neděle 14. března 2021

Brioška z pekárny

Když jsme se bavili o briošce, manželovi zajiskřilo v očích, má ji moc rád. Nějak jsem se ale k pečení této francouzské dobroty nedostala. Až tento víkend. Recept i s videem jsem našla u Mirky van Gils Slavíkové a sorry Mirko, nešla jsem ve Tvých stopách, ale přípravu jsem svěřila mé zdatnější pomocnici - domácí pekárně. Přidala jsem i nějaké ingredience, které mám u tohoto typu pečiva ráda a výsledek byl rozplývající se na jazyku. Až nebudeme mít zuby, budu ji péct obden 😀




Brioška z domácí pekárny


250 ml vlažného mléka
10 g sušeného nebo 25 g čerstvého droždí
500 g hladké mouky, já jsem dala hladkou špaldovou
60 g moučkového cukru
1 vejce
8 g soli
70 g změklého másla
1 lžička citronového aroma
2 špetky mletého muškátového květu
2 hrsti rozinek
1 žloutek a 1 lžíce mléka na potření

Nejprve dám do pekárny tekuté ingredience, pak mouku, na jednu stranu sůl a na druhou cukr. Doprostřed rozdrobím droždí. Zapnu program těsto a až pípne, přidám rozinky. Těsto nechám vykynout až po víko pekárny.
Vykynuté těsto rozdělím na tři díly, ze kterých vyválím válečky a upletu jednoduchý cop, jednodušší verze je uválet šest kouliček a po dvou je dát do formy. Cop vložím do vymazané formy na chlebíček nebo tousťák, přikryji a nechám ještě dvě hodiny kynout. Vykyne opravu parádně. 



Opatrně potřu rozšlehaným žloutkem s mlékem a dám péct do vyhřáté trouby. Mirka a i jiní ji pečou na 190˚C asi půl hodiny. Ke konci je ale potřeba briošku přikrýt alobalem, aby nebyl vršek moc tmavý. Já vánočky a mazance peču déle na 160˚C, nemusí se nic přikrývat a propečená je moc pěkně. 




Po chvilce vychladnutí vytáhnu z formy a pokud nám to trpělivost dovolí, nechám na mřížce vychladnout.





A jen tak mimochodem: Mám tady ještě recept na bleskový dezert.



Něco jako čokotermix


Uvařím kvalitní čokoládový pudink. Vmíchám do něj 100 g rozpuštěné hořké čokolády a vaničku tvarohu. Dosladím, já ráda používám čekankový sirup. 
Do skleniček nebo misek dám piškoty, na ně krém a opakuji. Dám vychladit a před podáváním, ti co si to můžou dovolit, dají kopeček šlehačky, a my ostatní zakysanou smetanu. Je to moc dobré a snad zas tolik nehřešíme.


32 komentářů:

  1. krásné víkendové mlsání..Sv.

    OdpovědětVymazat
  2. Jitko, brioška vypadá skvěle, to bude chutnat i manželovi. Zatímco pudink s hořkou čokoládou bude určitě chutnat mně, o manželovi mám trochu pochybnosti
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, nám chutnalo všechno. I dětem a to hořkou čokoládu taky nemusí. Ani to nepoznaly.
      Měj hezký večer. Jitka

      Vymazat
  3. Zajímavé pečení.Briošku neznám,ale chtěla jsem o víkendu upéct na zkoušku bochánek a nakonec upekla sušenky.Myslím,že je to recept akorát pro mě.Špaldovou mouku mám,pekárnu a formu rovněž.Vyzkouším.
    Jituš,děkuji a přeji hezký začátek nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, my ji známe kupovanou z Karlovy pekárny, ale cenu už je tam vysoká, že je v každém případě lepší ta domácí.
      Tak ať se ti vše podaří. Jitka

      Vymazat
  4. Jituško, malé briošky peču už roky s obrovským úspěchem u všech, kteří ochutnají. Moc ráda vyzkouším i tu tvoji, krájecí.
    A děkuji za připomenutí, termix jsem už dlouho nedělala...
    Přeji klidné pondělí!
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ano dělají se i malé briošky a dokonce i naslano. Každý si může vybrat, co mu chutná.
      Termix nebo spíš pudink s tvarohem dělám často. Různé příchutě a není vůbec špatné tam přidat nějaký bonus :-)
      Měj klidný týden. Jitka

