zmizí rychle :) Vypadají skvěle :)

    OdpovědětVymazat
  9. Oboje vypadá hodně žravě a vůbec tyhle tipy dobrůtek mám hodně ráda. Jen kdybych jedla dobrůtky co mám ráda, tak bych asi brzy neprošla dveřma. U nás je dneska zatím stále bílo a velký šedivák, zima zimoucí, no už má paní zima žezlo v ruce, tak se s tím musí i počítat. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  10. Věrko, tak u nás je ještě zeleno, ale zrána pod nulou. Je to fakt, už se moc neohřejeme.
    Pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.