úterý 27. července 2021

Jindy a jinde

... se měla odehrávat naše letní dovolená. S ročním zpožděním jsme odletěli do Řecka, na jiný ostrov než ten, který jsme si pečlivě vybrali v listopadu 2019. Z Brna se létá jen do pár destinací a tak nás osud zavál na ...




Hned zkraje musím podotknout, že toto byla naše první a řekla bych, že i na nějaký čas poslední, dovolená typu letecky do hotelu s all inclusive. My jsme spíš zvyklí na dovolené se stravovat individuálně, nakoupit si místní suroviny a uvařit si nebo ochutnat místní kuchyni v restauraci či na trhu. Většinou dost cestujeme po výletech, abychom toho co nejvíc z navštívené lokality poznali. 

Tady jsme bydleli v menší přímořské vesnici Lothiarica asi uprostřed ostrova na východním pobřeží. Bylo tady pár hotelů, půjčoven aut, turistických supermarketů a dvě zastávky autobusů. My jsme byli ubytovaní v menším rodinném hotelu, který ležel přímo u pláže, takže z pokoje k moři jsme to měli opravdu kousek.






Těšili jsme se na poloprázdný hotel, ale přišlo nám, že je tady dost plno. Pláž byla obsazena do posledního lehátka, abychom chytli pole position v první řadě, museli bychom vstávat v šest hodin a to jsme tedy nevstávali. Výhoda byla, že tu bylo dost seniorů a ti byli spíš u moře, takže jsme bazén měli  často jen pro sebe. Bavilo nás to střídat, zaplavat si v bazénu nebo pohoupat se na vlnách v moři. 











V restauraci se dbalo na covidová opatření, vpouštěno bylo vždy jen pár strávníků s rouškou a v jednorázových rukavicích. Vše se průběžně dezinfikovalo. Nabízené pokrmy neurazily, ale také nenadchly a tak jsme se stejně stravovali i jinde, abychom ochutnali řeckou kuchyni. 





Složení návštěvníků bylo ze tří čtvrtin Češi, zbytek Rusové, Poláci, Slováci a Rumuni. Tato poněkud vražedná slovanská kombinace přinášela až komické situace a scénárista Účastníků zájezdu 2 by tady našel spoustu inspirace. Nějak jsem například nebyla schopná pochopit, proč si naši krajané myslí, že všichni Řekové umí česky. Pán přijde k plážovému baru a oznámí řeckému barmanovi svoji objednávku: "Štyry škopky". Barman zopakuje: "Ššštyry ššškopky"? Nakonec se tedy nějak domluvili, pivo už barman rozuměl a na prstech si ukázali počet. A takových scének bylo denně několik, no panoptikum. 




Původně jsem se tady chtěla povalovat a pořádně si po perném roce odpočinout, ale nakonec jsme dny s programem slunění / koupání střídali s výlety po ostrově. Já jsem  prostě schopná z každé dovolené udělat branné cvičení. Na přípravu jsem neměla čas, před odjezdem jsem rychle dodělávala pracovní povinnosti a nestihla jsem si ani koupit průvodce. Všechno tedy byla čistá improvizace, ale rodina byla nakonec spokojená, kolik jsme toho viděli, zažili a ochutnali. Rhodos je krásný ostrov a ráda vám jej ukážu mýma očima.


Ostrov Rhodos


Je strategický ostrov na křižovatce Evropy, Asie a Afriky. Patří do souostroví Dodekanesa - Dvanáctiostroví (ostrovů je ovšem třináct 😉), jeho břehy z východu omývá Středozemní, ze západu Egejské moře. Nevelký ostrov na délku měří 78 km, v nejširším místě je široký 38 km a tak se dá dost dobře během dovolené poznat. 

Nejspíše vznikl při zemětřesení, oddělením části pevniny od Malé Asie, ale mně se nejvíce líbí legenda, kdy se Zeus rozhodl mezi své podřízené bohy rozdělit získané území. Bůh slunce Hélios se nedostavil a tak na něj Zeus s územím zapomněl. Když si Hélios přišel stěžovat, Zeus mu slíbil, že první země, která se vynoří ze země bude jeho. A skutečně, metelesku blesku se vynořil krásný, rozkvetlý ostrov a Hélios měl takovou radost, že jej oslnil svou září a vytvořil z něj nejkrásnější ostrov v Egejském moři. Něco na tom bude, protože název Rhodos je odvozen z antického názvu růže. 






Květ fíkusu, toho, co máme v obýváku.


Zaujal mne tento keř u silnice. Současně kvetl a měl zelené i zralé plody.


Střídají se tady jen dvě roční období. Jaro začíná v listopadu, kdy přichází první srážky a ostrov se zazelená a rozkvete. V květnu pak začíná léto a příroda získá zlatavou barvu. Na západním pobřeží se rozkládají krásné piniové háje, na východě jsou to spíš smíšené lesy s cypřiši. Kdejakou stráň či mez pokrývají stříbřité kopečky tymiánu a oregana. Ve vnitrozemí se pěstují především olivy a vinná réva.




Rhodos obýval kdekdo - Karové, Féničané, Minojci, Dórové, Řekové, Římané, Peršané, Benátčané, okupovali jej Turci, Italové, Britové. Všichni zde zanechali svou stopu. Významně zde od 12. století při křižáckých výpravách působil Řád rytířů svatého Jana. Johanité jako humanitární bratrstvo zřídili během 213 let na strategickém ostrově mnoho silnic, nedobytných opevnění, bran, kostelů, nemocnic, ubytoven a paláců. Pobýval tady anglický král Richard Lví srdce i francouzský král Filip. Když byl poslední velmistr, po půlročním obléhání a hrdinné obraně, nucen předat ostrov tureckému sultánovi Sulejmánovi Znamenitému, odešli rytíři na Maltu a zde vznikl proslulý Řád maltézských rytířů. Turci ovládali Rhodos až do roku 1912. Dodnes zde mnoho Turků žije, ale mešita už je funkční jen jedna. Následovala italská okupace a po porážce Itálie ve druhé světové válce, byl Brity spravovaný Rhodos v roce 1948 připojen k řecké republice.  




Část obyvatel ostrova se ještě věnuje zemědělství, chovu zvířat nebo řemeslu, ale stále větší část se zaměřuje na obchod a cestovní ruch.





Ten pán vzadu - obuvník, šije pověstné rhodské sandály.



A jen tak mimochodem: Daněk evropský je považován za symbol ostrova, však také s laní střeží vjezd do přístavu Mandraki v hlavním městě Rhodu. Na každém kroku však potkáte úplně jiné zvíře. Dcera je měla pojmenované ... bílá byla Feta, pruhovaná Musaka. Nejmilejší u našeho hotelu byla Sapfó. Jsou všech a ničí. V létě je krmí turisté a dostanou zbytky z hotelových kuchyní. V zimě život nemají lehký.








Pokračování příště.

22 komentářů:

  1. Jitko, hotýlek vypadá pěkně a ráda jsem se porozhlédla i po krajině - na Rhodosu jsem sama nikdy nebyla. Jsem zvědavá na pokračování - předpokládám, že dojde na to brané cvičení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, dojde. Zakoupila jsem průvodce přímo na místě a o program bylo postaráno :-)
      Budu se těšit. Jitka

      Vymazat
  2. Jituško, byla jsem hodně zvědavá na tvé dojmy.
    Tak jsem to měli loni - po dlouhém výběhu jsem skončili v úplně jiném hotelu, v úplně jiné části Kréty, než jsme chtěli. Přesto jsem měli hezkou dovolenou. Proto doufám, že i vy jste byli spokojení.
    Zarazily mě asi dvě věci - plný hotel (což místním přeji). Docela chápu, že si to považovala za panoptikum. Nevím, jestli to je výběrem hotelů nebo tím, že jezdíme až v září, ale s námi jsou vždy max 2-3 dvojice Čechů, decentních, kultivovaných. Když vidíme něco takového co popisuješ, přestaneme česky komunikovat a fakt se stydíme...
    A pak to jídlo - to mě mrzí, protože my si řeckou a na Rhodu i tureckou kuchyni v hotelech hodně užíváme.
    Těším se na pokračování a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, suma sumárum spokojeni jsme byli. Nějaké mouchy to sice mělo, ale to člověk přejde, prostě Řecko. Řeckou kuchyni máme moc rádi, v Brně byla výborná řecká restaurace u Výstaviště a tam jsme chodili s manželem rádi a často. Už bohužel není. V hotelu byly výborné tzatziky každý den, ale ostatní jsme si dávali v restauracích apod.
      K tomu chování ... já prostě nechápu, že ani po třiceti letech, co můžeme svobodně cestovat se nezapře, že jsme Češi. Bylo mně hlavně v restauraci trapně, kolik si toho lidi nabrali a pak to vyhodili. Celková kultura byla taková všelijaká. V plavkách na večeři a tak. Dovolená nebyla zrovna levná a přemýšlela jsem za kolik by asi musela být, aby to mělo jakous-takous úroveň. Bylo mně z toho všelijak, ale snažila jsem se nikoho nesoudit a neřešit. Jen nás ty situace někdy fakt pobavily.
      Také ti přeji pěkný večer a děkuji za info. Jitka

      Vymazat
  3. Jituško,moc děkuji za nádherné fotografie z dovolené a zajímavé povídání.Přenesla jsem se na chvíli úplně někam jinam.V Řecku jsem nikdy nebyla,ale u moře jinde hodně krát a tu atmosféru člověk nikdy nezapomene.Hned bych někam cestovala,píšeš,co tam bylo seniorů,ale nějak s manželem snášíme už špatně horko.
    Těším se moc na pokračování.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, já jsem byla v Řecku během dvaceti let po čtvrté. Vždy na ostrově a každý je originál a stojí zato jej poznat. Když byly děti malé leta jsme jezdili do Itálie a to je taky naše velká láska. Tam je nám moc fajn.
      Vloni s námi měla jet mamka, letos už si netroufla. Jak píšeš, velké horko a zdravotní problémy, už se bála, že by to nezvládla. Lepší jet mimo sezonu.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  4. Díky za sdílení fotek a dojmů a těším se na další pokračování! Moc zdravím, Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, budu se těšit taky příště. Měj se zatím hezky. Jitka

      Vymazat
  5. pěkné fotečky, krásné lenošení a dovča. jen trochu oprava. To o čem píšeš jako o květu fíkusu, není fíkus, nýbrž plumérie. Zmátly tě asi listy, ale je to polosukulent navíc opadavý. ;-)Ten zelený keř je blahovičník kulatoplodý, keřík s červenými květy je rusélie, má krásný název Kupidovy slzy a pod ní cykas.

    OdpovědětVymazat
  6. U moře jsem byla vícekrát, ale v Řecku ne. Takže ráda si prohlédnu a přečtu Tvoji dovolenkovou reportáž.
    Měj se hezky, Jitko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, pokud bude možnost, Řecko stojí zato jej poznat. Jedinečné moře, kuchyně i uvolněná atmosféra. Tam se nic moc neřeší a jsou vstřícní.
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Světlano, já jsme to takto měla vloni. To moře mně moc chybělo. Pěkný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Jitu, moc krásná reportáž z Rhodosu a taky úsměvná s těmi našimi krajany:-D asi si to spletli s Chorvatskem, tak se člověk opravdu domluví i česky, ale nepochopím, jak někdo může jít na večeři v plavkách...Hold jak píšeš, režisér Účastníků zájezdu by měl spoustu inspirace:-D těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, byla jsem ráda, že to viděly i naše děti. Snažíme se jim chováním jít příkladem a měla jsem radost, když taky vrtěly hlavou, jak ta paní nerespektuje omezení počtu osob v jídelně a se slovy "Tak já prostě jdu" odstrčila hlídkujícího číšníka u dveří. To ti hlava nebere, takovéto chování.
      Taky se těším příště a posílám pozdrav na Valašsko. Jitka

      Vymazat
  9. Takové zklamání co se spolu rekreantů týká jsme měli jak zahraničí, tak i u nás. Byli to vesměs zbohatlíci z Ruska a pak Poláci, hluční, co se týká jídla a chování nepochopitelné. Zvlášť výrazné to bylo v Turecku, inclusive máme rádi, co by mě velmi vadilo, tak by to byly kočky nedovedu si představit, kdyby se volně pohybovali. Šokem to byla právě takové setkání na výletě v Turecku, nemám ráda volně pobíhající domácí zvířata. U nich nemáte jistotu nemoci a proto bych už toto nechtěla zažít. Těším se na další pokračování a přeji do budoucna, abyste se dostali pouze tam kde sami chcete a nemuseli brát náhradní varianty. 🍀

    OdpovědětVymazat
  10. Ano, taky to kolegyně říkala, že v Turecku si tito turisté dělají co chtějí. Kamarádka zase byla na svatební cestě v Mexiku a byla v šoku z turistů z USA. Ono se to nedá házet do jednoho pytle, je to člověk od člověka, ale zbytečně to kazí pak dojem z celého národa.
    Pěkný večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  11. Díky za krásnou fotoreportáž a zajímavé čtení. Těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, také se na tebe těším příště. Pěkný víkend. Jitka

      Vymazat
  12. Ahoj Jituško,
    tak to muselo být fajn, krásné moře, pěkná lokalita. Škopky mě pobavily, ještě mám zkušenost, že když cizinec nerozumí, tak se mu to hláskuje :-). Věřím, že to nakonec za to stálo. Krásné léto. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danuško, přesně ... dvě dámy, které s námi seděly u stolu v Egyptě si objednaly kafe. Číšník nerozumně a tak slabikovaly: dvě-kááá-vy :-). Tak jim to, tehndy ještě můj nemanžel, objednal anglicky.
      Dovolenou jsme si užili, už jsem si potřebovala pořádně odpočinout a to se povedlo.
      Krásný letní víkend, snad bude taky stát za to. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.