      Vymazat
  5. Tuhle briošku taky neznám a určitě jí taky vyzkouším. Znám jen malý a tahle velká se mi líbí víc. Na velikonoce k mazanci ji určitě udělám, uvidím, co půjde rychleji na odbyt. Bleskový dezert se mi taky líbí, to ti naši čokomilové se budou předhánět, já ne já čokoládu a sladkosti moc nemusím, ale jim to bude moc chutnat. Já jsem včera dělala hovězí na divoko a je to bašta. Už ani nevím, kdy jsem ho dělala naposled. Měj hezký týden. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, já zase tady nevidím nikde ty malé briošky. Taky ji udělám s mazancem na Velikonoce, manžel bude nadšený :-) Hovězí na divoko je dobrý tip, už mně dochází inspirace, dnes jsem dělala lasagne.
      Krásný týden. Jitka

      Vymazat
  6. Takové dobrůtky....Já jsem minule koupila piškoty, že udělám nepečený dort a byly tak hrozné, že dort nebyl, a piškoty dostaly sousedovic slepice. manžel nakonec prohlásil, že je to dobře, že přibral 4 kila a tak že by sladké stejně raději vynechal...Tak že jsem alespoň měla čistou mysl a neměla výčitky za ty příšerné piškoty Opavia, které s těmi, co jsme kupovali dřív dětem už neměly nic společného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, já od té doby, co piškoty Opavia dělají v Polsku, jsem je nekoupila. Kupuji v Jednotě privátní značku a jsem spokojená. Opavia je drahá a není dobrá. Máš pravdu.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  7. Jitko, přiznám se, že Briošky neznám, takže vůbec netuším, jak chutnají. Je to něco jako vánočka a nebo úplně něco jiného? Asi budu muset vyzkoušet, stejně jako čokotermix.
    Měj hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, Briošky chutnají hodně podobně jako vánočkové nebo mazancové těsto. Jen mně přijdou víc nadýchanější a rozplývající se. No prostě Francie ... oh lalá :-)
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  8. Samé dobroty. Jitko, měj hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat
  9. Jituš, brioška vypadá nádherně a věřím, že i tak chutná. Určitě jí vyzkouším. 👍👍
    Většinu kynutých těst svěřuji pekárně, je to ideální pomocník.
    Nad čokotermixem se sbíhají sliny.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, blíží se Velikonoce a je to hodně podobné na mazance, tak můžeš zkusit. Já kynutý v ruce už snad ani neumím. Pekárna je moje holka zlatá :-)
      Přeji klidný večer. Jitka

      Vymazat
  10. To vypadá tak lákavě. Škoda; že nemám pekárnu)))
    Zaujal mě ten čekankový sirup.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, já využívám domácí pekárnu v poslední době opravdu často. A čekankový sirup je výborná věc, používám jej už nějaký ten rok. Je to výborná náhrada cukru, dietology je často doporučovaná. Dá se koupit i v drogerce.
      Pěkné odpoledne. Jitka

      Vymazat
  11. Briošku jsem ještě nepekla a už jen fotky jsou přímo lákavé. O čokotermixu ani nemluvě.
    Takže zase bezva inspirace.
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, jsem ráda, že jsem Tě inspirovala. Taky hledám kde se dá, abych nevařila stále to stejné.
      Měj se hezky. Jitka

      Vymazat
  12. Jitko, briošku jsem nikdy nepekla, vypadá to dost dobře. Pudink s tvarohem jsem dělala klukům, když byli malí a teď vařím pro malé vnučky. Máš to všechno moc pěkné, slintám tady u počítače...Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, brioška je jednoduchá a opravdu moc dobrá. Rychlé dezerty dělám ráda a rodina je taky spokojená.
      Krásný večer. Jitka

      Vymazat
  13. Jituško, jo dala bych si dnes všechno. Ještě, že už jsem snídala. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  14. Znám briošky malé, buď se prodávají v barech , plněné i krémem nebo nutelou anebo průmyslové , některé nejsou špatné . Doma pečené jsou určitě nejlepší . Těm krém musím zkusit, je v něm všechno co máme doma rádi . Hezké dny!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, na těchto malých jsem byla v prvním těhotenství závislá. Nemohla jsem projít v metru kolem malé pekárny, aniž bych si aspoň jednu nekoupila :-) Byly výborné. Tato velká je taky dobrá, řekla bych ještě jemnější.
      Krásný nadcházející víkend. Jitka

      Vymazat
  15. Svět se dělí na popírače a požitkáře.
    Tragédie tkví v tom, že třetí skupina se také vyskytuje, slintá u obrazovky a přemítá, kde je spravedlnost, kde se, kurňa, ta potvora toulá.
    Zeptala bych se jí, zda by ze mne v příští životě opět neudělala prase, které nikoliv všechno spase, ale třepe se na erteple.
    Fotky jsou bohužel !!! dokonalé, konec konců jako vždy nelze nic vytknout a dát deset z deseti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simonko, spravedlnost neexistuje, bohužel. Já bych v příštím životě chtěla být ta hubená bambusová tyčka, co nepřibere ani gram. No, uvidíme, jestli to vyjde :-)
      Pěkný večer. Jitka

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře.